Acasă Economic Mai mult de 95% din consumul total de bere din România este...

Mai mult de 95% din consumul total de bere din România este produs la nivel local

DISTRIBUIȚI

Anul 2013, cel mai slab consum de bere din ultimii 5 ani

Sectorul berii este unul dintre puţinele sectoare din România care are încă o producţie locală în creştere. Mai mult de 95% din consumul total de bere din România este produs la nivel local, conform studiului The Contribution made by Beer to the European Economy, realizat de EY şi Regioplan pentru asociaţia Berarii Europei.

Acest lucru este, de asemenea, demonstrat de datele privind importurile din statele membre ale UE şi terţe ţări, care sunt relativ scăzute. În 2012, pe piaţa berii din România funcţionau 17 unităţi de producţie, inclusiv 2 micro fabrici, aparţinând celor 12 companii producătoare de bere, cu mult mai puţin decât în urmă cu 20 de ani, când existau peste 100 de centre de producţie. În acelaşi timp, consumul de bere a reintrat pe o tendinţă descrescătoare în anul 2013, după ce în 2012 crescuse faţă de anul 2011, aşa cum rezultă din datele din studiul citat anterior coroborat cu datele Asociaţiei Berarii României. 2012 a fost de altfel singurul an de creştere a consumului din 2008 încoace. Mai mult de atât, consumul în 2013 a ajuns la 16,3 milioane hectolitri, ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel al consumului din ultimii 5 ani şi o scădere de 10% faţă de nivelul anului 2012. De asemenea, obiceiurile de consum de pe piaţa berii din România se schimbă pe fondul scăderii puterii de cumpărare. În 2012, consumul casnic de bere a continuat să crească, ceea ce a generat o extindere mult aşteptată a pieţei totale a berii. O parte dintre companiile producătoare de bere au câştigat noi consumatori, odată cu lansarea de noi tipuri de bere în vara anului 2012. Piaţa de retail în creştere a generat însă o scădere a consumului de bere în baruri, pub-uri şi restaurante, în linie cu tendinţa prezentă şi în multe alte state membre ale Uniunii Europene. Astfel, tot mai mulţi consumatori români optează pentru o bere mai ieftină, o tendinţă care a devenit tot mai pronunţată în ultimii ani, conform raportului EY Regioplan The Contribution made by Beer to the European Economy. Cum berea la sticlă este, în general, mai scumpă decât cea la doză, vânzarea de bere la sticlă a înregistrat, de asemenea, un declin semnificativ începând cu anul 2008. În acelaşi timp, companiile producătoare de bere au subliniat faptul că diferenţa de preţ între segmentele de produse inferioare şi cele superioare este în scădere: prin vânzarea de bere la PET de dimensiune mare, segmentul inferior a câştigat mai mult teren în detrimentul segmentului superior.

O tendinţă negativă pe piaţa berii din România a rezultat şi din intensificarea concurenţei, generând o scădere a marjelor şi o presiune asupra companiilor producătoare de bere de a-şi promova brandurile proprii. Companiile producătoare de bere s-au confruntat, de asemenea, cu o creştere a costurilor la materiile prime, a energiei şi utilităţilor implicate în procesul de fabricare. Aşadar, sectorul berii se află sub presiune, supape posibile pentru a se relaxa fiind o vreme bună în această vară, care ar da un impuls consumului, introducerea în continuare a unor produse noi pe piaţă, care să genereze cerere nouă, sau o creştere a economiei româneşti într-un ritm mai alert decât în ultimii ani, ceea ce ar duce la o putere de consum mai mare. Vestea bună vine de la Institutul Naţional de Statistică, conform căruia consumul privat de produse alimentare (în serie ajustată) este pe tendinţă crescătoare din iulie 2013, înregistrând creştere inclusiv în luna martie 2014.

Comentarii

comentarii