Acasă Economic Județul Timiș face business la o masă cu două picioare

Județul Timiș face business la o masă cu două picioare

DISTRIBUIȚI

3% din totalul companiilor românești reprezintă motorul economiei autohtone, iar jumătate din ele se află în stare de dificultate, potrivit celei de-a treia ediții a studiului CITR Group privind evoluția societăților de impact în România (www.citr-group.ro). La nivelul întregii țări, analiza indică o concentrare spre vârf a companiilor din economia României, însă piramida economiei românești este prea înaltă, cu vârful prea ascuțit, ceea ce înseamnă că la bază pot apărea mișcări seismice capabile să distrugă întregul sistem.

Și județul Timiș se înscrie, la nivel local, în acest model economic. Are cele mai multe companii mari din economia românească, după București și Ilfov, care îi asigură bunăstarea, însă care creează, în același timp, o dependență nesănătoasă.

Astfel, într-un top al județelor care găzduiesc companii cu active mai mari de 50 de milioane de euro, București conduce cu 276 de firme, cu o cifră de afaceri cumulată 47,4 miliarde de euro, pe locul doi se situează Ilfov, cu 49 de firme și 7.8 miliarde de euro cifră de afaceri totală iar Timiș prinde podiumul pe locul trei, cu 29 de firme care însumează 4,5 miliarde de euro la nivelul cifrei de afaceri și 49.346 de angajați.

Performanțele economice ale județului Timiș sunt un rezultat generat de un număr prea mic de companii pentru un economie locală care se dorește stabilă și sustenabilă. Practic, este replicată la o scară mică structura economiei naționale, unde 1% din companii generează peste 60% din cifra de afaceri cumulată la nivel național. Adică, avem o piramidă extrem de vulnerabilă, care se sprijină pe vârf, nu pe bază. Un județ este cu atât mai stabil, cu cât performanțele sunt generate de cât mai multe companii, declară Rudolf Vizental, CEO CIT Resources – parte a CITR Group.

În plus, specialiștii CITR Group mai atrag atenția că aceste dezechilibre sunt dublate de o reacție alarmantă față de antreprenorii care eșuează: stigmatizarea. Într-o economie în care jumătate dintre companiile de impact sunt deja în dificultate, mediul de business izolează imediat antreprenorii care dau greș, în loc să capitalizeze experiența eșecului și s-o transforme în resursă. De aceea, România se apropie de procentul de 92% al antreprenorilor europeni care nu mai revin în afaceri după primul eșec, în condițiile în care țara noastră nu poate produce suficienți oameni de business noi încât să compenseze retragerea celor care eșuează.

Rudolf Vizental: “Companiile nu se însănătoșesc de la sine, e nevoie de intervenție: de investiții, de strategii de turnaround și de susținere la nivel de comunitate. Pentru a face ca redresarea a aproape jumătate din societățile de impact să fie probabilă, nu doar posibilă, trebuie să le acordăm o șansă antreprenorilor care s-au confruntat ori se confruntă cu dificultăți sau insolvență. Studiile demonstrează că, odată ce au trecut printr-o astfel de experiență, devin mai eficienți și mai atenți la pericole și estimează mai corect riscurile și oportunitățile. Mediul românesc de business nu-și poate permite să-i piardă. O economie sănătoasă are nevoie de antreprenori locali”.

Astfel, deși la nivel macroeconomic România a înregistrat, în al treilea trimestru din 2017, cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană, de 5,7%, conform datelor din Eurostat, la nivel microeconomic, rezultatul se traduce în performanța unui număr foarte mic de companii.

Rudolf Vizental apreciază că lipsa companiilor mari are efect direct asupra investițiilor locale: Această structură dezechilibrată este principala cauză a numărului redus de tranzacții la nivel național, dar și local, deopotrivă. Deși România reprezintă cea mai atractivă economie din Europa de Est, cu motoare puternice concentrate în județele mari, oportunitățile concrete sunt de cele mai multe ori mult prea mici pentru a atrage investitori instituționali. Pentru a crește, trebuie avute în vedere și opțiunile de consolidare, nu doar de creștere organică.

În contextul acestor dezechilibre, CITR Group, împreună cu Business Days, aduce la Timișoara a doua ediție a masterclass-ului adresat antreprenorilor: The Value of Second Chances – povești antreprenoriale și soluții pentru companii în dificultate, desfășurat în cadrul Entrepreneurship Summit 2017.

Florentin Banu (BanuInvest), Eli Lăslean (Ellis) și Adrian Bădescu (Medici’s) vor împărți scena cu Eusediu Margasoiu (The Network), Andrea Telegdi (AIMS) şi Rudolf Vizental (CIT Resources) la singurului eveniment care așază la aceeași masă a dezbaterilor antreprenori care au transformat impasuri în succes și specialiști în restructurarea business-urilor în dificultate.

Evenimentul are loc miercuri, 11 octombrie, de la 14.30 la Hotel Timișoara.

Comentarii

comentarii