În contextul dezbaterii publice privind noile Planuri-cadru pentru liceu, Filiala Timiș a Societății de Geografie din România (SGR) a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David. Documentul, semnat de președintele filialei, prof. univ. dr. Nicolae Popa, subliniază importanța geografiei în formarea tinerilor și propune o structură clară pentru includerea acesteia în trunchiul comun al curriculumului liceal.
Scrisoarea evidențiază, în primul rând, rolul esențial al geografiei în înțelegerea spațiului, resurselor și dinamicii globale, considerând-o o disciplină integratoare într-o lume dominată de specializări rigide. Geografia contribuie la cultura generală a tinerilor, dar și la formarea unor competențe profesionale esențiale pentru viitor, de la sisteme informatice geografice și schimbări globale până la geopolitică și planificare teritorială: „Bine gândită și predată, geografia contribuie, astfel, nu doar la formarea culturii generale a tinerilor, ci și la startul în formarea profesională specifică a mai multor domenii ale practicii sociale, unele cu mare deschidere spre viitor: sisteme informatice geografice și AI; schimbări globale (nu doar climatice); identitate, alteritate, interculturalitate și (in)toleranță;”, subliniază documentul.
De asemenea, Societatea de Geografie amintește că România are o tradiție solidă în domeniu, marcând în acest an 150 de ani de la înființarea sa. Printre momentele istorice relevante este menționat rolul geografului francez Emmanuel de Martonne la Conferința de Pace de la Paris (1919-1920), unde prestigiul geografiei românești a contribuit la trasarea favorabilă a granițelor țării. De asemenea, SGR subliniază performanțele elevilor români la Olimpiadele internaționale de Geografie, unde aceștia au obținut numeroase medalii de aur, mai multe decât la orice altă disciplină liceală.
Pe lângă importanța sa istorică, geografia este privită și ca un domeniu indispensabil în lumea actuală, marcată de globalizare și provocări de mediu. Conform SGR, această disciplină joacă un rol cheie în înțelegerea și soluționarea unor probleme majore, cum ar fi schimbările climatice, gestionarea resurselor naturale, dezvoltarea durabilă și geopolitica. Geografia creează, astfel, un mariaj interesant între perenitatea perspectivei spațiale și flexibilitatea viziunii sale integratoare.
SGR Timiș propune o structură clară a geografiei în planul-cadru pentru liceu, adaptată fiecărui an de studiu:
-Clasa a IX-a: Geografie fizică – studiul categoriilor naturale fundamentale și impactul lor asupra dezvoltării societății.
-Clasa a X-a: Geografie umană – analiza sociogeosferei și problemelor actuale cauzate de dinamica populației.
-Clasa a XI-a: Geografia României – integrarea regională și cunoașterea detaliată a teritoriului național, considerată un „drept educațional de bază”.
-Clasa a XII-a: Geografia Uniunii Europene și a lumii – analiza poziției UE în contextul global, cu accent pe provocările contemporane.
Această structură este considerată fundamentată în ceea ce privește nevoia de a oferi elevilor cunoștințe esențiale despre lumea în care trăiesc, pregătindu-i pentru viitoarele provocări profesionale și sociale. SGR Timiș subliniază și faptul că noul plan-cadru trebuie să fie în concordanță cu tendințele globale în educație și să asigure competențe care să le permită tinerilor flexibilitate profesională.
Scrisoarea deschisă pledează pentru păstrarea geografiei în trunchiul comun al liceului, alături de discipline fundamentale precum Istoria, Matematica și Limba Română: ,,Geografia, ca și Istoria, Limba Română, Matematica și limbile străine, nu trebuie să lipsească din trunchiul comun al învățământului liceal, la toate nivelurile, de la clasa a IX-a până la clasa XII-a. Aceste discipline așează fundamentele cunoașterii și au proprietatea de a deschide orizonturi, de a forma acel sumum de competențe care sprijină solid potențialul de flexibilitate profesională ulterioară a tinerilor.”. Reprezentanții SGR consideră că eliminarea sau reducerea orelor de geografie ar avea un impact negativ asupra formării elevilor și asupra performanțelor României în domeniu.
Totodată, documentul atrage atenția asupra necesității de a susține modernizarea predării geografiei, inclusiv prin dezvoltarea unor discipline opționale relevante și printr-o formare continuă a profesorilor. „Reușita înnoirii învățământului liceal va putea fi deplină doar în măsura în care vor fi prevăzute soluții sustenabile de formare periodică a cadrelor didactice, astfel încât să existe o upgradare a conținuturilor predate și a metodelor de predare și evaluare”, se arată în finalul scrisorii.
Scopul Filialei Timiș a Societății de Geografie din România este acela de a promova importanța geografiei în educația liceală, iar, în acest context, adresarea unei scrisori deschise ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, subliniază rolul esențial al geografiei în formarea tinerilor, și propune o structură clară pentru includerea acesteia în trunchiul comun al liceului.