Acasă Economic Ingineri de la Timișoara implicați în proiectul Continental de a combina camera...

Ingineri de la Timișoara implicați în proiectul Continental de a combina camera frontală și cea interioară pentru o conducere automatizată

DISTRIBUIȚI

Una dintre provocările majore ale conducerii automatizate este trecerea sigură de la șofatul automat la cel manual. Pentru a obține acest lucru, este necesară atât o vedere amplă a drumului, cât și în interiorul vehiculului. Rezultatul este un model holistic al mediului care cuprinde situația traficului, comportamentul altor participanți la trafic și starea la volan a șoferului. Doar atunci când informațiile din mediul înconjurător sunt în armonie cu cele din interior, se poate face un transfer sigur de preluare a conducerii mașinii. Compania de tehnologie Continental a dezvoltat o soluție adecvată sub forma unui sistem de camere combinate care cuprinde o cameră cu infraroșu pentru interior și o cameră pentru exterior. Acest sistem îl monitorizează atât pe cel aflat pe scaunul șoferului, detectând continuu dacă este capabil să își asume responsabilitatea pentru a conduce, cât și situația traficului din fața vehiculului.

Informațiile preluate de cameră, care sunt evaluate în mod continuu de un software, arată, spre exemplu, dacă șoferul este atent sau distras, dacă s-a întors pentru a vorbi cu copiii de pe scaunele din spate, dacă se uită la un smartphone sau dacă mâinile lui sunt ținute pe volan sau stă cu ele la ceafă. „Mulțumită noului sistem de camere, vehiculul și șoferul sunt în permanență conștienți unul de celălalt. În cele din urmă, acest lucru se reduce la încredere. Omul poate fi sigur că tehnologia nu îi va preda brusc responsabilitatea condusului fără un avertisment și că acest lucru va avea loc urmând niște criterii clare”, spune Georg Binder, Head of Strategy & Planning în cadrul departamentului Advanced Driver Assistance System (ADAS) de la Continental.

În România, în departamentul ADAS lucrează peste 1.000 de ingineri în centrele de cercetare și dezvoltare din Timișoara, Sibiu și Iași la diferite proiecte care vizează siguranța activă, atât în ceea ce privește sistemele de camera, radar și lidar, cât  și în alte proiecte.

Cu un portofoliu larg de sisteme de camere, Continental oferă diverse opțiuni pentru implementarea unei astfel de funcții respectând cerințele clienților. Pe lângă soluțiile modulare, este posibilă utilizarea spațiilor de instalare existente. Așa-numita cameră „Road AND Driver” se află în spatele parbrizului vehiculului, deasupra oglinzii retrovizoare. Este instalată în același loc cu camera foto existentă, a cărei lentilă este orientată spre drum înainte și oferă datele pentru sisteme avansate de asistență a șoferilor. Camerele de fotografiat joacă un rol cheie în integrarea sistemelor moderne de asistență pentru șoferi și sunt o parte integrantă a senzorilor pentru conducerea automatizată. Caracteristicile noii generații de camere sunt excelente și pentru viziunea nocturnă și au o rezoluție ridicată a imaginii, care acum variază de la 1 la 8 megapixeli, precum și o deschidere de până la 125 de grade, permițând detectarea obiectelor din trafic foarte devreme. Pe lângă procesele convenționale de funcționare a calculatorului, sunt utilizate rețele neuronale care pot fi scalate pentru a se potrivi cu hardware-ul disponibil.

În combinație cu o cameră interioară care detectează poziția șoferului, direcția privirii sale și locul unde ține mâinile, un astfel de sistem este considerat o condiție necesară pentru a aduce mașini cu funcții de conducere automatizată pe drum. Conducerea automatizată va fi posibilă numai atunci când tranziția dintre modurile de conducere „automat” și „manual” este sigură și fiabilă. Șoferii trebuie să poată avea încredere că vehiculul va preda responsabilitatea numai atunci când este gata să o accepte.

Cu toate acestea, datele de la camera interioară nu sunt evaluate doar pentru transferul sigur al funcțiilor de conducere. Cu ajutorul funcției Occupant Safety Monitor, pot fi, de asemenea, adaptate și sistemele de siguranță pasivă, cum ar fi centurile de siguranță și airbag-urile la situația din trafic. Deschiderea airbagurilor, de exemplu, poate fi adaptată la situația detectată în interior pentru a optimiza efectul său de protecție a pasagerilor.

Un aspect important al sistemului de monitorizare interioară a camerei „Road AND Driver” este acela că datele camerei sunt evaluate, dar nu înregistrate. „Concentrația vizează exclusiv interpretarea situației în care se află vehiculul pentru a crește siguranța ocupanților și a altor participanți la trafic”, spune Andreas Forster, managerul tehnologiei Next Generation, în departamentul Passive Safety & Sensorics.

Euro NCAP a inclus pe ordinea de zi subiectele monitorizării șoferului și așa-numitele monitorizări ale bebelușului sau copilului în vehicule închise cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și a contribui la Vision Zero, un viitor fără decese sau răni și chiar fără accidente pe șosea. Distragerea, oboseala sau uitarea copiilor mici sau a celor adormiți în mașină sunt riscuri care pot fi reduse la minimum de noul sistem de camere de la Continental. Acesta oferă date valoroase pe baza căroră pot fi luate măsuri de prevenție.

Scenariile exacte care vor fi verificate în viitoarele reglementări Euro NCAP nu au fost încă finalizate. Cu toate acestea, este deja clar că astfel de cerințe noi vor trebui îndeplinite începând cu 2020 sau 2022. La momentul respectiv, camera „Road AND Driver” de la Continental va fi deja pe piață, cu începutul producției de serie planificate pentru 2021. Primele vehicule automatizate probabil vor circula echipate cu sisteme de camere pentru monitorizarea traseului și a interiorului mașinii. Continental este deja capabil să demonstreze funcțiile acestei tehnologii și să o utilizeze pentru noi sisteme de siguranță – în perfectă concordanță cu Vision Zero, un viitor fără accidente rutiere.

Comentarii

comentarii