Acasă Cultura Festivalul Internaţional „Timişoara Muzicală˝

Festivalul Internaţional „Timişoara Muzicală˝

DISTRIBUIȚI

Pretenţia acestei ediţii, a XXXIX-a, de a fi internaţională se justifică la propriu doar prin  prezenţa cvintetului L΄ARSENALE din Italia, a dirijorului olandez THEO WOLTERS, un violoncelist elveţian şi o pianistă japoneză. La aceştia se mai adaugă participarea în cinci concerte a unor muzicieni români stabiliţi în ţări europene.

Nu reclam absenţa unor ansambluri artistice de renume, străine sau româneşti, deoarece organizatorii au, desigur, motive obiective, pe care, nu-i aşa, le bănuim. Şi totuşi, în ediţii anterioare (festivalul dăinuie din 1969), se putea!
Trecând la emoţiile decantate pe parcursul celor 43 de zile (4 aprilie-16 mai), în cele 17 concerte, recunoaştem că s-au detaşat şi realizări artistice remarcabile cu resurse, în general, proprii.

Primele două săptămâni

gheorghe costin dirijorConcertul simfonic inaugural, la pupitru fiind Gheorghe Costin, a întrunit calităţi multiple. Un program clasico-romantic, Beethoven, Wagner, Richard Strauss a dispus de rigoarea ˝academică˝ a dirijorului şi de valoarea soliştilor în Triplu Concert de Beethoven: violonista Corina Belcea, violoncelistul Antoine Lederlin şi pianista Atena Carte.
În mod cronologic, a urmat un recital al unor tinere talente care şi-au verificat potenţialul interpretativ într-un program care a parcurs muzici din stiluri, epoci şi meridiane diferite, de la Bach la Aaron Copland. Interpreţii, aflaţi, toţi, în anii de studii liceale, au fost: Andreea Petrilă – violoncel, Ioan Mihăilescu – pian şi Daniel Jumagu Ciubariu – percuţie.
În seara imediat următoare, 10 aprilie, scena săli Capitol s-a umplut de intrumente ˝categorice˝, deoarece a evoluat Ansamblul PERCUTISSIMO, coordonat de Doru Roman. Zece percuţionişti şi un cvartet de corzi şi-au propus să încheie recitalul, paradoxal, în ˝Pianissimo, Summer Dream˝, titlul lucrării de Ion Bogdan Ştefănescu.
În altă zi succesivă, dirijorul Radu Popa în maniera-i cunoscută de precizie şi dezinvoltură l-a asociat pe Verdi (uvertura la Forţa destinului) cu Schumann (sublimul Concert pentru pian în la minor) şi cu Brahms (Simfonia întâia în do minor). La pian a fost Dragoş Mihăilescu, sensibil şi conştiincios.
Nicolae Moldoveanu (Elveţia) ne-a convins că un dirijor adevărat este, şi un strălucit instrumentist, susţinând un recital de orgă în biserica MILLENIUM. Programul a cuprins lucrări de tiberiu soare dirijorLouis Nicolas Clerambeault şi Jehan Alain şi C. Franck.  
În 17 aprilie, acelaşi Nicolae Moldoveanu, de astă dată dirijorul de valoare incontestabilă, a coordonat, în sala Capitol, un program subtil şi rafinat. În prima parte, Suitei Pastorale de Emmanuel Chabrier i-a urmat Concertul în Sol pentru pian de M. Ravel, solistă fiind Naoko Anzai (Japonia) – tenace, ţintind perfecţiunea. În partea a doua, Mozart cu Marea Misă în do minor.  Fiind în repertoriul corului Filarmonicii, instruit de Iosif Todea, cele 12 secţiuni au fost parcurse cu dezinvoltură. Stăpâni pe partitură, dintre solişti, Mihaela Ispam – mezzo, Remus Alăzăroae – tenor, Lucian Oniţă – bas, soprana Nicoleta Colceiar a parcurs itinerariul solisttic cu emisii vocale şi maniere interpretative operistice.

Soţii Dogariu, Tiberiu Soare şi Cvartetul „ATEM”

Pianiştii Adriana şi Sorin Dogariu şi-au onorat prezenţa în festival cu un recital de compozitori bănăţeni, care îşi găsesc locul tot mai rar pe afişele Filarmonicii ˝Banatul˝. Traseul repertorial naoko anzai pianistaa inclus o suită de maestrul Remus Georgescu, lucrări de tinerii săi elevi Gabriel Almaşi si Gabriel Mălăncioiu şi alţii.
Concertul din 25 aprilie a beneficiat de prezenţa la pupitru a dirijorului Tiberiu Soare, în permanentă ascensiune. I s-a asociat Ştefan Doniga, un piamist ˝planetar˝, deşi tânăr, concertând în zeci de ţări, inclusiv Coreea de Sud. El a parcurs impecabil partitura Concertului nr. 3 pentru pian şi orchestră de S. Bortkiewicz. Programul a fost completat cu Simfonia  nr. 2 de Johannes Brahms.
Cvartetul ATEM, alcătuit în 2013, îşi manifestă dorinţa declarată de a aborda un repertoriu muzical modern şi contemporan. Prin urmare, ne-au surprins plăcut, interpretând cu rafinament ˝Cvartetul pentru sfârşitul timpului˝, de Olivier Messiaen, una dintre cele mai populare creaţii ale lui. Surpriza a fost amplificată, muzica fiind prefaţată de un filmuleţ cu Messiaen, care vorbeşte despre păsărelele din grădina sa şi captarea trilurilor acestora. Admirabilul cvartet este alcătuit din Cristina Constantin – vioară, Cosmin Hărşian – clarinet, Andrei Părău – pian şi asocierea onorantă a violoncelistei Alexandra Guţu.

Ovidiu Giulvezan

(va urma)

Comentarii

comentarii