Acasă Actualitate Nemulțumiri în USR Timiș din cauza contractelor cu dedicație ale lui Fritz:...

Nemulțumiri în USR Timiș din cauza contractelor cu dedicație ale lui Fritz: “Susținerea politică a fost, este și va rămâne mereu cât se poate de condiționată”

DISTRIBUIȚI

S-a dezgropat, din nou, securea războiului în filiala USR Timiș, unde a fost adus în discuție contractul atribuit unui mebru USR, pentru a realiza un studiu despre cum să amplaseze cele 8 stații de autobuz, pentru care SMTT a plătit nu mai puțin de 8000 de euro pe bucată. Adică vreo 65 de mii de euro în total, un record față de alte administrații din țară, unde s-au cumpărat stații mai mari și mai dotate, cu bani mult mai puțini. Iar contractul privind studiul de amplasare este unul de-a dreptul cosmic, ca și sumă, așa cum le reporeșează colegilor din USR Timiș chiar unul dintre veterenii vocali ai organizației.

Noile stații, o glumă inginerească scumpă

Istoria începe pe 20 decembrie 2023, când administrația Fritz a cumpărat, prin Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, niște refugii mici și improprii pentru stațiile de autobuz.

Au fost dezbateri îndelungi în spațiul public pe marginea modelului de stație de autobuz cumpărat anul trecut de administrația Fritz pentru Timișoara: simplă, îngustă și cu acoperis de sticlă prin care îi bate soarele în cap vara pe cei ce așteaptă. În decembrie 2023, SMTT a cumpărat direct de la o firmă din Bucuresti alte 8 astfel de adăposturi pentru călători în stațiile de autobuz, cu peste 65.000 de euro.
Este vorba de niște construcții modeste, semi-improvizate, cu structură metalică cu 3 pereți de sticla securizată, acoperiș de sticlă laminată și o băncuță simplă din lemn, după cum se arată în documentația din Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Dedicație pentru Silviu, de la USR Ciacova

În februarie 2024, SMTT a cumpărat și documentație pentru cele 8 stații, mai precis niște studii ca să știe cum anume să le… instaleze, una pe Calea Sever Bocu, două pe str. Traian Grozavescu și celelalte pe B-dul Sudului, B-dul Antenei, Gheorghe Lazăr, strada Hector și în Piața Mărăști.

Ceea ce pare un banc, este o achiziție cât se poate de reală și cu dedicație. Achiziția directă (cum altfel?) a fost făcută de la firma unui userist, societate abonată la contracte pe bani publici, căreia îi plătește aproape 13.000 de euro pentru sfaturi magice.

Firma ARHISILV SRL, care a încasat cele 13 mii de euro, a fost fondată de Silviu Căpucean, fostul candidat USR la Consiliul Local Ciacova. Un tânăr arhitect cu… viziune, creativ, dar mai ales care știe cum să “facă rapid documentațiile solicitate de primării, așa numitele acte”, după cum singur spune într-o prezentare pe pagina USR Ciacova în fața locuitorilor cărora le-a cerut fără succes votul, în urmă cu 4 ani.

Firma useristului Căpucean a mai primit de la Primăria Timișoara alți 25.000 de euro, ca să întocmească un studiu de care era nevoie pentru pornirea concursului de soluții pentru reamenajarea Pieței Victoriei, dar și contractul pentru servicii de proiectare și asistență tehnică la viitorul Centru Cultural de la vechiul cinematograf Freidorf.

Vocalul Alin Ciobanu iese la atac

Cunoscut pentru criticile directe și tranșante pe care le aduce colegilor din USR și chiar președintelui de filială, Dominic Fritz, Alin Ciobanu a făcut o analiză a acestor cheltuieli imense, imediat după alegerile locale din iunie 2024.

Astfel, pe un grup intern al USR Timiș, pe 23 iunie 2024, Alin Ciobanu le-a reproșat colegilor, printr-o analiză comparativă, cum risipesc banul public și a venit cu exemple concrete.

