Acasă Administraţie Mai aproape de libera navigație internațională pe Bega: barajul stăvilar a fost...

Mai aproape de libera navigație internațională pe Bega: barajul stăvilar a fost finalizat la Sânmihaiu Român

DISTRIBUIȚI

Administrația Bazinală de Apă Banat (ABA Banat) Timișoara a terminat o etapă importantă din proiectul de reabilitare a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român: barajul stăvilar a fost finalizat. 

Apele canalului Bega au revenit în albia inițială, ele fiind deviate prin ecluză încă din 2011.

În cadrul proiectului transfrontalier Interreg IPA „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”, partea română beneficiază de o finanțare de aproape 7 milioane de euro (fără TVA).  ABA Banat participă cu investiția “Punerea în siguranță a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român” ce prevede reabilitarea barajului stăvilar și a ecluzei, pentru a răspunde cerințelor de siguranță în exploatare, investiția fiind vitală pentru promovarea transportului pe apă între Timișoara și alte orașe europene.

Primele lucrări pe care ABA Banat le-a demarat în cadrul acestei investiții au fost cele aferente  barajului stăvilar. Acestea au început în iunie 2019. În acest interval au fost executate lucrări de despotmolire și excavații sub nivelul albiei, care totalizează un volum de 40000 m³ pământ excavat, lucrări de reparații și consolidare albie din betoane de peste 1900 m³, peste 4000 m³ rizberme din anrocamente (amonte și aval), peste 2300 m² de peree zidite.

Au fost montate piesele înglobate și echipamentele hidromecanice aferente echipării barajului stăvilar: stavila cilindrică (cu dimensiunea de 15 m x 3,5 m), stavila plană dublă de tip Stoney (cu dimensiunea de 5 m x 4,5 m), stavila plană de tip Stoney (cu dimensiunea de 1,6 m x 4,5 m).

Toate aceste lucrări de reabilitare a barajului stăvilar au costat peste 3,5 milioane de euro (fără TVA), ceea ce reprezintă  56%  din totalul finanțării proiectului pentru partea română.

Urmează să înceapă lucrările de reabilitare a ecluzei.  Pentru acestea au fost achiziționate porțile buscate din amonte și aval (cu dimensiunea de 10 m x 5,3 m perechea) și piesele înglobate aferente acestora; de asemenea, au fost construite batardourile din pământ de “punere la uscat” a ecluzei, cum este cunoscută acțiunea de pregătire a lucrărilor ce se vor efectua în incinta uscată a ecluzei.

La momentul actual, scurgerea apelor a fost reluată pe șenalul vechi, iar ampriza ecluzei a fost “pusă la uscat” pentru a putea începe lucrările de reparații.

Vă reamintim că lucrările de punere în siguranță a Nodului Hidrotehnic Sânmihaiu Român se desfășoară în două etape, prima, reabilitarea barajului stăvilar, iar a doua etapă, reabilitarea ecluzei. Conform proiectului, termenul final de încheiere a lucrărilor este luna august 2021 -a explicat Sorina Neaga, purtător de cuvânt ABAB Timișoara.

Gh. MIRON

Comentarii

comentarii