Acasă Actualitate Fritz, supărat pe pierderile financiare ale STPT. În primă fază, dorește schimbarea...

Fritz, supărat pe pierderile financiare ale STPT. În primă fază, dorește schimbarea CA. Nu sunt excluse nici reduceri ale subvențiilor

DISTRIBUIȚI

Luni, 14 martie, primarul Dominic Fritz a organizat o conferință de presă în care a criticat prestația financiară a STPT în 2021. Tocmai de aceea, marți, în plenul Consiliului Local, ar urma să fie schimbat consiliul de administrație. Creșterea tarifelor – operată deja din ianuarie – , dar și o eventuală reducere a subvențiilor ar fi alte soluții care pentru reducerea dependenței de bugetul local, potrivit edilului-șef al Timișoarei.

„STPT. Mâine vor intra în Consiliul Local niște cifre financiare. Vom vedea că STPT a fost pe pierdere în 2021 și acum are tot mai multe datorii. Asta este o situație despre care trebuie să vorbim. Este o companie cu care ar trebui să ne mândrim. Este răspunsul la un oraș sufocat de mașini. Jumătate din bugetul pe anul acesta merge către investiții în infrastructură și mobilitate. Avem 80 de milioane de lei pentru subvenții la STPT. Au ajuns să acopere 85% din venituri. Doar 15% are STPT venituri proprii, din vânzarea biletelor. Tocmai pentru că este o prioritate, am încheiat un credit foarte avantajos cu Banca Europeană de Dezvoltare. BERD ne și susține pentru refacerea planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD – n.r.), regândirea sistemului liniilor de transport în comun. Continuăm să mărim flota. Vom avea cele 44 de autobuze electrice. Am semnat ordinul de începere vineri. În următoarele luni vor intra primele autobuze electrice. Trebuie să lucrăm la stațiile de încărcare și apoi din vară să vină trei-patru vehicule pe lună. Scopul este ca în 2025 să avem minim 40% din călătorii cu transportul în comun”.

Comparativ cu anul 2020, în 2021 procentul încasărilor din surse proprii raportat la totalul veniturilor a scăzut de la aproximativ 30% la 15%. În ceea ce privește datoriile, STPT are unele „istorice” în valoare de 90 de milioane de lei, majoritatea fiind reprezentată de contribuțiile sociale neplătite de fosta RATT, acum venind și o sentință definitivă în dosarul deschis de ANAF. Acestora li se adaugă alți 20 de milioane de lei, datorii „curente”. În opinia lui Fritz, probleme financiare sunt date de faptul că 65% din cheltuieli merg pe salarii, în condițiile în care numărul de șoferi nu ar fi crescut prea mult. În plus, ar exista peste 1.000 de furnizori cu care societatea are contracte.

„Din 2018, s-au angajat la STPT 221 de oameni. Marea majoritate lucrează pe la birouri. Nu s-a schimbat numărul șoferilor. Sunt 13 milioane de lei în plus în fiecare an pentru cheltuieli  de personal. (…) Sunteți conștienți de dosarul penal care există pentru fostul director, în care este vorba de promisiuni de angajare pentru favoruri politice. Nu trebuie să ne mire de unde au apărut aceste persoane în STPT, care încarcă foarte mult cheltuielile și bugetul acolo. Șoferii au rămas la fel, chiar dacă s-a extins rutele. (…) Extinderea rețelelor de transport în județ s-au făcut în detrimentul calității în Timișoara”, explică Fritz.

Și totuși, care ar fi soluțiile? În primul rând, Fritz vrea un nou consiliu de administrație. „Este îngrijorător cu nu au legat munca lor în CA de nicio idee de reformare a sistemului. Este clar că trebuie să se schimbe ceva. Voi cere să revoce mandatele membrilor din CA. Eu ca primar nu am pârghiile pentru a mă implica în managementul unei companii, dar Consiliul Local trebuie să se folosească de pârghiile lui și să revoce acest CA ca să permită o nouă viziune și o reformă profundă la STPT”.

Pe viitor, Fritz nu exclude reducerea subvențiilor, la fel cum nu regretă creșterea tarifelor începând din ianuarie 2022. În ultimii ani, acestea „nu au fost adaptate inflației”. O astfel de decizie, a precizat primarul, ar urma să o ia oricum SMTT. De asemenea, ar fi început și lucrul la un nou contract între STPT și SMTT, precedentul creând impasuri serioase.

Anterior, în cazul altor CA-uri, s-a vorbit despre înțelegeri între useriști și Raul Ambruș. Și acum, „vor fi discuții cu toate partidele” ca și atunci, potrivit edilului-șef. Totuși, acesta promit că nu vor fi „pile de partid” în noul CA, ci numai „oameni care să reformeze într-adevăr compania”.

 

Comentarii

comentarii