“Am văzut articolul de mai jos despre un coleg din USR care ia vreo 13 mii de euro pentru proiectarea a 8 stații de autobuz, adică 1625 de euro / statie de autobuz.
Stațiile au cam 10 mp, adică 2×5 m, deci 162,5 euro / mp pentru proiectarea unei stații de autobuz si până acum avem 8+8 stații identice Între ele (cum e si normal!), variind doar detaliile de amplasament.
Implicit și documentațiile aferente proiectării stațiilor în sine sunt mai mult sau mai putin identice în +95% din conținut, diferențele limitându-se la amplasament și analiza acestuia pentru o minimă optimizare (că le pui pe un trotuar mai lat sau mai îngust, faci prinderile pe o suprafață de beton sau din asfalt, că ai doar trotuar sau ai și pistă velo și trebuie să nu încurci niște fluxuri, că ai niște utilități subterane pe care trebuie sa le eviți pentru a permite eventuale intervenții etc.; lucrurile acestea necesită o minimă ajustare planificării și implicit a documentației).
Ca termen de comparație, prețul standard de proiectare pentru o casă obișnuită construită în jurul Timișoarei costă cam 16 – 25 euro / mp construiți, cu toate specialitățile incluse (arhitectură, structură, instalații electrice, instalații sanitare, gaz etc.) și cu tot cu avize depuse la instituții, ridicat hârtii de la instituții s.a.m.d., absolut tot până la AC. Proiectul pentru o casă obișnuită făcută în Timisoara / Dumbrăvița / Giroc / Moșnița Nouă / Săcălaz te costă +/- 5 mii de euro, putând să te duci spre 10 mii de euro dacă vrei o casă mai mare, vrei soluții mai speciale, vrei ca documentația să fie toată super țiplă și te pui să o și verifici cu atenție, vrei mai multe vizite de șantier de la proiectant la faze determinante, te mai râzgândești târziu pe unele chestii s.a.m.d.. Puteți să-mi verificați afirmațiile dacă aveți fie prieteni care lucrează în domeniu, fie cunoștinte care și-au făcut sau își fac o casă.
Tot ca termen de comparație, reabilitarea Pieței Victoria și a zonelor conexe (vedeți concursul de arhitectură de pe subiect) ne costă vreo 1,65 milioane de euro (inclusiv TVA) pentru aproximativ 65.000 de mp, deci cam 25,5 euro / mp de spațiu proiectat. În zona 0, cu absolut toate restricțiile legale și tehnice posibile date de legislația pentru zone protejate, conflicte de vecinătăți, tipuri de activități, cine-știe-câte lucrări ascunse, cu (mai) toate complexitățile pe care le poate genera un proiect făcut în Timișoara; subliniez că acesta este un preț relativ corect pentru nivelul de complexitate și de calitate pe care, teoretic, îl dorim în zona 0 a orașului.
Proiectarea reabilitării din Fabric e vreo 300 de mii de euro și acoperă vreo 50.000 de mp, deci avem vreo 6 euro / mp pentru proiectare (că nu-i zona 0, deci nu trebuie chiar același nivel de calitate; cc Dan Reșitnec ). În zona Mocioni / Sinaia / Piața Sfânta Maria contractul de proiectare e de vreo 200 de mii de euro pentru aproximativ 25.000 de mp, adică 8 euro / mp pentru proiectare.
Proiectarea”Magistralei Verzi” pe care PMT o dorește pe Calea Șagului costă vreo 240 de mii de euro și acoperă vreo 100.000 de mp (estimez o distanță de aproximativ 2,6 km și o lățime medie de vreo 30 de m), adică 3,1 euro / mp.”

La final, membrul de bază al USR Timiș trage singur concluziile, deosebit de acuzatoare și de jenante pentru colegii lui de partid și pentru conducerea Primăriei Timișoara.

“Comparați și decideți singuri dacă e normal prețul de 162,5 euro / mp pentru proiectarea repetată a aceleiași stații de transport în comun (un amplasament ușor variabil, e drept), dacă pe banii voștri ați fi acceptat să plătiți așa ceva, apoi observați că-i vorba de atribuire directă și amintiți-vă că banii publici sunt banii voștri, cei din instituțiile publice având doar dreptul (și obligația!) de bună administrare a acestora. Eventual, dați niște telefoane unor prieteni care lucrează în domeniu să vă spună dacă prețul este unul normal.
Repet: sunt 8 stații în acest contract, nu doar una.
Și au mai fost alte 8 identice în urmă cu câteva luni.
Proiectarea fiecăreia ne-a costat / ne va costa 1625 de euro.
P.S.: M-am tot gândit dacă ar trebui sau n-ar trebui să comentez pe subiect; postarea de azi a lui lonuț Valentin Belgun prin care ne solicită susținere necondiționată m-a convins că totuși e mai bine să postez decât să nu o fac. Din punctul meu de vedere, susținerea politică a fost, este și va rămâne mereu cât se poate de condiționată”, a conchis useristul timișorean Alin Ciobanu.

Comentarii

comentarii