Acasă Economic Fiscalitatea dincolo de granițe

Fiscalitatea dincolo de granițe

DISTRIBUIȚI

Angajatorii români nu conștientizează cerințele locale

Ediția 2012 a publicației KPMG Thinking Beyond Borders: Management of Extended Business Travellers vine în ajutorul oamenilor de afaceri și angajatorilor în ceea ce privește planificarea fiscală, oferind informații detaliate cu privire la impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale datorate asupra veniturilor persoanelor fizice din peste 80 de state, inclusiv România. Această nouă ediție a publicației KPMG International Thinking Beyond Borders: Management of Extended Business Travellers își propune să ajute companiile și persoanele fizice în soluționarea unor probleme fiscale și de securitate socială ce privesc detașarea personalului în străinătate, în special pentru călătorii de scurtă durată. După cum explica Mădălina Racovițan, Partener în cadrul departamentului de Taxe al KPMG România și coordonator al echipei International Executive Services: „Această publicație oferă informații detaliate cu privire la impozitul și contribuțiile sociale datorate pentru veniturile persoanelor fizice din peste 80 de state, inclusiv România. Peste 20 de state noi au fost incluse în această ediție, în plus față de ediția anului 2011. Așadar, această publicație anuală devine o lucrare de referință care capătă o importanță deosebită pentru toate companiile care trimit personal în străinătate.” În anul care a trecut de la ultima ediție, au avut loc puține modificări în tendința companiilor de a detașa angajații în străinătate pentru perioade scurte de timp, în timp ce modelul tradițional de detașare pe termen lung într-un singur stat continuă să scadă. În contextul economic actual, companiile sunt adesea interesate să reducă costurile considerabile generate de detașarea pe termen lung a unui angajat într-un alt stat. Prin urmare, companiile caută modele mai flexibile și mai eficiente de mobilitate internațională a angajaților. Angajații, pe de altă parte, preferă adesea călătoriile de business de scrută durată. Detașările pe perioade lungi în care membrii de familie însoțesc angajatul în statul de detașare au consecințe importante pentru angajați și pentru familiile acestora, și de aceea, călătoriile pentru perioade scurte de timp mult mai convenabile, atât pentru angajați cât și pentru angajatori.
În mod evident, acest model de mobilitate internațională a angajaților are anumite beneficii atât pentru angajat cât și pentru companie. Cu toate acestea, așa cum se explică în publicația KPMG, modelul poate genera o serie de riscuri fiscale, atât pentru angajator cât și pentru angajat. Este deosebit de important ca în implementarea programelor de mobilitate internațională a angajaților să se țină cont de faptul că în ultimii ani autoritățile fiscale din întreaga lume au devenit din ce în ce mai vigilente, într-un efort de a atenua scăderea veniturilor bugetare.
După cum susține Racovițan: „Încă o dată, acest studiu ar trebui să servească drept memento pentru acele companii care își trimit personalul în străinătate chiar și în misiuni de scurtă durată și care ar trebui să monitorizeze îndeaproape aceste călătorii și să solicite consultanță cu privire la implicațiile fiscale și de securitate socială. Una dintre principalele concepții greșite întâlnite în rândul multor companii este aceea că un angajat devine impozabil într-un stat străin dacă acesta este prezent în acel stat pentru o perioadă mai lungă de 6 luni. Deși acest lucru este valabil pentru veniturile din salarii plătite de către angajatorul din țara de origine, detașările pe termen scurt pot de asemenea să genereze o serie de alte potențiale obligații fiscale. Spre exemplu, orice venit local sau comision câștigat este probabil de a fi supus impozitului pe venit cu reținere la sursă, în timp ce în alte cazuri, activitatea angajatului poate genera un sediu permanent în statul în care se desfășoară activitate, cu consecințe directe de plată a impozitului pe profit pentru angajator. Dacă angajatul călătorește în mod frecvent, acesta va fi nevoit să mențină un control atent al numărului de zile petrecute în fiecare din statele vizitate. În doar câteva luni, în urma mai multor deplasări pe termen scurt, angajatul poate deveni rezident fiscal fără să realizeze acest lucru.”
Racovițan adaugă: „Totodată, este importantă cunoașterea schimbărilor legislative din statele în care angajații sunt trimiși, fie că este vorba despre detașări pe termen lung sau deplasări de scurtă durată. În România, în acest an, am putut vedea modificări semnificative ale legislației în materie de securitate socială, introduse într-un termen destul de scurt. Acestea au generat noi obligații pentru anumite categorii de expatriați și pentru angajatorii lor. Nerespectarea cerințelor legale poate conduce la dobânzi și penalități ce pot fi impuse de autoritățile fiscale, fapt care poate afecta considerabil planul de afaceri al unei companii. Prin urmare, actualizarea informațiilor referitoare la toate statele implicate este esențială.”
Racovițan continuă: „Mai mult decât atât, recent am observat că tot mai multe companii românești își extind operațiunile și în afara țării. Aceste societăți își trimit frecvent personalul în deplasări pe termen scurt în străinătate pentru a dezvolta proiecte de expansiune sau pentru a furniza servicii clienților din alte state. Detașarea personalului român în alte jurisdicții europene este acum un proces relativ ușor (în special pentru statele membre UE). Cu toate acestea, nu trebuie ignorate formalitățile de imigrare din anumite state membre UE, care trebuie încă îndeplinite de cetățenii români, precum și formalitățile legate de asigurările sociale, înainte sau pe parcursul călătoriilor de afaceri (chiar și în situațiile în care aceste deplasări nu depășesc câteva săptămâni).”
Racovițan remarcă: „Sunt cazuri în care angajatorii români nu conștientizează cerințele locale ce trebuie respectate în jurisdicția în care detașează angajații, iar la un moment dat, sunt confruntați cu sancțiuni semnificative aplicate de către autoritățile locale. În alte cazuri, angajații înșiși se confruntă cu restricții privind intrarea sau șederea pe teritoriul unei țări sau sunt supuși plății impozitului, a contribuțiilor sociale sau a altor obligații, conducând la perturbarea afacerii sau chiar mai rău, la transformarea unui proiect ce părea inițial profitabil într-o decizie generatoare de pierderi pentru companie.”
Așa cum adăuga Mark Gibbins, Partener și coordonatorul al Departamentului de Taxe din cadrul KPMG România: „Încă o dată, studiul din acest an Thinking Beyond Borders arată cât de important este pentru companii să țină cont de taxarea persoanelor fizice atunci când se iau decizii referitoare la detașarea personalului, precum și să solicite consultanță de specialitate cu privire la implicațiile fiscale și cele legate de securitate socială atât în cazul detașărilor pe termen scurt, cât și a celor pe termen lung. Aceasta nu este o problemă care ar trebui tratată doar din punct de vedere administrativ, ci este un aspect critic în planificarea strategică a companiei.”

Comentarii

comentarii