Acasă Cultura George Bizet, la Farmonica „Banatul”. Avancronica de concert

George Bizet, la Farmonica „Banatul”. Avancronica de concert

DISTRIBUIȚI

Concertul simfonic de vineri, 22 martie, de la ora 19.00, organizat de Filoarmonica Banatul Timișoara, are în program două lucrări: „Anotimpurile” — concert pentru vibrafon, marimbă şi orchestră de Alexandru Anastasiu şi Simfonia în do major de Georges Bizet.

Concert-maestru Mircea Tătaru a explicat că anotimpurile este un subiect ce a fost mereu un motiv de inspiraţie atât pentru muzicieni, cât şi pentru artiştii plastici, oferind artiştilor peisaje, culori sau situaţii diverse, dându-le posibilitatea să se confrunte de fiecare dată cu soluţii tehnice noi, cu modalităţi artistice deosebite.

Oferta a fost generoasă mereu — frigul, gheaţa şi ninsorile iernii, explozia renaşterii naturii în primăvară, căldura sau furtunile verii, tonurile calde şi moi ale toamnei, cu sărbătorile recoltelor sau fericirea lichidă din butoaie.

Îndrăgostit de sonoritatea de excepţie şi de potenţialul de exprimare al vibrafonului, percuţionistul Alexandru Anastasiu a hotărât să se dedice cu totul acestui instrument, devenind nu numai un foarte bun instrumentist, dar şi compozitor. Printre multele iniţiative de promovare, de a aduce vibrafonul cât mai aproape de public, se numără şi organizarea primului Festival Internaţional de Vibrafon din lume, în anul 2012, împreună cu Societatea Română de Radiodifuziune.

Să spunem că vibrafonul a fost inventat la începutul secolului XX, de către afro-americani şi a fost folosit iniţial în jazz, mai apoi intrând treptat în toate genurile muzicale. La fel, literatura pentru acest instrument a cunoscut o expansiune notabilă, trecând de la muzica de cameră la adevărate concerte cu vibrafonul solist.

Vineri seara, sub conducerea maestrului Gheorghe Costin, Alexandru Anastasiu va interpreta propria sa lucrare.

Seara muzicală se va încheia cu Simfonia I în do major de Georges Bizet. Lucrare de tinereţe, la 17 ani, simfonia dezvăluie din plin talentul extraordinar al viitorului compozitor al operei „Carmen”. Dacă opera este unică în istoria muzicii, simfonia are multe elemente comune, de structură, de inspiraţie melodică, cu lucrarea profesorului său de la conservatorul din Paris, Charles Gounod.

Este evident că studentul Bizet a fost puternic influenţat de ştiinţa şi metodele de lucru ale profesorului său. Simfonia în re major a lui Gounod a fost finalizată la sfârşitul anului 1854, iar în anul următor Bizet a început lucrul la Simfonia în do. Cu toată frumuseţea ei, Bizet, recunoscând anumite apropieri, nu a publicat-o şi nu a permis să fie cântată în timpul vieţii sale. Ea a fost ascultată prima oară la Basel, în Elveţia la 26 februarie 1935, dirijor fiind Felix Weingartner –a conchis Mircea Tătaru.

 

Comentarii

comentarii