Acasă Eveniment Patru Judecătorii din Timiş, Arad şi Caraş-Severin vor fi desfiinţate

Patru Judecătorii din Timiş, Arad şi Caraş-Severin vor fi desfiinţate

DISTRIBUIȚI

Dorel CovaciDeputatul PSD de Timiş Dorel Covaci s-a pronunţat împotriva desfiinţării Judecătoriei Făget şi a parchetului de pe lângă această instanţă, adresând chiar şi o interpelare ministrului Justiţiei

Ministerul Justiţiei a promovat un proiect de lege, avizat de către Consiliul Superior al Magistraturii, prin care 30 de judecătorii şi parchete cu volum mic de activitate urmează să fie desfiinţate, acestea având de soluţionat un număr mai mic de 5.000 de dosare într-un an, în condiţiile în care la majoritatea instanţelor şi parchetelor se înregistrează o continuă creştere a volumului de muncă. Printre acestea se află şi patru instanţe judecătoreşti şi parchetele de pe lângă acestea din judeţele Timiş, Arad şi Caraş-Severin. Pe „lista neagră”, din judeţul Timiş se află Judecătoria şi Parchetul din Făget, care ar urma să se desfiinţeze după aproape 17 ani de funcţionare. Din judeţul Caraş-Severin vizată este Judecătoria şi Parchetul din Moldova Nouă, iar din judeţul Arad instanţele şi parchetele din Chişinău-Criş şi Gurahonţ. Conform Ministerului Justiţiei, măsura are ca scop „raţionalizarea instanţelor cu volum mic de activitate”. Judecătorii şi procurorii din cadrul instanţelor şi al parchetelor ce vor fi desfiinţate pot opta pentru transferul pe un post în cadrul altor instanţe sau parchete. Astfel, ei pot alege un post în cadrul instanţei sau al parchetului care a preluat cauzele de competenţă teritorială a instanţei sau parchetului desfiinţat, un post vacant la o altă instanţă sau la un alt parchet din circumscripţia aceleiaşi curţi de apel unde se află instanţa sau parchetul desfiinţat sau un post vacant la o altă instanţă sau la un alt parchet. Cauzele aflate pe rolul instanţelor/parchetelor desfiinţate la data intrării în vigoare a acestei legi, precum şi cele înregistrate după această dată se transmit pe cale administrativă, începând cu data de 1 mai 2014, instanţelor/parchetelor care preiau competenţa teritorială a instanţei şi, respectiv, parchetului desfiinţat. În cauzele înregistrate după data de 1 mai 2014, stabilirea termenelor şi efectuarea actelor de procedură urmează a fi realizate de instanţele/parchetele care preiau competenţa teritorială a instanţei şi, respectiv, parchetului desfiinţat.

