Acasă Cultura Händel, la Filarmonica Banatul Timișoara, înainte de Crăciun. Avancronica de concert

Händel, la Filarmonica Banatul Timișoara, înainte de Crăciun. Avancronica de concert

Înainte cu câteva zile de Crăciun, în 20 decembrie, vom asculta o lucrare monumentală — Oratoriul Messiah de Georg Friedrich Händel. Ultima prezenţă a oratoriului, pe scena Capitol, a fost la 13 decembrie 2002.

Concert-maestru Mircea Tătaru a explicat: Muzicologul Harold Schonberg scria că „s-ar putea să fie chiar cea mai populară piesă de muzică corală compusă vreodată”. După 35 de ani de efort creator, când scrisese 46 de opere în stil italian, Händel constată că valoarea artistică a acestui gen musical este îndoielnică. Pe când se gândea ce orientare nouă să abordeze, Charles Jennens i-a adus manuscrisul unui oratoriu intitulat Messiah, bazat pe fragmente din Biblie, descriind viaţa lui Iisus Cristos.

Până atunci Händel stătuse departe de patimile disputelor religioase. S-a bucurat că subiectul oratoriului era figura principală a religiei creştine, mai ales că ar fi avut un cert ecou în publicul său. De aceea a prezentat pentru prima dată oratoriul în Irlanda şi nu la Londra, considerând că în Irlanda tradiţia catolicismului era mai veche şi mai puternică.

Să remarcăm faptul că nu este vorba de o lucrare cu caracter liturgic, neputând fi încadrată în ceremoniile bisericii şi nici nu a fost destinată a fi executată în biserică. Nu este nici o operă cu caracter dramatic sau liric, neexistând acţiuni sau descrieri de sentimente, ci doar meditaţii pe texte biblice. Prin prezentarea vieţii lui Cristos, el transformă mitul mesianic într-un simbol uman, prin termeni alegorici dezvoltând elanul nădejdii, suportul miraculos al vieţii omeneşti.

Geneza oratoriului a intrat în mitologia muzicii. Händel s-a încuiat în apartamentul său din Londra şi a compus această muzică în 24 de zile. A renunţat la mâncare şi la somn. După premiera de la Dublin, în faţa a 700 de persoane, la 13 aprilie 1742, unde a avut un succes enorm, oratoriul a fost prezentat şi la Londra.

Concertul de la Dublin era în scop de binefacere, pentru ajutorarea deţinuţilor cu datorii aflaţi în diverse închisori irlandeze. Îl cităm tot pe Schonberg: „ Şi Londra a considerat Messiah o lucrare măreaţă. Se spune că Regele George a fost atât de emoţionat în timpul corului Aleluia încât s-a ridicat în picioare.” Aceasta a devenit tradiţie până în zilele noastre -spune maestru Mircea Tătaru.

Concertul vocal-simfonic de vineri 20 decembrie va fi dirijat de maestrul Radu Popa. Solişti vor fi: soprana Alina Todea, mezzosoprana Mihaela Işpan, tenorul Remus Alăzăroae şi basul Lucian Oniţa. Corul „Ion Românu” al Filarmonicii Banatul a fost pregătit de maestrul Iosif Todea.