Acasă Actualitate Gara Mare din Timişoara, construită în 1897, a fost o bijuterie. Are...

Gara Mare din Timişoara, construită în 1897, a fost o bijuterie. Are din nou o șansă istorică să strălucească

DISTRIBUIȚI

La sfârșitul anului 2022, au început, într-un ritm foarte scăzut, lucrările de modernizare a Gării de Nord din Timișoara. Poarta principală de intrare în Timişoara pe cale ferată îşi va schimba faţa în urma unui proiect în valoare de 21 de milioane de lei, banii investiţi de CN “CFR” SA.

Se vor reface fațadele și acoperișuri, se modernizează interiorul și peronul, dar se va amenaja și o piațetă cu cu fântână arteziană.

Se va reface tunelul pietonal către peroane şi se va realiza un nou acces în clădire, sistem de supraveghere video, iluminat de tip LED, sistem audio nou.

Pentru persoanele cu dizabilităţi, va fi realizat ghidaj tactil, pe marginea peronului, dar şi alte facilităţi atât de necesare.

O nouă clădire pentru călători, o pasarelă, un pasaj și o parcare

Și asta nu e tot. Mai există un proiect care implică și Gara de Nord. Este vorba despre modernizarea liniei de cale ferată Caransebeș-Timișoara-Arad, lotul 3: Timișoara Est- Ronaț Triaj, în valoare aproximativ 300 de milioane de euro, finanțat prin PNRR.

Tronsonul Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad (de aproximativ 156 de kilometri) face parte din coridorul transeuropean de transport, care intră în țara noastră la Curtici și iese la Vidin.

Pe lângă modernizarea liniilor în Timișoara, pe 13 o distanță de 13 kilometri, este inclusă și realizarea a patru pasaje (se va fluidiza circulația prin eliminarea tuturor trecerilor la nivel de cale ferată din oraș), se vor realiza terminale noi (o stație la Iulius Mall) și se vor modernizarea Gara de Est și Gara de Nord – unde se va construi o nouă clădire pentru călători, de asemenea se va face o nouă pasatrelă, o parcare și un pasaj subteran sub cale ferată. Vor exista pasarele cu scări rulante spre toate peroanele.

Povestea Gării “Domnița Elena”

La 15 noiembrie 1857, s-a dat în folosinţă prima linie de cale ferată spre Timisoara, pe ruta Szeged-Jimbolia-Timişoara. La început, trenul sosea în Timişoara de trei ori pe săptămână. În aceste condiţii, gara a fost o construcţie modestă. Ulterior, din staţia de cale ferată, s-a făcut o magazie. Nu departe de ea a fost construită o nouă gară, dar în anul 1897 şi aceasta a fost dărâmată. În locul ei s-a construit o nouă gară şi noi linii care, atât ca mărime, suprafaţă şi înfăţişare exterioară, la vremea respectivă era una din cele mai frumoase şi a costat statul aproape patru milioane de coroane.

Proiectantul gării a fost arhitectul Pfaff Ferenc (1851-1913) din Budapesta, de numele căruia se leagă și gările de la Szeged, Pecs, Miskolc, Debrecen, Rijeka, Zagreb, Bratislava, Kosice, Vârşeţ, Cluj, Jimbolia sau Arad.

Eleganță și stil până la bombardamente

Gara a fost inaugurată în 1897, fiind construită într-un elegant stil neoclasic, cu dotări moderne pentru acele timpuri.

După Unirea Banatului cu România şi instaurarea administraţiei româneşti la Timişoara, în 1919, gara a fost redenumită în Gara „Domniţa Elena”, nume pe care l-a purtat până la al doilea război mondial.

Din păcate, gara a rezistat nici o jumătate de veac. În timpul războiului ea a fost puternic bombardată de aviaţia Aliată.

Bombardamentul din 3 iulie a fost cel mai violent şi devastator. În valuri succesive, avioanele aruncă sute de bombe asupra oraşului. Gara de Nord, Mehala şi Iosefin sunt puternic lovite. În noapte de 30 pe 31 octombrie 1944, Timişoara este lovită de aviaţia germană, fiind distruse 188 de imobile particulare şi ucişi zeci de oameni.

Reconstrucţia gării s-a făcut parţial după planurile iniţiale. Până prin anii ‘60, încă mai dăinuia una din aripile admirabilului edificiu, însă în anul 1976 a fost modernizată şi stilul arhitectural schimbat radical, după normele epocii sociale.

Comentarii

comentarii