Acasă Actualitate Nu le pasă de pictogramele macabre

Nu le pasă de pictogramele macabre

245
DISTRIBUIȚI

De la 1 iulie 2008, Poliţia Timiş, Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Timiş şi Direcţia de Sănătate Publică Timiş au făcut controale inopinate, împreună cu presa, în barurile din Timişoara.

De la 1 iulie, toate pachetele de tutun (deci nu numai de ţigarete) trebuie să fie inscripţionate cu avertismente combinate – imagine şi text-pictogramă. La această dată expiră perioada de „graţie” acordată pentru epuizarea stocurilor. Din păcate, cea mai mare problemă a Timişoarei, în acest moment, o reprezintă faptul că nu se respectă normele europene, dar nici legea românească în legătură cu fumatul în locaţiile publice. De la 1 iulie 2008, Poliţia Timiş, Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Timiş şi Direcţia de Sănătate Publică Timiş au făcut controale inopinate, împreună cu presa, în barurile din Timişoara, au dat amenzi şi au plecat, iar patronii au continuat să încalce legea şi să permită fumatul, iar timişorenii nu se feresc defel să evite fumatul, pentru a-şi proteja sănătatea. Puţine baruri respectă legea.

21,8% nici nu privesc pictogramele de pe pachet

Conform unui studiu al Ministerului Sănătăţii, 42,7% dintre respondenţi au afirmat că nu sunt influenţaţi de existenţa imaginilor de pe pachetele de ţigări. Aceşti oameni folosesc tot felul de „tertipuri” pentru a diminua impactul emoţional al imaginilor şi a reuşi astfel să evite confruntarea cu realitatea: nu privesc pachetul inscripţionat cu imagini atunci când iau o ţigară (21,8%, faţă 12,6% când erau doar texte), ori îl acoperă (23,6% versus 4,7%, care făceau acest gest cu pachetele inscripţionate doar cu text), sau chiar cer vânzătorului un pachet de ţigări cu o anumită imagine (16%, faţă de doar 2% care solicitau un anume text). “În realitate, toate aceste gesturi de evitare trădează faptul că avertismentele combinate le provoacă o reacţie emoţională negativă, pe care nu o pot gestiona în alt mod decât evitând contactul vizual cu imaginile, deoarece încă nu sunt pregătite pentru pasul final –  abandonarea fumatului. Renunţarea precoce la fumat poate salva, într-adevăr, viaţa. Fumătorul care renunţă la tutun înainte de vârsta de 30 de ani are aceeaşi speranţă de viaţă ca şi când nu ar fi fumat. Cu cât amână momentul abandonării fumatului, cu atât durata vieţii se scurtează, iar calitatea vieţii scade, prin apariţia diverselor afecţiuni induse de substanţele toxice din fumul de tutun. Se estimează că fiecare 10 ani de întârziere a renunţării la fumat după vârsta de 35 de ani determină o pierdere de aproximativ 3 ani de viaţă”, arată studiul.

60% s-au abţinut de la fumat o săptămână

Totuşi, conform studiului, la aproape un an de la introducerea măsurii de inscripţionare a produselor din tutun cu „pictograme” (1 iulie 2008), s-a înregistrat un impact favorabil asupra schimbării atitudinii şi comportamentului fumătorilor. “Procentul fumătorilor care se gândesc să abandoneze acest obicei a crescut cu 53,5%, iar procentul celor care chiar au renunţat pentru cel puţin 24 de ore a crescut de la 21,4% la 31,3%. Dintre aceştia, cei mai mulţi (60%) au reuşit să se abţină de la fumat cel puţin o săptămână”, arată studiul.
Avertismentele combinate (text-imagine) de pe pachetele de ţigări au determinat mai mulţi fumători să-şi modifice modul de a fuma, în încercarea de a diminua efectele asupra organismului, comparativ cu avertismentele-text. 16,4%, faţă de 13,1% dintre respondenţi au afirmat că au stins ţigara mai repede, 10,7%, faţă de 7,7% au amânat fumatul şi 24,4%, faţă de 21,6% au schimbat marca de ţigări cu una „mai uşoară”.  O explicaţie a acestor transformări este oferită de analiza impactului pictogramelor: fumătorii cunosc mai bine şi mai complet efectele fumatului, iar vederea pachetului de ţigări nu mai provoacă plăcere, ci generează o reacţie emoţională negativă puternică: dezgust, scârbă (35,1% dintre respondenţi); teamă, frică (30,6% dintre fumători). Duminică, 31 mai, cu ocazia Zilei Mondiale fără Tutun, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a atras atenţia asupra importanţei modului în care sunt inscripţionate pachetele cu produse din tutun. Avertismentele imagine sau un text („pictogramă”) au fost realizate de către Comisia Europeană, care a făcut şi selecţia imaginilor, astfel încât în toate cele 27 state membre să fie utilizate aceleaşi imagini. Conform OMS, la fiecare 6 secunde, un om moare din cauza fumatului.
 

Comentarii

comentarii