Acasă Actualitate Gheorghe Seculici, președintele CCIA Arad: Chiar dacă există cerere, Tarom refuză să...

Gheorghe Seculici, președintele CCIA Arad: Chiar dacă există cerere, Tarom refuză să opereze curse de pe Aeroportul Arad

DISTRIBUIȚI

Gheorghe Seculici, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură a județului Arad, are un mesaj critic la adresa Ministerului Transporturilor în legătură cu TAROM, companie aflată în subordinea acestuia. Acesta spune că există înțelegeri politice care au adus compania în situația de a avea nevoie de un plan de redresare.

Pe de o parte, dând exemplul aeroportului din Arad, ignorat la nivel central, Seculici spune că ministerul alege să opereze curse doar pe anumite aeroporturi. Pe de altă parte, comparând și orarele de zbor ale TAROM cu cele ale companiilor low-cost, președintele CCIA Arad concluzionează și că ministerul nu apără interesele propriilor companii, cum fac alte state. Seculici nu uită și că directorul TAROM care a avut cele mai bune rezultate, timișoreanul Werner Wolff, a fost îndepărtat nemotivat de la conducerea companiei.

Criticile lui Gheorghe Seculici au venit într-o postare pe rețelele de socializare, pe care o redăm integral:

„Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia funcționează Tarom, taie singur craca de sub piciorul companiei naționale de aviație. Nu mă miră că se discută despre restructurare și planuri de salvare de la un posibil faliment, când Tarom lucrează împotriva propriilor sale interese iar Ministerul Transporturilor și-a dat largul concurs pentru subminarea companiei. Și acum, să vă explic.

Ministerul Transporturilor deține majoritatea aeroporturilor din România. Acolo unde proprietarul aeroportului este ministerul, există și curse Tarom-București. Acolo unde nu este ministerul, ci Consiliul Județean, cum este cazul Aradului, de pildă, nu există nicio cursă Tarom (sunt și aeroporturi-excepție, dar asta fiindcă s-a negociat la nivel guvernamental un acord politic pentru ele, în județe care dau cel puțin doi miniștri în aproape fiecare guvern, dar nu este cazul Aradului).

Revin. Chiar dacă există cerere pentru cursă Tarom pe un aeroport privat, adică al Consiliului Județean, Tarom refuză să opereze curse. În schimb, sufocă cu zboruri aeroporturile ministerului, deși de multe ori o face în pierdere. O politică foarte, foarte proastă de afaceri, care face ca de la Arad să nu avem niciun zbor la București, în vreme ce de la Timișoara sunt vreo patru pe zi! Nu contează că Aradul și-a construit un terminal nou, că a declarat că ar fi chiar dispus să pună la bătaie un milion de euro să fie inclus în orarul curselor regulate. Taromul ignoră! Și în timp ce ignoră, a ajuns într-o situație critică! Înțeleg că din anul 2008 nu a mai majorat salariile, că s-a renunțat la programul de înnoire a flotei, că s-a apelat la un consultant extern (Price Waterhouse Cooper) pentru un plan de redresare care să salveze, dacă se mai poate, Taromul…

Și acum și despre politica păguboasă a Ministerului Transporturilor, care a contribuit la dezastrul Tarom. Mi-ar plăcea ca domnul ministru Grindeanu să se aplece asupra acestei probleme, pentru că încă mai poate fi rezolvată…

Cum spuneam, compania națională operează de pe aeroporturile ministerului. Dar este concurată și pe cursele externe și pe cursele interne, de pe aceleași aeroporturi, la ore de zbor ideale, de companii low cost. Și în timp ce o cursă cu Tarom la București costă 100 de euro, compania low cost vinde bilete la 10-20 de euro, pentru curse care pleacă aproape la aceeași oră ca Taromul. Adică se aplică un tarif de dumping pe aeroporturi ale Ministerului Transporturilor, împotriva unei companii a Ministerului Transporturilor! Aceeași situație este valabilă și pe destinații externe. Companii low cost operează pe destinații internaționale la ore foarte convenabile pentru pasageri, de pe aeroporturi mari, scoțând Taromul de pe piață. În Europa, aceste companii folosesc aeroporturi secundare, li se oferă ferestre de zbor la ore care protejează operatorii naționali. În România merge și așa, chiar dacă riscăm să punem lacătul.

Înțeleg că se discută în această perioadă despre viitorul Tarom, în Consiliul de Administrație al companiei. Este o perioadă de implementare a strategiei noii conduceri și de aplicare a planului de redresare al Price Waterhouse Cooper. Adică un moment bun ca Ministerul să înceteze canibalizarea propriei sale companii. Să vedem dacă va și reuși, eu sunt sceptic…

  1. S.: Tarom a avut un director general foarte bun, timișoreanul Werner Wolff, care a pus pe masă un plan bun de salvare a companiei, nu prin decupaje și raționalizare, ci prin măsuri de dezvoltare. Compania a raportat în mandatul său (2017) cele mai bune rezultate financiare din ultimii 4 ani. A reușit să restructureze întreaga activitate, să renegocieze contractele și să reducă dramatic pierderile. A fost însă îndepărtat de la conducere, pe criterii neexplicate. Doar așa, pur și simplu, să se facă loc altcuiva, dacă tot a început căruța să meargă. Și de atunci iar a luat-o Tarom pe tobogan, cu o și mai mare viteză…”.

Comentarii

comentarii