Acasă Economic Grafoprint, 30 de ani de performanță în industria tipografică

Grafoprint, 30 de ani de performanță în industria tipografică

509
DISTRIBUIȚI

Tipografia Grafoprint S.R.L. este una dintre primele tipografii private din Timișoara, înființată în anul 1991, cu capital privat 75% românesc si 25% german, a cărei activitate se desfășoară în domeniul tipografic. Profilul principal de activitate al societății îl reprezenta, la începuturi, procesarea și tipărirea hârtiei în modul continuu prin tehnologia offset, iar, din 2004, și tipărirea de etichete autoadezive in rola prin tehnologia flexografică.

Începutul activității a fost în martie 1990 când trei prieteni au înființat întreprinderea mică „Fundația ROS”, un incubator de afaceri pentru inițiativele lor ulterioare, nume inspirat din inițialele prenumelor celor trei fondatori, Radu Dimeca, Oscar Manto și Silviu Ioan. În 1991, din „Fundația ROS” se naște societatea comercială cu răspundere limitată axată pe tipar, cu numele pe care îl poartă și în prezent, GRAFOPRINT S.R.L. Asociații sunt Radu Dimeca, Oscar Manto, Silviu Ioan, Liviu Poinariu si Manuil Holotescu. Aceștia, cu excepția lui Liviu Poinariu, sunt și primii angajați ai societății.

În martie 1990 au fost pionieri în regiunea de vest a țării, editând prima reviste de rebus zonală, Cockteil Enigma, sub bagheta lui Oscar Manto! De altfel, au și fost nevoiți să treacă în denumirea firmei titulatura de „Fundație” pentru că doar așa au obținut aprobare de la Direcția de Cultură a Consiliului Județean Timiș, imediat după Revoluție, să tipărească la tipografia de stat Helicon Banat primul număr al revistei de cuvinte încrucișate.

Experiența tristă în tiparul la vechea tipografie de stat i-a determinat, pe 1 mai 1990, să treacă din Berlinul de Est, pe la checkpoint Charlie, în Berlinul de Vest, salutând soldatul american de gardă, dornici să înceapă aventura tiparului alături de viitorul lor partener, Liviu Poinariu, din Berlinul de Vest. Astfel, Grafoprint achiziționează primul utilaj de tipar plan, pe care se tipăresc mai multe publicații proprii, Cockteil Enigma, Viaţa Economică Bănăţeană și InfoRock.

Dar pentru că în zona distribuției publicațiilor banii se întorceau după jumătate de an și la jumătate din valoarea inițială, datorita inflației din aceea vreme, s-au hotărât ca, în principal, să tipărească formulare unde încasările erau certe și într-o perioadă rezonabilă de timp. Astfel, firma își definește viziunea: să fie o tipografie cu tipar adaptat oricărei afaceri, precum și misiunea de a se permanentiza în industria tipografică, devenind un furnizor important de formulare necesare în desfășurarea oricărei activități economice.

Încă de la început, cei care conduceau firma au înțeles importanța finanțărilor. Astfel, au reușit să obțină credite bancare încă din anul 1991, cu toate că la acea vreme acestea se acordau foarte greu. În procesul de descoperire și alocare de resurse financiare, Grafoprint realizează, în 1994, o investiție în domeniul procesării și tipăririi hârtiei în modul continuu pentru imprimantele matriciale, cu ajutorul unui program nerambursabil PHARE, cu cofinanţare 50% și cu o valoare totală a finanțării de 50.000 de ECU (European Currency Unit, înlocuita în 1999 de EURO), din cei aproximativ 100.000 ECU ai proiectului.

A fost un salt foarte important, de la o mică manufactură de 10-12 persoane, la un atelier tipografic cu peste 30 de angajați. Investiția s-a făcut luând în considerare un studiu de piață referitor la consumul de hârtie în modul continuu și potențialul unor finanțări nerambursabile, de care se zicea că doar cei „piloși” de la București au parte. Dar, cu gândirea pozitivă ce-l caracterizează, Radu Dimeca și-a încercat norocul și, în 21 martie 1994, in prima zi de primăvară și de ziua tatălui său, a primit telegrama de accept în programul de finanțare PHARE.

În anul 1995 se realizează o nouă investiție care are ca scop dezvoltarea capacității de producție a societății, prin achiziționarea unei mașini noi de tipar offset plan. Se poate spune că acești primi ani au fost dedicați creșterii capacității de producție și extinderii pieței atât din punct de vedere geografic, devenind furnizori la nivel național, cât și din punct de vedere al cotei de piață.

Pe piața locală si regională – Grafoprint a activat pentru început în județele Timiș, Arad, Caraș-Severin, Bihor, Hunedoara și Alba, făcând primii pași pentru a se extinde apoi în toata țara – compania a fost un furnizor semnificativ de formulare și hârtie în modul continuu, tipărită și netipărită. Încă de atunci a existat o orientare spre calitate, iar aproximativ 80% din hârtia folosită provenea din import. De remarcat că relația stabilită în 1993 cu firma Koehler există și acum, Grafoprint achiziționând hârtia autocopiatoare de la acest furnizor și in prezent.

În 1996, managementul Grafoprint începe un proces de reculturalizare organizațională pe direcția managementului colaborativ – „empowerment of the workers” –, având ca mentor un consultant din S.U.A., domnul Robb Luzar. Astfel, au început pregătirile pentru implementarea unui sistem de management al calității, urmat de certificarea în sistemul ISO 9001.

