Acasă Actualitate Nicu Bitea, directorul STP Timișoara: „Salariul unui șofer de autobuz sau troleibuz...

Nicu Bitea, directorul STP Timișoara: „Salariul unui șofer de autobuz sau troleibuz poate depăși 4.000 lei”

DISTRIBUIȚI

Interviu cu Nicu Bitea directorul Societății de Transport Public Timișoara.

Domnule Nicu Bitea, una dintre marile nemulțumiri ale timișorenilor o reprezintă așteptarea în stații, care de multe ori, ajunge chiar la 30 de minute. Când credeți că se va rezolva această mare problemă, mai ales că, în scurt timp, vine și iarna,?

Aceasta nu este o problemă de ieri sau de azi, ci de mai mulți ani. E o chestiune mai veche și noi facem eforturi să o rezolvăm. De aceea vom mai angaja 15 -20 de șoferi de autobuze, pentru a putea suplimenta liniile extrem de solicitate. De asemenea, mai avem nevoie de 10 vatmani și 15 șoferi de troleibuze. Ce am reușit într-un timp de 60 de zile? Am suplimentat de la 4 la 6 unități linia 33, linia 4 la tramvaie de la 6 la 8 unități și linia 15 de la 4 unități la 5 unități pe traseu. De asemenea, de luni 8 octombrie, vor suplimenta și linia 16 care este foarte solicitată de la 4  la 5 unități, iar linia 7 la tramvaie o vom suplimenta de la 6 la 7 unități. În plus am introdus și Metropolitan 45 care ajunge până la Dumbrăvița, pentru cartierul de case de acolo. Avem promisiunea că până la 12 șoferi vor veni să îi angajăm la STPT, în 30 de zile. Atunci vom introduce transportul școlar. Minibuze vor pleca din trei zone ale Timișoarei – Șagului, Dacia și Soarelui – care vor prelua elevii să îi ducă la patru licee mari: Electromotor, MIU, CD Loga și Pedagogic. Va fi un proiect pilot. Vom testa să vedem cum funcționează. Vom introduce 3 minibuze pe care le avem în dotare din cele 13 și urmează să avem și altele. Pe acestea vrem să le utilizăm pentru transportul școlar pe măsură ce reușim să angajăm șoferi. E normal ca un oraș ca și Timișoara –Capitală Culturală Europeană în 2021 să aibă un asemenea subsistem de transport. Cât despre tramvaiele Armonia, vreau să spun că funcționa numai șase când am venit eu în această unitate. În trei săptămâni am reușit să fie pe traseu 15 tramvaie. Nu au probleme deosebite, dar mai apar unele dificultăți de funcționare. Mai avem și chestiunea accidentelor cu terții pe traseu. Sunt multe evenimente. În acest moment avem cinci tramvaie Armonia accidentate. Trebuie să așteptăm până vin piesele de schimb. E o procedură foarte greoaie. O parte dintre piese vin din Ungaria, altele vin de la București și altele de la Bistrița – cu cine a avut producătorul contractele de furnizare. Sperăm ca în următoarea lună să le rezolvăm pe toate cele cinci. În acest moment avem 20 tramvaie Armonia funcționabile, pe lângă acelea cinci accidentate. Urmează să mai primim 5 Armonia. Așadar discutăm de un parc de 30 de tramvaie dotate cu aer condiționat, încălzire în scaune, camere de luat vederi și wirelless, cu un aspect plăcut. Acestea sunt în garanție 10 ani.

Dacă aveți 30 de tramvaie Armonia, câte autobuze și troleibuze are STP Timișoara?

Troleibuze avem 37 funcționabile, majoritatea fiind pe traseu. În total avem 50, dar unele sunt în reparație cu anumite probleme. Tramvaie avem 60, dar 40 sunt la dispoziție – cele mai multe fiind pe traseu. Autobuze avem 80 și mai mult de jumătate sunt pe traseu. Acum așteptăm unele proiecte pe fonduri europene pentru 16 tramvaie pe Axa 4, privind transportul. Astfel, vom avea pe lângă cele 30 încă 16 tramvaie noi.

Spuneți că aveți nevoie de șoferi, dar oamenii sunt interesați să vină să se angajeze la STPT?

Vreau să spun că avem și școală de formare profesională. Dacă vrea cineva să se angajeze, noi îl formăm ca și vatman, șofer pe troleibuze și șofer pentru autobuze. Timp de 6 luni cât se află în pregătirea profesională îi asigurăm un salariu de 2000 lei. Am angajat recent trei șoferi și avem alți doi pe procedură. În perioada următoare așteptăm să vină spre noi 10-12 șoferi. Ei și alții să vină cu încredere la STPT, bulevardul Dâmbovița nr. 67 că îi angajăm. Am mărit și grilele de salarii la șoferi și vatmani. Salariul la tramvaie l-am ridicat la  3.050 lei, de la 2.650 lei, iar la șoferii de autobuz și troleibuz am mărit de la 2.850 lei la 3.250 lei minim, dar salariul poate ajunge până la 4.250 lei și peste 5.000 lei. Se mai adaugă orele suplimentare, sporul de vechime etc.

Când STPT va scăpa de datorii?

Salariile am reușit să le aducem la zi, bonurile de masă sunt la zi și le vom menține în continuare tot la zi, fără probleme. Datoriile către furnizori mai există, dar am început să le plătim. Până la sfârșitul anului vreau să închid toate datoriile pe 2017, iar de la începutul anului 2019, vom începe să plătim datoriile pe 2018. Am discutat cu furnizorii, cu unii am făcut și eșalonări. Oamenii au înțeles. Este nevoie și de o reorganizare a personalului TESA. Statul de funcții este supradimensionat. Nu e vorba de personalul de bord și cel muncitor. În total, există 920 angajați la STPT, e prea mult.

Comentarii

comentarii