Acasă Actualitate „Ne regăsim în aceleași limite ale infrastructurii școlare în Timiș, ca în...

„Ne regăsim în aceleași limite ale infrastructurii școlare în Timiș, ca în urmă cu 20-30 de ani!”. Interviu cu prof. Marin Popescu, inspectorul-șef al Inspectoratului Școlar Județean Timiș

210
DISTRIBUIȚI

GM: Domnule profesor Marin Popescu, în ce condiții, privind infrastructura, elevii din Timiș au început noul an școlar 2021 -2022?

MP: De 20-30 de ani, am rămas pe același context al crizei spațiilor de învățământ. Nu s-a putut reconfigura rețeaua școlară și nu vorbim de fuziuni pe verticală sau orizontală, ci mă refer la o extindere a rețelei școlare, mai ales că presiunea în județul Timiș, în perspectiva educației, este foarte mare. Numai anul acesta au venit aproape 500 de copii din afara țării. Nu mai vorbesc de elevii veniți din județ la Timișoara sau din afara județului, fiindcă orașul nostru reprezintă un pol de dezvoltare economic care trezește un interes foarte mare pentru familii. Prin urmare, ne regăsim în aceleași limite ale infrastructurii școlare ca în urmă cu zeci de ani. Soluțiile găsite sunt temporare și nu rezolvă problema în totalitate.

Care sunt aceste soluții ?

Soluțiile sunt acele construcții modulare, care au fost autorizate în mare parte de către DSP Timiș și ISU. Prin urmare, există mai multe unități școlare în județ unde elevii învață în acest construcții modulare, foarte moderne, de altfel, cu toate facilitățile, unde copiii au condiții foarte bune de urmare a cursurilor, dar asta nu înseamnă că s-a rezolvat problema spațiilor. Nu, aceasta este o soluție pe termen scurt, dar și așa sunt insuficiente pentru Timișoara.

Unde există probleme mari cu spațiile de învățământ?

Sunt câteva cazuri. Liceul Tehnologic din Lugoj are un corp de clădire în reabilitare pentru învățământul primar și gimnazial, de aceea s-a decis desfășurarea cursurilor în două schimburi, dimineața și după amiaza, în spațiile autorizate. În cazul Școlii gimnaziale din Fârdea, o parte din clase sunt relocate în clădirea grădiniței, unde este spațiu disponibil. Școala gimnazială Satchinez se află în reabilitare printr-un program PNDL. Se lucrează la parterul clădirii. Etajul este disponibil. De aceea activitatea elevilor se va desfășura în două schimburi, dimineața și după-amiaza. Școala gimnazială Chișoda structură a Liceului „David Voniga” din Giroc se află în reabilitare. Elevii și profesorii sunt relocați la unitatea de învățământ din Giroc. Așadar este o presiune pe infrastructura școlară din Giroc, fiindcă există un număr mare de elevi la acest liceu prestigios al județului Timiș. Cursurile vor avea loc și după amiază, atât la școala din Chișoda, cât și pentru elevii relocați la Giroc. Vor fi utilizate la maximum spațiile. De asemenea, clădirea Grădiniției PP din Șag, o structură a școlii gimnaziale din Șag, se află în proces de modernizare de aceea activează într-un colț al clădirii școlii.

Cum stăm cu rețeaua de internet în școli?

Rețeaua de internet este funcționabilă la nivelul unităților școlare, dar se întâmplă ca uneori să nu fie la o intensitate așteptată și la o viteză care să nu ridice probleme. Soluția este discutarea cu operatorii de telefonie mobilă și telecomunicații pentru a se găsi soluții cât mai rapide. Noi am monitorizat situația din această perspectivă, am făcut și un audit cu ceea ce privește infrastructura informatică la nivelul unităților de învățământ. Este un audit gratuit. Astfel, școlile din județul Timiș sunt scanate, să spunem așa, pentru a se vedea dacă situația este conformă cu ceea ce ne-au transmis școlile. Vrem astfel să identificam soluțiile cele mai bune, care vor fi înainte autorității publice locale pentru a îmbunătăți funcționarea rețelelor de comunicare cu internetul și telefonia mobilă.

Aveți specialiști în domeniu, informaticieni?

Am avut probleme și cu resursa umană, mă refer la informaticienii în școli, în contextul în care vorbim de predarea online și dotarea cu  echipamente informatice a școlilor și a elevilor. Există o înlănțuire de elemente pentru ca finalitatea procesului educativ să fie una foarte bună, iar informația și imaginea să fie transmise cu exactitate. De aceea este nevoie de resursă umană foarte bine pregătită care să ofere sprijin.

Cum e situația în școlile din mediul rural?

La nivelul mediului rural, nu există informaticieni, iar la nivelul întregului județ Timiș, avem un deficit de 50 de informaticieni. Există școli care lucrează cu jumătate de normă de informaticieni, chiar în zona urbană. Suntem domeniul care lucrează cu jumătăți și sferturi de post. Există posturi cu jumătate de îngrijitori sau administratori. Nu știu dacă mai este un alt domeniu care să funcționeze așa. E nevoie de o deblocare de posturi, care sunt finanțate în funcție de numărul copiilor și per capita. Unitățile de învățământ care au suficienți bani au capacitatea de a-și gestiona resursele financiare să poată să angajeze informaticieni. Avem și ieșiri din sistem, dar care sunt blocate și nu putem să organizăm concursuri pentru aceste posturi. Finanțarea per capita responsabilizează mai mult cheltuirea banului public. Sunt situații când școlile nu au suficienți elevi și nu pot să își acopere posturile chiar cu personal didactic. Atunci se apelează la acele unități de învățământ care au bugete sufiente și surplus de necesar. Astfel se face un transfer de bugete cu acordul consiliului de administrație al unității.

Elevii din sistemul de învățământ din județul Timiș au primit manuale școlare gratuite?

Dacă vorbim de învățământul gratuit până la clasa a zecea, toți elevii trebuie să primească manuale. Vreau să mai spun că pentru aceste manuale au fost făcute contracte cu editurile și acestea au fost onorate. Nu se pune problema ca elevii să nu primească cărțile. Unele sunt noi, altele nu. La minorități mai sunt unele probleme, dar și acolo acestea se vor rezolva.

Comentarii

comentarii