Acasă Actualitate Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, peste 100 de ani, sau cum a devenit...

Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, peste 100 de ani, sau cum a devenit Bega un centru turistic pe calea apei

DISTRIBUIȚI

În cadrul proiectului “Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”, cu finanțare europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia, al cărui lider a fost ABA Banat Timișoara, obiectivul părții române a fost de a reabilita în totalitate nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, care are valoare de patrimoniu național, fiind construit în perioada 1912-1915.

Construcțiile și echipamentele erau cele “originale” (de la 1915). Având în vedere lipsa aproape totală a intervențiilor majore sau chiar a întreținerii uzuale, atât construcțiile dar mai ales echipamentele hidro-mecanice erau într-o stare avansată de uzură.

De-a lungul timpului au existat mai multe acțiuni de refacere și punere în siguranță a nodului hidrotehnic:

În anul 1988, a fost promovată investiția de reparație capitală a nodului hidrotehnic. Într-o primă etapă au fost proiectate, confecționate și achiziționate echipamentele hidromecanice și piesele înglobate necesare, dar, ulterior, după 1989, din lipsă de fonduri, investiția a fost sistată.

În 2014, s-a reușit devierea apei prin ecluză pentru punerea la uscat a barajului stăvilar. Finanțarea lucrării a venit de la Banca Mondială.

În 2017, a fost primită finanțarea europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia, pentru reabilitarea nodului hidrotehnic.

În 2019, au început lucrările de reparații și reabilitare la barajul stăvilar (cu finanțarea IPA). Acestea s-au finalizat în vara anului următor.

În 2020, au început lucrările de punere la uscat a ecluzei și de reabilitare a ecluzei (cu finanțare IPA). Acestea s-au finalizat în 2022.

Odată cu realizarea acestui proiect, a început transformarea canalului Bega într-o destinație dorită pentru experiențele turistice pe calea apei pe care le poate oferi – arată ABAB Timișoara.

Comentarii

comentarii