Acasă Eveniment Peste 30.000 de timişeni, aduşi cu forţa la vot

Peste 30.000 de timişeni, aduşi cu forţa la vot

DISTRIBUIȚI

Ministerul de Interne se pregăteşte în cel mai comunist stil cu putinţă de alegerile prezidenţiale….
Misiune aproape imposibilă pentru serviciile judeţene de evidenţă a populaţiei din România. Ministerul de Interne a emis mai multe ordine prin care şefii de servicii sunt nevoiţi să facă la foc automat cărţi de identitate standard sau provizorii pentru sute de mii de români, în perioada alegerilor. În Timiş sunt peste 30.000 de persoane care au cărţile de identitate expirate. Misiunea clară transmisă de Ministerul de Interne este ca majoritatea dintre aceştia să intre în legalitate în preajma alegerilor. Asta pentru a putea merge liniştiţi la vot. Pentru ca actele de identitate să fie făcute pe bandă rulantă, programul serviciilor judeţene şi locale de evidenţă a populaţiei va fi de 12 ore în fiecare zi, inclusiv sâmbătă. Mai mult, angajaţii serviciilor sunt obligaţi ca, în strânsă legătură cu poliţia, să meargă chiar pe teren. Cu un aparat de fotografiat portabil, aceştia vor trebui să-i convingă pe cei fără acte să intre în legalitate. Unul dintre ordine prevede şi ca, zilnic, direcţiile judeţene de evidenţă a populaţiei să facă raportări la Institutul Naţional de Evidenţă a Populaţiei. Unii dintre directori au fost deja sfătuiţi să se apuce serios de treabă, dacă nu cumva vor să fie zburaţi din funcţii.

12 ore pe zi de lucru, pentru ca toţi românii să voteze

În mod normal, legea prevede amenzi între 40 şi 120 de lei pentru persoanele care uită să-şi schimbe cărţile de identitate la 15 zile după ce cele vechi au expirat. În realitate, aceste amenzi sunt doar vorbe goale. Majoritatea serviciilor de evidenţă a populaţiei nu au un poliţist care să taie amenzi. Doar la Timişoara, peste 21.000 de persoane au cărţile de identitate expirate, iar în Timiş numărul trece de 30.000 de persoane. Pentru că, la nivel naţional, situaţia stă aproape la fel de grav ca în Banat, Ministerul de Interne a conceput un plan şoc înainte de alegerile prezidenţiale din 22 noiembrie. Plan care s-a înăsprit de mai multe ori pentru serviciile de evidenţă a populaţiei. În Timiş, spre exemplu, programul Serviciului Judeţean de Evidenţă al Populaţiei şi al celor 10 servicii publice comunitare de evidenţă va fi, în perioada 20 octombrie – 6 decembrie 2009, zilnic, de luni până sâmbătă, între orele 8-20. Până acum programul acestor servicii era între 8 ore şi jumătate şi 10 ore şi jumătate pe zi. Orele suplimentare nu vor fi plătite. La fel va fi şi cu sâmbetele lucrate. Angajaţii de la evidenţa populaţiei vor avea dreptul, însă, la zile libere. Cumulat, dacă lucrează, după actualul program, orice angajat va avea cel puţin două săptămâni libere.

Merg să facă poze oficiale în fiecare comună

„Avem mai multe posturi blocate şi doar cinci oameni la dispoziţie. Vom încerca să ne facem cât mai bine treaba. Colegii au început deja să se deplaseze pe teren şi în locuri unde nu există servicii publice comunitare locale de evidenţă a populaţiei. În strânsă legătură cu poliţia, adunăm persoanele care au actele de identitate expirate şi, cu ajutorul unui aparat foto mobil, le facem pe loc poze. În fiecare zi trebuie să raportăm situaţia şi numărul de persoane pe care i-am pus în legalitate”, spune Pavel Ţoia, şeful Serviciului Judeţean de Evidenţă a Persoanelor Timiş. Taxa pentru o carte de identitate este de 11 lei, din care 4 lei taxa de timbru. Doritorul unei cărţi de identitate trebuie să aducă doar un certificat de naştere (copie şi original), un certificat de căsătorie (dacă este cazul) şi un act de spaţiu locativ. După programul de 12 ore, inclusiv sâmbăta, vor lucra până la data celui de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale (dacă este cazul) toate cele 10 servicii publice de evidenţă a persoanelor: Timişoara, Lugoj, Buziaş, Deta, Jimbolia, Sânnicolau Mare, Făget, Periam, Săcălaz şi Recaş. La cerere, în perioada alegerilor se pot face chiar pe loc acte de identitate provizorii. Valabilitatea acestora va fi între 3 şi 12 luni.

Vor cât mai mulţi oameni la vot

Hârtiile oficiale sosite prin intermediul Ministerului de Interne sub semnăturile mai multor chestori şi secretari de stat au fost mai drastice de la zi la zi. Primul ordin prevedea un program de 12 ore la evidenţa populaţiei doar de luni până vineri şi o singură raportare săptămânală a situaţiei din teritoriu. La câteva zile, un nou ordin a cerut ca şi sâmbăta să se lucreze 12 ore. Apoi un nou ordin a cerut ca numărul cărţilor de identitate realizate în judeţ să se raporteze zilnic la Institutul Naţional de Evidenţă a Populaţiei. În fine, în cârca şefilor de servicii judeţene de evidenţă s-a pus şi mediatizarea săptămânală a planului gândit de Ministerul de Interne. Dacă guvernanţii interimari îşi fac griji de românii din ţară care nu pot vota, alta este situaţia celor plecaţi în străinătate. Pentru că la aceste alegeri nu se poate vota cu paşaportul, românii de afară, care în proporţie de 60% au actele de România expirate nu vor putea vota.

Bănăţenii nu pun preţ pe identitate…

Că bănăţenii nu pun prea mare preţ pe cărţile de identitate nu o dovedesc doar cele peste 30.000 de persoane cu acte expirate în Timiş. La Timişoara există peste 1.000 de cărţi de identitate făcute şi neridicate încă de nimeni. Culmea, unii dintre solicitanţi au achitat şi taxa de urgenţă. După care au uitat să-şi ridice actele. Chiar dacă ordinele dure au fost transmise de Ministerul de Interne, Inspectoratul Poliţiei Timiş nu a primit nimic. „Nu am primit niciun act oficial până acum. Oricum, înaintea fiecărei campanii electorale facem adrese către evidenţa populaţiei privind persoanele cu actele expirate şi mergem pe teren să facem verificări”, spune Emil Andrei, purtătorul de cuvânt al IPJ Timiş.

Comentarii

comentarii