Acasă Economic Noua Lege privind taxa auto intră în vigoare de sâmbătă

Noua Lege privind taxa auto intră în vigoare de sâmbătă

DISTRIBUIȚI

UPDATE:

Normele pentru taxa auto au fost aprobate de Guvern

Noua lege privind taxa de poluare auto va intra în vigoare la sfârşitul acestei săptămâni, însă aplicarea efectivă a acesteia va deveni posibilă abia după ce Guvernul va aproba normele de aplicare, potrivit informaţiilor Ministerului Mediului şi Pădurilor (MMP). 

Noua lege a fost publicată în Monitorul Oficial marţi şi urmează să intre efectiv în vigoare în cel mult trei zile de la publicare întrucât nu au existat precizări suplimentare. Potrivit MMP, aplicarea efectivă a legii va fi posibilă numai după ce Executivul va aproba în şedinţa săptămânală normele metodologice necesare. Ministerul Mediului a adăugat că aprobarea normelor de aplicare a noii Legi privind taxa de poluare auto ar putea avea loc fie în şedinţa de miercuri a Guvernului, fie în întâlnirea de săptămâna viitoare de la Palatul Victoria. Noul act normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghişeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxa, în condiţiile legii. Conform legii, care are la bază principiul ”poluatorul plăteşte”, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare actul normativ. Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită şi se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, dar se va ţine cont şi de uzura autoturismului. Taxa de poluare constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu, printre care Rabla, Casa Verde, programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor, programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile şi programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare. La jumătatea lunii decembrie a anului trecut, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că valoarea diferenţei de taxă ce trebuie returnată se ridică la circa 200 milioane lei. Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat, în decembrie anul trecut, în plenul Camerei Deputaţilor, cu 213 voturi ‘pentru’, 17 ‘împotrivă’ şi 34 de abţineri. La rândul său, preşedintele Traian Băsescu a promulgat, în data de 5 ianuarie 2012, Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Proiectul de act normativ a fost iniţiat de MMP după ce Curtea Europeană de Justiţie a declarat vechea taxă auto ca fiind discriminatorie.
 
UPDATE: Normele pentru taxa auto au fost aprobate de Guvern
 
Normele de aplicare a noului sistem privind taxa de poluare auto au fost aprobate, miercuri, de Guvern prin hotărâre, în condiţiile în care proiectul de act normativ a fost lansat în dezbatere publică abia la începutul acestei săptămâni şi ar fi trebuit să rămână în discuţie până la 19 ianuarie. Conform actului normativ, proprietarii de maşini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenţei, dar suma pe care trebuie să o primească va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceştia. Acelaşi sistem de compensare, prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, va fi valabil şi la restituirea valorii reziduale a taxei, când autovehiculul este scos din parcul auto naţional, se arată în proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto. Valoarea reziduală a taxei reprezintă suma care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional. 
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, promulgată de preşedintele Traian Băsescu, prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Principiul este detaliat în normele de aplicare a legii, dar legat de prevederile Codului de Procedură Fiscală referitoare la compensarea cu obligaţiile fiscale neachitate. Astfel, atunci când suma plătită cu titlu de taxă pe poluare pentru autovehicule/taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule este mai mare decât suma rezultată din aplicarea noii legi, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită, prin depunerea unei cereri de restituire la autoritatea fiscală. La cerere trebuie anexate dovada plăţii taxei (chitanţă fiscală/ordin de plată, extras de cont), precum şi cartea de identitate a vehiculului şi certificatul de înmatriculare. Cererea va fi soluţionată în termenul prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, respectiv în termen de 45 zile de la înregistrare. Conform Codului, în situaţiile în care sunt necesare informaţii suplimentare, acest termen este prelungit cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii informaţiilor solicitate.
 
Normele de aplicare stabilesc însă că, după primirea cererii de restituire, organul fiscal verifică "datele din evidenţa analitică pe plătitori, sub aspectul existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil", şi că în situaţia în care, urmare verificărilor, se constată existenţa unor astfel de datorii, suma solicitată va fi restituită numai după efectuarea compensării acestor obligaţii fiscale restante.
Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizează pe o balanţă financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creştere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi înstrăinate după data intrării în vigoare a noii legi, şi o scădere de doar 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei. Prin compararea celor două valori, Guvernul estimează că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate. Normele menţin totodată prevederea conform căreia taxa auto poate fi ajustată atunci când autovehiculul nu se încadrează în parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 kilometri în cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum opt locuri pe scaune, peste 30.000 kilometri la vehicule transport marfă cu greutate de până la 3,5 tone, peste 60.000 kilometri pentru maşini transport pasageri cu mai mult de opt locuri pe scaune şi vehicule transport marfă cu greutate între 3,5 tone-12 tone şi peste 100.000 kilometri în cazul vehiculelor de transport marfă mai grele de 12 tone. La rulajul mediu sunt luate în considerare şi starea generală a maşinii (semne de coroziune a caroseriei, revopsire, situaţia tapiţeriei şi a componentelor de bord), dotările standard (aer condiţionat, ABS şi airbag), vechimea autovehiculului.
Taxa poate fi ajustată pe baza declaraţiei pe proprie răspundere a proprietarului maşinii, în care acesta susţine că rulajul mediu anual real al autovehiculului său este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule. Rulajul mediu anual real este calculat prin raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj la vechimea stabilită în funcţie de data primei înmatriculări. Declararea nereală a rulajului autovehiculului va fi considerată şi sancţionată conform Codului Penal. Pentru fals în declaraţii, pedeapsa prevăzută în Codul Penal este închisoare de la trei luni la doi ani sau amendă. Taxa va putea fi ajustată şi atunci când pentru un autovehicul rulat este dovedit pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român că deprecierea este mai mare decât cea indicată de grila fixă.
În acelaşi timp, dacă proprietarul consideră că deprecierea autovehiculului său este mai mare decât cea rezultată pe baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa, dar numai în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuală a maşinii. În acest sens, proprietarul trebuie să solicite efectuarea expertizei de către un membru al Corpului Experţilor Tehnici, care să înscrie în raport cota reală de reducere a taxei. Pe baza cotei reale de reducere, autoritatea fiscală va proceda la calcularea taxei. Taxa auto nu va fi aplicată pentru autovehicule cu două sau trei roţi ori asimilate, pentru tractoare agricole sau forestiere, precum şi pentru autovehiculele care, în vederea scoaterii din parcul auto naţional şi înmatriculării în alt stat, sunt înmatriculate temporar în România. Excepţiile de la plata taxei sunt acordate pe baza menţiunilor speciale înscrise în cartea de identitate a vehiculului. Potrivit legii care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege. Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.
Această lege elimină şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.
 

Comentarii

comentarii