Acasă Economic Fermierii din Timiş nu ştiu cum să acceseze uriaşele fonduri europene

Fermierii din Timiş nu ştiu cum să acceseze uriaşele fonduri europene

355
DISTRIBUIȚI

Fermierii din Timiş se plâng că există o totală lipsă de comunicare dintre ei şi instituţiile agricole, dar şi dintre instituţii şi asociaţiile profesionale agricole. Rezultatul? Oamenii nu cunosc ce trebuie să facă şi unde să se adreseze, pentru a accesa uraşele fonduri europene. Amintim că prin Planul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), fermieri pot primi fără să îi mai returneze 8 miliarde de euro de la Uniunea Europeană şi 5 miliarde de euro  de la Guvernul României, până în 2012. Prima condiţie este ca producătorii agricoli să întocmească proiecte viabile. Până la acea dată, banii se vor pierde dacă nu vor fi cheltuiţi. Nicolae Oprea, secretarul general al Asociaţiei Producătorilor de Cereale şi Plante Tehnic (APCPT) Timiş, a declarat că majoritatea fermierilor nici măcar nu ştiu ce semnifică PNDR, fiindcă există o ruptură totală de comunicare dintre instituţiile agricole şi agricultori. “Mai rău, în această perioadă de criză economică, parcă există şi o criză de informaţii. Ar trebui ca 40 –50% din activitatea instituţiilor agricole să se desfăşoare la uşa fermierilor, pentru ca omul să fie informat şi să ştie ce are de făcut”, a spus Oprea.

Comisia Europeană pompează 2 milioane euro pentru informare

Instalarea tinerilor fermieri, sprijinirea fermelor de subzistenţă,  modernizarea exploataţiilor agricole sau sprijin pentru dezvoltarea microîntreprinderilor sunt patru dintre măsurile care au mai fost popularizate la începutul acestui an. Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Timiş, Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură Timiş, Prefectura Timiş şi  alte instituţii agricole au încercat să-i informeze pe oamenii satelor, dar de atunci nimic. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale are obligaţia asumată faţă de Comisia Europeană (CE) de a face promovare şi publicitate măsurilor din PNDR din fonduri europene, conform Regulamentului CE. Informarea şi publicitatea care au ca obiectiv creşterea impactului PNDR la nivel naţional, regional, judeţean şi local reprezintă o componentă importantă a operaţiunilor de asistenţă tehnică din cadrul PNDR. În acest sens, s-a propus şi aprobat scoaterea la licitaţie a două proiecte ce vizează activităţi de promovare şi publicitate a PNDR.
1. Îmbunătăţirea strategiei de comunicare şi a identităţii vizuale a PNDR, în valoare de 2.040.000 euro pe o perioadă de un an. 2. Acţiuni de promovare a PNDR, în valoare de 7.771.540 euro pe o perioadă de 2 ani. Cele două proiecte reprezintă 25% din suma vehiculată că ar fi fost alocată în acest sens.

Nu cumva să pierdem banii

Publicul ţintă al PNDR îl constituie potenţialii beneficiari (de la fermieri, organizaţii de producători, până la mediul de afaceri din spaţiul rural). Numai prin publicitatea şi informarea corectă a potenţialilor beneficiari se va ajunge la o creştere a gradului de conştientizare asupra beneficiilor ce pot fi obţinute prin accesarea fondurilor europene şi implicit la creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene. Astfel, prin măsura de asistenţă tehnică se vor permite finanţarea activităţilor de informare, comunicare şi promovare. Vor fi organizate campanii de informare, comunicare şi promovare a PNDR şi FEADR, cu caracter general sau specific; organizarea de seminarii tematice, ateliere de lucru şi conferinţe pentru informarea potenţialilor beneficiari ai măsurilor din cadrul programului; elaborarea, tipărirea şi diseminarea materialelor informative; organizarea de circuite informaţionale în mediul rural; achiziţionarea de spaţiu mass-media pentru difuzarea materialelor de promovare a PNDR şi FEADR; optimizarea şi perfecţionarea tehnică a platformei web PNDR, realizarea şi implementarea software-urilor dedicate mediatizării investiţiilor realizate prin FEADR în vederea asigurării transparenţei derulării fondurilor europene.
“Aceste acţiuni trebuie realizate obligatoriu, destinaţia acestor bani, pentru promovare şi publicitate neputând fi schimbată, în caz contrar aceşti bani se vor pierde. Scopul acţiunilor de promovare şi publicitate este şi acela de a educa în spirit european populaţia României din spirit european”, susţine MAPDR. Amintim că numai pentru promovarea progamului operaţional de pescuit există fonduri europene dedicate în valoare de 2,2 milioane de euro, bani care trebuie cheltuiţi până în 2012. Viorel Matei, preşedintele Federaţiei Naţionale a Producătorilor Agricoli din România, a declarat că depinde unde vor ajunge şi cum vor fi cheltuiţi aceşti bani pentru promovarea PNDR, nu cumva să fie cheltuiţi inutil sau să îi pierdem, cum s-a întâmplat adesea.
 

Comentarii

comentarii