Acasă Actualitate Jos labele de pe Aeroportul Timişoara

Jos labele de pe Aeroportul Timişoara

DISTRIBUIȚI

În urmă cu luni bune, se lansa ideea fuzionării aeroporturilor Timişoara şi Arad într-unul singur, care să se numească “Compania Naţională Aeroportuară Banat”. Mai mult de atât, de la stadiul de idee, a ajuns propunere, care a fost trimisă de către Ministerul Transporturilor autorităţilor din vestul ţării. Într-o depeşă trimisă de Ministerul Transporturilor Primăriei Timişoara, se explică pe scurt ce se vrea cu aceste aerporturi, adică fuziunea lor şi crearea Companiei Naţionale Aeroportuare Banat. “Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) consideră că gestionarea comună a celor două aeroporturi prezintă o serie de avantaje, printre care: coordonarea proiectelor de dezvoltare/modernizare ale celor două aeroporturi astfel încât să răspundă cât mai exact necesităţilor pe termen mediu şi lung ale zonelor deservite, constituirea unei entităţi puternice, cu mari disponibilităţi de atragere a surselor de finanţare necesare implementării programelor strategice de dezvoltare/modernizare, constituirea unui pachet de acţiuni atractiv în eventualitatea privatizării”, scrie în depeşă.
De asemenea, mai este menţionat faptul că “MTI a demarat deja procedurile premergătoare fuzionării celor două societăţi, în colaborare cu Consiliul Judeţean Arad. De asemenea, Consiliul Judeţean Timiş şi-a exprimat disponibilitatea de a participa ca acţionar în această structură. În şedinţa Guvernului din data de 8 iulie 2009, s-a solicitat MTI să analizeze posibilitatea ca noua societate ce se va forma prin fuziunea celor două aerporturi să aibă ca acţionari şi Consiliul Judeţean Timiş, Primăria Municipiului Timişoara şi Primăria Municipiului Arad”, se arată în scrisoarea trimisă primăriei. La sfârşit, se cere primăriei să comunice punctul de vedere faţă de participarea Primăriei Municipiului Timişoara ca acţionar în noua societate. Această fuziune nu este agreată însă de mulţi oameni de pe prima scenă politică şi administrativă a Timişului şi Timişoarei.

La CJ Timiş nu s-a discutat încă subiectul
“Am aflat de adresa Ministerului Transporturilor transmisă Primăriei Timişoara şi nesemnată de ministrul de resort Radu Berceanu, ci de un secretar de stat (?!), referitoare la posibilitatea fuzionării celor două aeroporturi în Compania Naţională Aeroportuară Banat. Nu comentăm conţinutul acestei adrese, repetăm, care nu este semnată de ministrul de resort, ci ne punem câteva întrebări.
1. Constatăm în primul rând asimetria între cele două aeroporturi în ceea ce priveşte subordonarea şi acţionariatul. Pe de o parte, aeroportul din Arad, aflat în subordinea CJ Arad, iar pe de altă parte, Aerportul Internaţional Timişoara, având ca acţionar principal Statul Român. Nu cunoaştem vreo discuţie în cadrul consiliului judeţean referitoare la fuzionarea celor două aeroporturi şi prin urmare, cele afirmate în adresă considerăm că au doar valoare de intenţie şi nu de realitate.
2. Ne miră faptul că se invocă necesitatea unui management performant din moment ce ştim cu certitudine rezultatele pozitive ale dezvoltării Aerportului Internaţional Timişoara şi limitarea dezvoltării Aerportului Arad, amintind doar prezenţa pe ruta de aterizare a “capodoperei arhitectonice” care se numeşte hotelul Astoria. Pe de-o parte avem un aeroport cu şanse dovedite de dezvoltare performantă, care este Aeroportul din Timişoara, iar pe de altă parte, un aeroport căruia din păcate îi lipseşte vocaţia autentic internaţională din mai multe puncte de vedere.
3. Este ciudat faptul că înainte de a se avansa o astfel de idee, prin care se invocă şi sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara, respectiv al CJ Timiş, nu a avut loc o prezentare a unui studiu tehnico-economic (dacă el există) şi a consultării mai multor factori cu putere de decizie. Amintim faptul că există şi o strategie de dezvoltare a judeţului Timiş în care situaţia actuală a Aeroportului Timişoara ca statut juridic şi potenţial economic este luată în considerare.
4. Constatăm însă cu regret că în ultima perioadă există tendinţe cu motivaţie strict politicianistă de estompare a locului şi rolului municipiului Timişoara în această regiune. Constatând acest adevăr, grupul de consilieri liberali din Consiliul Municipal Timişoara, cât şi cel din Consiliul Judeţean Timiş vor solicita ministerului prezentarea studiului la care se face referire pentru a putea avea o poziţie documentată şi justificată. De asemenea, vom solicita tuturor parlamentarilor judeţului Timiş, indiferent de culoarea politică, exprimarea clară şi concisă a poziţiei faţă de această intenţie”, spune consilierul judeţean PNL Viorel Coifan, preşedintele comisiei de administraţie publică din CJ Timiş.

„Marele Aeroport Bănăţean este de fapt marele jaf bănăţean”
„Marele Aeroport Bănăţean este de fapt marele jaf bănăţean, pe care încearcă să-l pună la cale domnul Falcă. Oricât şi-ar dori domnul Falcă ca Timişul să intre sub jurisdicţia Aradului, aşa ceva nu se va întâmpla. Nu e posibil ca un aeroport cu peste un milion de călători pe an, cum este cel din Timişoara, să ajungă subordonat celui de la Arad, care are sub 50.000 de călători pe an. Mi s-ar părea normal ca, eventual, Aeroportul Arad să devină un punct de lucru al celui din Timişoara. Dar nu e posibil să transformi un aeroport internaţional, ca cel din Timişoara, în punct de lucru  al celui de la Arad”, spune Ilie Sârbu, preşedintele PSD Timiş, ministrul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.

“La Timişoara va fi sediul. Aradul va fi un aeroport complementar”
“Este vorba despre o societate. Cred că va fi cel mai important aeroport regional. La Timişoara va fi sediul. Aradul va fi un aeroport complementar. Până în 31 august, ministrul are sarcina de a prezenta un proiect premierului. Deocamdată nu-i nimic bătut în cuie”, spune preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Constantin Ostaficiuc.

“Ar fi mai indicat să rămână singur”

“Îmi e foarte greu să apreciez această chestiune. Aeroportul Timişoara ştiu că este într-un trend ascendent, este în dezvoltare, se află într-un loc strategic şi probabil că ar fi mai indicat să rămână singur, fiindcă cred că ar reuşi să facă faţă sarcinilor pe care le-ar avea”, spune preşedintele UDMR Timiş, Halasz Ferenc.

“Ni se pare o jignire numai discuţia subiectului în sine”

“Nu mi se pare normal să se întâmple lucrul acesta. O să ne opunem clar, pe toate căile, e absurd, ilogic şi nejustificat. Aeroportul din Timişoara există, cel din Arad e o umbră. Timişoara e deja un hub, un nod important al Europei, nu văd de ce trebuie să devină Aeroportul din Timişoara un punct de lucru al Aerportului din Arad. Văd că asta se încearcă. Întâi lucrurile astea trebuie discutate, nu trebuie să le aflăm de la politicieni, politicienii să-şi vadă de politică şi să lase în pace lucrurile legate de economie. Ni se pare o jignire numai discuţia subiectului în sine, darmai punerea lui în practică”, spune viceprimarul Timişoarei Adrian Orza.

Comentarii

comentarii