Societatea de Transport Public Timișoara va fi nevoită să retragă din circulație noile tramvaie turcești Bozankaya, din cauză că bandajele de la garniturile de tramvai sunt foarte uzate și nu au unde să fie recondiționate sau rectificate. Bandajul, roata tramvaiului, care face contactul mecanic între vehicul și șina de fier, se fabrică și se recondiționează cu un strung special, venit la pachet din Turcia, odată cu noile tramvaie.
Fiind o piesă esențială, fără care tramvaiul nu poate fi pus în circulație, ne-am fi așteptat ca Primăria Timișoara și STPT să definitiveze licitația pentru depoul-atelier special destinat reparațiilor tramvaielor turcești. Nu este însă așa. Strungul de înaltă performanță, în valoare de 3 milioane de euro zace abandonat, de doi ani de zile, sub cerul liber, în curtea societăți.
Strungul, abandonat în curtea STPT, a fost livrat odată cu vehiculele turcești, ca parte a contractului inițial de achiziție. Contractul cu turcii de la Bozankaya a fost semnat în 26 iulie 2019, în timpul administrației Robu. Primele 21 de bucăți, de culoare mov, livrate la Timișoara începând din 2021, au fost scoase pe traseu abia din 2022. Alte 17 unități, galben cu negru, o aroganță a cuplului Dominic-Ruben, sunt în curs de livrare, unul fiind deja garat la Timișoara. Valoarea totală a achiziției este de aproximativ 76 milioane de euro, ceea ce înseamnă că fiecare tramvai costă undeva în jur de 2 milioane de euro. Banii au venit prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Hala-atelier ar fi trebuit construită înaintea venirii tramvaielor. Licitația pentru alegerea constructorului a fost contestată de două ori și astfel, în 2024, tehnicienii de la întreținere, turci și români, repară și fac reglaje la sofisticatele tramvaie pe unde apucă: în vechea hală sau pe șinele din curtea depoului.
Chiar vineri, 7 iunie 2024, când primarul Fritz se laudă cu reluarea circulației tramvaiului 5, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis contestația depusă de firma care a pierdut licitația. Amânată timp de trei ani, construcția halei în care ar trebui amplasat strungul special, de 3 milioane de euro, va mai trena până se va lămuri care va fi constructorul halei. Vor urma alte luni până când hala va fi gata construită și predată pentru darea în funcțiune. În tot acest timp strungul ruginește în curtea STPT, iar bandajele foarte uzate ale noilor tramvaie nu au unde să fie recondiționate sau construite. Majoritatea dintre cele 21 de tramvaie Bozankaya din primul lot, au depășit numărul de kilometri sau au depășit un an de folosință, ceea ce conform cerințelor tehnice înseamnă că au nevoie de bandaje noi sau vor zace în depou.
Incompetență și risipirea banului public, în condițiile în care activitatea STPT este atât de neprofitabilă încât 98% din banii cu care funcționează societatea sunt subvenționați sau alocați sub alte forme din bugetul local.