Acasă Cultura Nuanţa care face distincţia: „Plastic people”, la Galeria Calina

Nuanţa care face distincţia: „Plastic people”, la Galeria Calina

DISTRIBUIȚI

În societatea consumului, arta-manifest are tendinţa de a se exprima cu formele pe care le combate. Cum arată, în acest caz, nuanţa care face trecerea în lumea artei, care fuge de autotelic, de (auto)suficienţă? Este întrebarea de la care criticul de artă Alexandra Titu pleacă în identificarea elementului care face această distincţie, în noua expoziţie de la Calina, „Plastic people”, de Ugron Reka: „Majoritatea lucrărilor sunt realizate în mediumul tradiţional al picturii. Vitrine şi panouri textuale, cu sloganuri electorale care tratează oferta politică drept marfă, sunt capturate fotografic şi retranspuse în pictură, reasamblate într-o sintaxă spaţială plană, uneori disputată de mari pete de culoare şi trasee gestuale („Îngerii invadează magazinele”). Alteori, elementele discursului imagistic şi textual sunt reorganizate, iar regimul cromatic detensionează imperativul publicitar. Devenită realitate mediată, secundă, oferită contemplării, imaginea publicitară îşi pierde urgenţa, consistenţa, se derealizează. Manechinele de vitrină contextualizate în plan, printre motive decorative, fizionomiile stereotipe de seducţie publicitară, integrate unui discurs mai complex, obiectele figurate devin la fel de distanţate, de nonurgente ca toate semnele vechilor repertorii culturale ale discursului vizual – peisaje sau nuduri, figuri alegorice sau fantastice. Seducţia obiectului/personajului construit de consum devine la fel de convenţională şi dezinteresată ca şi modelul frumuseţii clasice sau sublimului romantic. Prin această strategie, arta poate câştiga în jocul jocului cu semnele, codurile şi poate returna vectorul declinant de la simbol spre simulacru.” Expoziţia lui Ugron Reka este un proiect sprijinit de Primăria Municipiului Timişoara şi de Consiliul Local Timişoara.

Comentarii

comentarii