Acasă Actualitate În plină pandemie, STPT aruncă la fier vechi vehiculele istorice de muzeu

În plină pandemie, STPT aruncă la fier vechi vehiculele istorice de muzeu

DISTRIBUIȚI

Asociația „Metrou Ușor” trage un puternic semnal de alarmă după ce Societatea de Transport Public Timișoara a demarat o licitație ce are ca scop „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz”. Problema este că aceste mijloace de transport nu sunt deșeuri, ci piese unicate de muzeu, de patrimoniu național și european, unele chiar încadrate ca patrimoniu mobil și apărate prin legea 182/2000 reactualizată art. 82.

Pe lista de vânzare la fier vechi se regăsesc tramvaie românești unicat Timiș, troleibuze românești unicat DAC/Rocar, autobuzul românesc unicat Rocar U312, troleibuzele Graf & Stift, Vetter, Renault Berliet, Ikarus și autobuze Ikarus, toate acestea fiind vehicule de muzeu rare, cu o însemnată valoare istorică.

Asociația „Metrou Ușor” precizează că toate aceste vehicule au fost păstrate ani de zile în vederea restaurării și expunerii lor în Muzeul Transportului Public „Corneliu Mikloși” din Timișoara. Între anii 2008-2010 s-au investit sume de bani în reabilitarea acestor tramvaie, troleibuze și autobuze, însă totul s-a dus pe apa sâmbetei din cauza neglijenței autorităților. În urma reabilitării, aceste vehicule au fost depozitate în condiții improprii, mai întâi în depoul Take Ionescu, în aer liber, iar din 2018, în depoul Dâmbovița, pe pământ. Acestea au fost expuse constant intemperiilor, accentuând o degradare prematură. Acestea însă pot fi ușor restaurate și expuse.

În plus, asociația ridică semne de întrebare cu privire la oportunitatea și contextul în baza cărora s-a decis casarea acestor vehicule istorice, într-o perioadă de criză pandemică la nivel global, datorată noului coronavirus COVID-19.

”Considerăm ca fiind inacceptabilă inițierea demersului de vânzare la fier vechi tocmai acum, când ordonanțele militare reduc la minimum capacitatea societății civile, a organizațiilor de profil și a presei de a interveni, fiind o perioadă în care autoritățile ar trebui să fie preocupate exclusiv de oprirea pandemiei, ci nu de ștergerea istoriei naționale.

Astfel, Asociația „Metrou Ușor” consideră inadmisibile demersurile de casare și înstrăinare a unor vehicule de muzeu în care s-au investit resurse și înaintează către autorități solicitarea de a abandona orice demers de casare, cerând totodată autorităților încadrarea acestor exponate cu valoare istorică în patrimoniul național mobil, pentru a le feri prin lege de inițiative menite să șteargă istoria națională și europeană”, se precizează într-un comunicat al Asociației „Metrou Ușor”.

UPDATE: ”Toate mijloacele de transport în comun scoase la licitație sunt într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora”

”Societatea de Transport Public Timișoara are un număr semnificativ de bunuri culturale (mijloace de transport în comun și mașini unelte) înregistrate la Ministerul Culturii, care se regăsesc în Muzeul “Corneliu Miklosi”. Dacă e să dăm doar câteva exemple, printre acestea se numără copia fidelă a tramvaiului tras de cai, Gemenele – tramvai fabricat la Timișoara începând cu anul 1927 sau tramvaie Timiș, acestea fabricate la Timișoara începând cu anul 1969.

Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile  Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc. Caietul de sarcini pentru licitație a fost înctocmit 04.03.2020, iar licitația a avut loc în 31 martie. 

Mai mult, Societatea de Transport Public Timișoara va transfera, în viitorul apropiat, Muzeului “Corneliu Miklosi” încă patru vagoane de tramvai, pentru acestea urmând să se facă demersurile legale în vederea clasării ca bunuri culturale.

În prezent, în cadrul Muzeului “Corneliu Miklosi” se regăsesc 15 mijloace de transport în comun clasate ca bunuri culturale, cele mai multe fiind tramvaie, în condițiile în care Timișoara găzduiește în cadrul muzeului în special mijloace de transport în comun pe șină, orașul nostru fiind primul de pe actualul teritoriu al României în care a circulat tramvaiul, începând cu anul 1869, când a fost inaugurată prima linie de tramvai tras de cai”, precizează STPT.

Comentarii

comentarii