Deputatul Dorel Covaci nu este de acord cu desfiinţarea Judecătoriei Făget

Deputatul PSD de Timiş, Dorel Covaci, s-a pronunţat împotriva desfiinţării Judecătoriei Făget şi a Parchetului de pe lângă această instanţă, adresând chiar şi o interpelare ministrului Justiţiei. „Proiectul de Hotărâre al Guvernului, pentru redistribuirea resurselor umane, financiare, materiale în sistemul judiciar, propune desfiinţarea Judecătoriei Făget – Timiş şi a Parchetului de pe lângă această instanţă, pe considerentul volumului relativ mic de activitate (număr redus de dosare) şi din raţiuni de ordin economic (cheltuieli mari de logistică). În numele cetăţenilor pe care îi reprezintă, edilii localităţilor din aria de competenţă a acestei instituţii au înaintat un memoriu Parlamentului României, exprimând dezacordul ferm faţă de această intervenţie. Argumentele, care demonstrează justeţea poziţiei adoptate la nivel local, precum şi inconsistenţa şi inoportunitatea acestui demers al instituţiilor administrative centrale, sunt: 1. Criteriul volumului de activitate al Judecătoriei Făget, exprimat în număr relativ mic de dosare, nu trebuie absolutizat şi nu se poate considera, de unul singur, sugestiv şi decisiv pentru luarea unei măsuri radicale, cum ar fi aceea de desfiinţare a instanţei. Oricât de obiectivă şi edificatoare ar părea, la un moment dat, analiza cifrelor şi a procentelor, ea nu surprinde întotdeauna esenţa lucrurilor sau cauza reală a fenomenului. Din acest punct de vedere, trebuie să ţinem cont de faptul că populaţia acestei zone este preponderent rurală, cu posibilităţi materiale reduse, astfel încât accesul la justiţie este, de multe ori, considerat un lux. Taxele de timbre, într-un trend de creştere continuă, determină adâncirea decalajului între zonele rurale şi urbane, sub aspectul accesului la justiţie. Costurile enorme cu taxele, expertizele şi reprezentarea în instanţă explică cu uşurinţă reticenţa justiţiabililor de a se adresa organelor competente pentru soluţionarea cauzelor, fapt ce influenţează neîndoielnic numărul de dosare ce se află pe rolul instanţei de judecată. Odată ce s-a considerat oportun şi s-a procedat la sporirea taxelor judiciare de timbre, trebuie să se asume şi consecinţa direct şi previzibilă a acestui demers, anume diminuarea numărului de cauze. Ar fi nedrept ca justiţiabilii din zonă să fie supuşi unei duble constrângeri: una de natură pecuniară şi una de natura limitării accesului la aceste servicii de interes public. 2. Criteriul costurilor ridicate de funcţionare a Judecătoriei Făget, raportate la volumul de activitate este, cel puţin, discutabil, întrucât s-au identificat măsuri uşor aplicabile pentru eficientizarea instituţiei: reduceri sau ajustări ale schemei de personal; diminuarea costurilor cu factorul termic, prin optarea pentru combustibilul lemnos, ieftin şi uşor de procurat în zonă, în defavoarea celui lichid, care se foloseşte în prezent; alte măsuri ce vor fi identificate, în urma unei analize de detaliu cost-beneficiu. 3. Desfiinţarea Judecătoriei Făget ar crea cetăţenilor numeroase dificultăţi de transport, cheltuieli suplimentare adiacente, pierdere inutilă de timp, amânarea rezolvării problemelor, neîncredere în autorităţi, tensiuni şi alte neajunsuri. În prezent, competenţa Judecătoriei Făget şi a Parchetului de pe lângă această instanţă cuprinde oraşul Făget şi 10 comune învecinate, împreună cu satele aparţinătoare, pe o rază teritorială de 1.447 km pătraţi şi o populaţie de aproximativ 60.000 de locuitori. Distanţa dintre aceste localităţi şi Judecătoria Lugoj este exagerat de mare, iar, inclusiv, legăturile de transport între municipiul Lugoj şi satele aparţinătoare sunt departe de a fi simplu de manageriat (distanţa între Lugoj şi Tomeşti este 61 km, Lugoj-Luncani 67 km, Lugoj-Coşeviţa 55 km, Lugoj-Fârdea 59 km, Lugoj-Ohaba Română 71 km, etc). Pe de altă parte, măsura preconizată ridică serioase probleme şi personalului care deserveşte aceste instituţii, o parte din acesta urmând a fi relocat, sub aspectul locului de muncă, la Timişoara, respectiv la Judecătoria Timişoara şi Parchetul de pe lângă această instituţie, cu consecinţe negative inevitabile în plan familial. 4. Pentru menţinerea instituţiei pledează inclusiv tradiţia şi  argumentele de ordin istoric. Astfel, Judecătoria de Ocol Făget a fost înfiinţată prin Ordinul Ministrului Justiţiei nr. 9.225/1871. În anul următor, Făgetul a preluat de la Judecătoria Lugoj şi Cartea Funciară. În 1952, Judecătoria s-a transformat în Tribunalul raional Făget, iar, în 1969, ca urmare a reorganizării administrativ-teritoriale (trecerea la judeţe), s-a desfiinţat, fiind reînfiinţată prin Legea nr. 92/1992. 5. Judecătoria şi Parchetul de pe lângă Judecătoria oraşului Făget, Cartea Funciară şi Unitatea de Jandarmi funcţionează în imobilul aflat în proprietatea Ministerului Justiţiei, negenerându-se astfel cheltuieli suplimentare cu spaţiile închiriate. 6. În sfârşit, considerăm că cea mai simplă, oportună şi eficientă soluţie de rezolvare a problemei, implicit de înlăturare a neajunsurilor mai sus menţionate, fie singură, fie corelată cu alte măsuri adiacente, pe care le-am menţionat deja, constă în modificarea ariei de competenţă a instanţelor judecătoreşti (Făget, Lugoj, poate Timişoara), măsură care ar duce la o mai bună împărţire a cauzelor pe judecătorii. Orice soluţie de rezolvare este preferabilă aceleia desfiinţării Judecătoriei. Din acest punct de vedere, vă rugăm să luaţi în considerare, în ultimă instanţă, chiar posibilitatea înfiinţării unui sediu secundar cu activitate permanentă, conform art. 42 din Legea 304/2004, măsură ce s-ar plia perfect situaţiei date”, se menţionează în interpelarea adresată ministrului Justiţiei de către deputatul Dorel Covaci.

Comentarii

comentarii