Deschiderea oficială are loc sâmbătă, 27 mai, ora 15:00, la fosta clădire Constructorul de pe malul Begăi (lângă terasa River’s Tale), spațiu care găzduiește o parte dintre instalațiile sonore, iar de la ora 16:00 are loc prezentarea detaliată a programului pentru cele două săptămâni.
Programul de anul acesta este împărțit în patru teme ce se întâlnesc și se întrepătrund ca afluenții unui râu, creând ocazii de dialog cu artiștii invitați prin idei curgătoare și fluide ca apa, plutitoare ca ostroavele sau statornice ca pietrele.
Râuri și alte ape este tema centrală, cea care găzduiește principala inovație a acestei ediții, respectiv audițiile de lucrări sonore radiofonice ce se desfășoară într-o piscină de pe malul Canalului Bega: Unde se întâlnesc râurile (là où se rejoignent les rivières) de Antoine Richard spune povestea a două râuri ce se unesc (audiție cu subtitrare în limba română) și Vele de Ilinca Stihi ne povestește istoria lumii printr-o călătorie acvatică (lucrare bianuală, audiție în căști wireless).
O plimbare cu vaporul Pelicanul până la ecluza Sânmihaiu Român îi aduc alături, într-un fel de tur ghidat, pe Alex Higyed de la Comuna 30 și pe cititorii teritoriilor acvatice de la Ecluze pe Bega – arh. Bogdan Demetrescu & Alexandrina Ciortuz. La întoarcere, vaporul vibrează cu forța motoarelor de la Uzina de apă prin compoziția performată de Jakob Kirkegaard. Dunărea este parte din program cu 5 compoziții sonore cu înregistrări de la Port Cetate din cadrul Sonic Future Residencies (zilnic, pe treptele de pe malul Begăi de la baza Constructorul) și cu familiile de castori din Linz aduși într-un performance de Abby Lee Tee, care alături de artista Andreea Săsăran prezintă și filmul Syntopia:Bega.
Plimbările sonore ale Mariei Balabaș, inspirate de cărțile Elenei Biserna, deschid tema Orașe. Alături de Caroline Claus, ce vorbește despre sunet și urbanism în orașul contemporan, Elena Biserna prezintă plimbarea sonoră ca unealtă de lucru cu spațiul și teritoriul, într-o conferință găzduită de Facultatea de arhitectură și de Ordinul arhitecților.
Un atelier de inițiere în field recording (înregistrări sonore de teren) este dirijat de Stephane Marin, Ana Kun instalează Natură Captivă, o serie de steaguri cu text decupat ce permite aerului să circule liber și să creeze un sunet liniștitor, iar muzicienii de la Makunouchi Bento prelucrează într-un concert o creație sonoră care explorează aventura auditivă a unui greier virtual pe o sticlă, plutind pe râul Bega care trece prin orașul Timișoara.
Anna Kravets ne invită la un experiment de conviețuire prin cuvinte spuse sau șoptite într-un bunker, proiect demarat în timpul primelor bombardamente de la Kiev. Întâi departe, mai apoi aproape, tema Depărtări mai găzduiește un concert al artistului Mirian Kolev cu înregistrări din sate bulgărești abandonate și o audiție a lucrării sonore radiofonice Tres Fronteras de Stephane Marin, transcrierea poetică a unui voiaj în Amazonia.
Filmul Invisible Landscapes de Ivo Bystřičan ne dezvăluie bogăția peisajelor sonore și importanța prezervării lor, iar seria de mini-filme Son seul / Wildtracks de Felix Blume ne plimbă prin lume cu umor, un microfon și 34 de bijuterii sonore.
Rezonanțe și obiecte este tema dedicată instalațiilor sonore selecționate și propuse de curatorul Carsten Seiffarth în 2 spații distincte. Clădirea Constructorul de pe malul Begăi va fi populată sonor de coin-cidence de Nika Schmitt, o sculptură cinetică care își caută calea pe suprafețe neuniforme, și de Intervenție armonică de Raul Keller, ce transformă spațiul într-o cameră de rezonanță pentru o mai bună înțelegere a acusticii specifice. Instalația sonoră Amnezie Minerală de Ioana Vreme Moser explorează evoluția și degradarea primei memorii programabile din evul mediu al digitalului și umbrele sale prin perspectiva unui dispozitiv învechit, care a ajuns aruncat pentru a forma terenuri pustii toxice peste stratul geologic al pământului.
De la plimbări sonore și evenimente ce pun în valoare proprietățile acustice ale diferitelor spații de-a lungul râului, până la concerte, proiecții și dispozitive de ascultare în piscinele și în clădirile abandonate de pe malul Canalului Bega, proiectul Narațiuni sonore trage un semnal de alarmă, demonstrează un potențial și invită la creativitate cu privire la felul în care gestionăm azi relația cu Bega și mai ales modalitățile în care putem să-i afirmăm prezența în spațiul urban din viitor.
Programul complet poate fi accesat aici. Intrarea este liberă.
NARAȚIUNI SONORE face parte din traseul Lumini captivante, dezvoltat de SIMULTAN.org, parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte. “Proiect finanțat prin Programul cultural național Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023”
Comentarii
comentarii