Între timp, în luna martie a anului 1998, Grafoprint obține abilitarea Ministerului Finanțelor Publice pentru tipărirea formularelor fiscale cu regim special. Astfel, Grafoprint devine o parte a unui sistem național de prevenire și combatere a evaziunii fiscale. Continuând procesul de extindere pe piață, are loc achiziția a încă unei linii de procesare și tipărire a hârtiei în modul continuu. Grafoprint deținând în mod constant 10-12% din piața de formularistică națională.

În continuare are loc un proces de educare a managementului și a altor angajați. Firma lucrează tot mai standardizat și își controlează tot mai bine procesele. În domeniul resurselor umane, se definește mai bine politica de angajare, integrare si dezvoltare a angajaților.

În anul 2001, pe măsura dezvoltării activității și a creșterii preocupării pentru calitatea produselor realizate, societatea Grafoprint obține certificarea sistemului de calitate conform ISO 9001. Oferind garanția calității, Grafoprint s-a consolidat pe piața formularelor, la nivel național.

În încercarea de a anticipa viitorul, Grafoprint a înțeles că formularistica și hârtia în modul continuu sunt amenințate de substituție și de viitoarele schimbări legislative. Pentru a găsi cea mai potrivită dezvoltare viitoare, societatea Grafoprint realizează, în anul 2003, un studiu de piață cu forțe proprii, privind consumul de etichete în România și tendințele de evoluție ale acestuia. În același an, în luna decembrie, în urma analizării rezultatelor studiului de piață efectuat în luna iulie, conducerea Grafoprint decide dezvoltarea firmei și orientarea ei către producția de etichete. Și, încă o dată, Grafoprint alege să lucreze cu cei mai buni achiziționând un utilaj elvețian, marca Gallus EM 280. La fel, alege și furnizorii de materie primă și materiale. în alegerea domeniului, un factor de influență a fost și experiența Grafoprint în B2B, capacitatea de a lucra standardizat și de a controla procesele. Aplicațiile industriale se potriveau cu valorile Grafoprint. Rămânând activi și importanți pe piața formularelor, Grafoprint obține în 2004, din nou, licența pentru tipărirea formularelor cu regim special pe hârtia autocopiatoare cu elemente de siguranță în spectrul UV. De asemenea, pentru a fi parte din sistem, a trebuit să dezvolte un ERP cu forțe proprii. Ulterior acest lucru a reprezentat un atu important pentru dezvoltarea firmei, atât pentru producția de formulare cât și pentru cea de etichete.

În anul 2007, în luna octombrie, are loc punerea în funcțiune a unui nou utilaj de tipar flexografic, dotat cu opt grupuri de culoare, marca Mark Andy. În perioada 2010 – 2012 are loc implementarea unui proiect de investiții finanțat din POS CCE, proiect în valoare de 600.000 de euro, din care 250.000 de euro reprezintă finanțare nerambursabilă. În urma implementării proiectului, s-au achiziționat un utilaj de tipar hibrid folio&serigrafic, un utilaj inspecție – rebobinare, ștanțare, o imprimantă pentru proof (imprimare test realizată pentru verificarea culorilor, a poziționării elementelor grafice și eventualele greșeli gramaticale și de text, dar și pentru a obține bunul de tipar de la client) și un echipament profesional pentru mixare cerneală.

Începând cu anul 2009, Grafoprint realizează primele exporturi în Germania și Austria. În anul 2014, Grafoprint realizează o nouă investiție cu fonduri nerambursabile POSCCE. Prin această investiție, Grafoprint poate să ofere pieței etichete complex înnobilate. Astfel, compania devine furnizor și pentru industria de lux, cu accent pe producătorii de vin din România. În 2017, compania dă dovadă, încă o dată, că se adaptează cerințelor diverse ale clienților și că este în continuu acord cu tehnologiile viitorului, instalând un performant utilaj marca HP, pentru tiparul digital al etichetelor din rolă în rolă.

În total, compania a atras peste 20 de finanțări, de la 5.000 la 500.000 de euro. Cea mai recentă s-a desfășurat în perioada 2018- 2021: s-au îmbunătățit procesele prin dotarea cu echipamente auxiliare activității de bază, s-au redus costurile de producție și s-a redus amprenta de carbon generată.

În prezent, compania este amplasată în cea mai mare zonă industrială din Timișoara, Platforma Incontro, la aproximativ 8 kilometri de centrul orașului, într-un spațiu de producție de administrativ de 2.600 de metri pătrați. În continuare, Grafoprint are 80 de angajați și o cifră anuală de afaceri de peste 5,5 milioane de euro. În 2020, producerea și furnizarea etichetele către clienții din toată țara a reprezentat 90% din afacerile companiei.

„Echipamentele ca și echipamentele, dar sufletul afacerii, adică oamenii implicați și devotați, reprezintă marea avuție a firmei. De aceea, le mulțumim pentru cei 30 de activitate ai Grafoprint-ului”, afirmă actualii asociați-administratori ai firmei, Radu Dimeca și Silviu Ioan, alături de managerul general al firmei Octavian Tocaci.

De-a lungul timpului, Grafoprint a fost prezentă în Topul Firmelor organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș în fiecare an, începând din 1997, clasându-se de 25 de ori pe unul dintre primele trei locuri.

Dar pentru ca în viață nu sunt doar suișuri, ci si coborâșuri – din care e bine să înveți! –, la începutul anului viitor vom reveni și cu prezentarea a „Șapte eșecuri ale Grafoprintului, în drumul spre maturitate”!

Comentarii

comentarii