Acasă Economic Pasajele de pe centura Aradului, finalizate în acest an

Pasajele de pe centura Aradului, finalizate în acest an

DISTRIBUIȚI

Interviu cu Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii

 
– Domnule secretar de stat, problema cozilor de pe centura Aradului este pe cale de rezolvare. Care este povestea adevărată a celebrelor pasaje care vor elimina aceste cozi?
– Cozile despre care vorbim sunt datorate restricțiilor de viteză pe calea ferată, la trecerile la nivel din zona CET, pe centura Aradului și din zona Micălaca. S-a făcut o analiză, de către Ministerul Transporturilor și Poliția rutieră și a reieșit că barierele stau coborâte nouă ore și jumătate din 24. De aici provin cozile pe centură și deranjul major pentru participanții la traficul rutier. Documentațiile pentru realizarea de pasaje au stat blocate, în stadiul de studiu de fezabilitate, din anii 2002-2003. Din 2009, de când am ajuns în minister, am reactualizat studiile de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici. După aproximativ un an, pe la jumătatea lui 2010, s-au scos la licitație lucrările. Au existat contestații așa că abia în martie 2011 s-au semnat contractele pentru realizarea pasajelor.
– Care este situația lor acum?
– În acest moment, pasajul de la CET, stadiu fizic, este realizat cam 50 la sută. Dacă totul va merge conform planificărilor, inclusiv cu plățile către constructor, termenul de finalizare este septembrie-octombrie acest an. La Micălaca, stadiul de realizare fizic este de aproximativ 30 la sută, cu termen de finalizare noiembrie-decembrie 2012. Ca și finanțare, pentru pasajul de la CET, avem de plătit aproximativ 20 milioane lei iar pentru cel din Micălaca, 16 milioane. Bugetul este repartizat pentru 2012 și 2013, ceea ce înseamnă că finalizarea pasajelor este prevăzută anul acesta iar ultima tranșă de plată va fi anul viitor.
– Altă șosea care a dat bătaie de cap șoferilor este Arad-Oradea. Care este situația acolo?
– Pentru Arad-Oradea, licitația a avut loc în 2008 și contractul s-a semnat în 2009. Au fost probleme de proiectare privind soluția aleasă inițial, ceea ce a întârziat lucrările cu aproape un an și jumătate. La ora actuală, s-a realizat cam 65 la sută din  lucrare, urmând să fie finalizată în mai-iunie. Acum se lucrează la poduri și podețe, adică la podul din Chișineu Criș și podețele de pe traseu. Mai trebuie turnat stratul de uzură pe 65-70 la sută din tronson, pe primii 30 de kilometri fiind deja turnat.
– Practic, vorbind de lucrările mari de infrastructură din zona de vest, cât s-a realizat din 2009 până acum?
– Toate marile lucrări, și vorbim aici de centura Timișoarei spre aeroport, centura Aradului, pasajele despre care am amintit, autostrada Arad-Timișoara, dar și lucrările pe celelalte tronsoane de autostradă aflate în curs, toate au fost începute în acest mandat. Nu am preluat nici o lucrare începută. La toate aceste lucrări, contractele s-au semnat din 2009.
– Care este situația finanțărilor pentru aceste lucrări?
– Un aspect important – s-a reușit includerea autostrăzii Sibiu-Vâlcea-Pitești pentru finanțare din fonduri europene. Este vorba despre 3,5 miliarde euro prevăzuți în bgetul UE pentru 2014-2020. Pentru acest tronson nu exista finanțare. În ce privește fondurile europene, am accesat în perioada 2007-2011 311 milioane euro, relativ puțin, puteți spune, dar din acești bani, 280 milioane au fost accesați doar în 2011, o rată de absorbție de 11 la sută, față de 1 la sută pentru toată perioada 2007-2011. în acest moment avem semnate contracte de rambursare de bani din partea UE de 1,8 miliarde euro. Cu acești bani, vom putea continua lucrările până în 2013. Global, avem în execuție în acest moment 434 kilometri de autostrăzi. În 2011 am început lucrările la 211 kilometri de autostrăzi și 263 kilometri de variante ocolitoare pentru mai multe orașe. Putem vedea deja tronsonul finalizat Arad-Timișoara și centurile Aradului și Timișoarei care facilitează accesul spre aeroportul Timișoara, de exemplu, și pentru arădeni.

Comentarii

comentarii