Acasă Actualitate Gara închiriată de Primăria Timișoara la Motru: de la „nu există” la...

Gara închiriată de Primăria Timișoara la Motru: de la „nu există” la „taxă de șmecheri” și „intimidări”

DISTRIBUIȚI

Marți, 30 august, consilierii locali din Timișoara au aprobat un proiect de hotărâre venit pe ultima sută de metri, cel „privind aprobarea închirierii de către Municipiul Timișoara a rampei CF situată în stația Motru Est și a unui spațiu de depozitare situat în vecinătatea rampei”. Lucru mai rar în ultima perioadă, consilierii locali ai tuturor partidelor au fost de acord cu inițiativa, asta după explicațiile primarului Dominic Fritz că producătorii de bună-credință din Motru nu vor mai fi „șantajați de mafia cărbunelui” și vor putea avea înțelegeri directe cu Colterm. Anumite controverse, însă, au apărut în zilele următoare.

După ședința de marți, primarul Dominic Fritz nu a ezitat să își anunțe victoria. „Închiriem o parte a unei gări CFR din Motru. Asigurăm achizițiile de cărbune direct de la producători, și astfel dispar costurile aferente intermediarilor. Știu că e o măsură de pionierat – dar, situația disperată de pe piața de gaz cere măsuri creative. Una din problemele pe care le-am avut iarna trecută a fost că nu puteam să cumpărăm cărbune direct de la producători pentru că nu aveau unde să încarce. Acum, eliminăm această problemă. Am avut discuții cu SNCFR, le mulțumesc pentru deschiderea avută și am încredere că negocierile se vor încheia repede și cu succes”, scrie Fritz într-o postare pe Facebook în seara aceleiași zile de marți.

Joi, însă, într-un articol al gorjeanul.ro, se vorbea de faptul că gara respectivă „nu există”. De fapt, primarul orașului Motru spunea că nu poate fi vorba despre stația CFR „Motru”, din moment ce aceasta nu este funcțională, dar că nu exclude ca Fritz să fi vorbit despre cea de la Însurăței. În același articol se menționa că acolo există două rampe care ar fi deja închiriate către privați, dar și de faptul că Primăria Timișoara cel mai probabil nu va primi cărbune de la CEO Oltenia, ci de la privați.

„În mod normal, oricine aude un astfel de mesaj se gândește la gara din Motru, gară care nu mai este funcțională de vreun deceniu. Aceasta era oricum o gară pentru călători, nu de transport mărfuri și mai ales cărbune, primarul Cosmin Morega confirmând că gara nu este funcțională de ani buni. El s-a declarat mirat de anunțul lui Fritz și a precizat că e posibil ca gara despre care vorbește edilul Timișoarei să fie cea de la Însurăței., localitate aflată în apropiere de Motru. Aici există două rampe de încărcare a cărbunelui, dar ambele sunt operate de firme private, administratorul uneia dintre rampe menționând că nu știe de nicio astfel de înțelegere care să vizeze Primăria Timișoara. În plus, la un astfel de anunț e de așteptat ca furnizorul de cărbune să fie Complexul Energetic Oltenia, dar lucrurile nu stau deloc așa. CEO a confirmat ieri, prin reprezentanții săi, că ultima livrare de cărbune către Colterm Timișoara a fost făcută pe 31 mai anul curent. Cantitatea respectivă a fost plătită, dar furnizorul de căldură din Timișoara are restanțe din anii trecuți către CEO, iar până la achitarea acestora nu mai primește cărbune. Surse din piață indică un operator privat ca furnizorul de lignit pentru Colterm”, scrie sursa citată.

Spre seară, a venit și replica useriștilor aflați la conducerea Primăriei Timișoara. Primul a fost viceprimarul Ruben Lațcău, care a postat pe Facebook inclusiv o fotografie din vizita făcută cu reprezentanții CFR la gara închiriată. După aceea, distribuind postarea „vicelui”, a făcut și Fritz o completare.

Iată postarea lui Lațcău:

„Vrem să terminăm cu taxa de șmecheri pe care Colterm o plătea anual – milioane de lei care mergeau la intermediari. Vom încărca de aici, de la Motru, cărbune direct de la producător. Negocierile s-au încheiat cu succes și primăria va plăti 1.080 de lei pe lună chirie, chiar mai puțin decât ne așteptam inițial. Până recent, rampa a fost închiriată de același intermediar pentru a-și construi un monopol artificial în zonă. Pot înțelege de ce nu a auzit nimeni de ea, tocmai pentru că 15-20 de ani a stat nefolosită. Cum s-ar zice, a fost ascunsă pentru ca șmecherii să blocheze accesul altora și să stoarcă niște bani.

Săptămâna viitoare se vor face lucrări de mentenanță la linie de către CFR. În momentul în care o vom prelua în mod formal plănuim să încărcăm în jur de 2-3 trenuri pe săptămână. Așa vom asigura o parte din necesarul de combustibil al orașului pentru o iarnă dificilă. În contextul unei crize energetice, facem tot ce ține de noi pentru ca Timișoara să fie pregătită”.

Iată și completările lui Fritz:

„Ca fulgerul s-au mișcat șmecherii intermediari de pe piața cărbunelui când au auzit că vrem să le spargem monopolul de piață. Un «model de business» care a strangulat și șantajat termiile locale ani de zile: ei nu au cărbune, dar au pus mâna pe gări de unde transportă și așa, decid cui și când vând.

În două zile au lansat zvonuri că nu ar exista gara din Motru pe care am închiriat-o, au făcut presiuni la diverse instituții să ne blocheze contractul de închiriere. N-au reușit. Și noi ne-am mișcat repede: de acum avem acces la linia ferată și la trenuri, așa că putem cumpăra cărbune direct de la producători. Viceprimarul Ruben Lațcău a fost azi acolo, cu reprezentanții SNCFR, a semnat contractul de închiriere, pe care plătim 1.080 lei pe lună. Nu ne lăsăm intimidați. Schimbăm modul de lucru”.

Din informațiile disponibile pe site-ul CFR, aflăm că gara Motru Est este, într-adevăr, situată în Însurăței, sat aflat în componența municipiului Motru. Aici, la nivelul anului 2021, ar fost 13 linii de cale ferată funcționale: zece de „primire-expediere”, două de „încărcare-descărcare” și una de „acumulare bruto”. În total, gara ar avea cel puțin 16 linii, iar niciuna dintre acestea nu apare în documentele privind infrastructura cu activitate suspendată. De altfel, pe hărți stația Motru Est apare ca nod feroviar.

Comentarii

comentarii