Acasă Actualitate Gata, putem ajunge la Viena și chiar la Amsterdam, cu vaporul pe...

Gata, putem ajunge la Viena și chiar la Amsterdam, cu vaporul pe Bega!

DISTRIBUIȚI

Administrația Bazinală de Ape Banat Timișoara a făcut recepția după ce a finalizat lucrările de reabilitare a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român, din județul Timiș.

Cu acest prilej, un vaporetto, care a plecat din Timișoara, a trecut prin ecluza de la nodul hidrotehnic reabilitat cu finanțare de la Uniunea Europeană. Scopul a fost acela de a verifica cum funcționează mecanismele ecluzei. Totul a decurs normal, iar ecluza s-a dovedit că este funcțională.

ABA Banat Timișoara a terminat lucrările de reabilitare a barajului stăvilar și a ecluzei de la nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, în cadrul proiectului transfrontalier “Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”, cu finanțare europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia.

Totuși, proiectul în totalitate va fi finalizat abia anul viitor, când partea sârbă va termina toate lucrările propuse.

Ecluza este o construcție hidrotehnică specială, executată pe traseul unei căi navigabile, care permite trecerea navelor dintr-o porțiune a traseului cu nivel de apă mai ridicat în altă porțiune cu nivel de apă mai scăzut și invers -explică Sorina Neaga.

Lucrările de punere în siguranță a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român înseamnă reabilitarea barajului stăvilar și a ecluzei și face parte din proiectul transfrontalier cu finanțare IPA România-Serbia Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega, în care partea română beneficiază de o finanțare de aproape 7 milioane de euro (fără TVA).

Bega izvorăşte din Munţii Poiana Ruscăi, trece prin comuna Tomeşti, Coştei, Topolovăţ, Timişoara şi pe teritoriul Serbiei. 44 de kilometri are Bega pe teritoriul României şi 70 de kilometri pe teritoriul Serbiei, ca şi canal navigabil. În 1728, atunci când contele de Mercy dispune săparea unui canal navigabil, care să contribuie la asanarea zonei mlăştinoase din jurul Timişoarei, începe istoria fascinantă a canalului Bega. 

Prima menţionare a unui port în Timişoara este pe la 1752 – portul Timişoara, din Iosefin. Anual se transporta pe Bega o cantitate impresionantă de mărfuri, unele produse agricole care ajung până la Budapesta, Viena şi pe canalul Rin, Rhone, practic ajung la Amsterdam.

Comentarii

comentarii