Acasă Actualitate Pictorii din Timișoara sunt revoltați că o societate din București vrea să...

Pictorii din Timișoara sunt revoltați că o societate din București vrea să strângă o taxă de la galerii și muzee în numele artiștilor

DISTRIBUIȚI

Pictorii din Timișoara sunt revoltați ca o societatea din București vrea să strângă o taxă de la galerii și muzee în numele artiștilor

VISARTA – o societate persoană juridică de drept privat non profit – a îngrozit muzeele și galeriile de artă nu numai din Timișoara, ci din întreaga țară, încercând să pună un bir de 70 de lei pentru expunerea oricărei opere de artă – tablou, fotografie etc.

Măsura este valabilă pentru toți care organizează manifestări de orice tip unde sunt expuse opere de artă.

Iată cum sună verdictul VISARTA – societate de gestiune colectivă a dreptului de autor în domeniul artelor vizuale: ”Utilizatorii care comunică public opere de artă grafică sau plastică, de artă aplicată fotografică, de arhitectură și de artă digitală au obligația ca înaintea oricărei utilizări să obțină din partea organismului de gestiune colectivă abilitat VISARTA autorizația licență neexclusivă și să plătească potrivit tabelului din metodologie, indiferent de durata efectivă a utilizării…!”

VISARTA atenționează că este absolut să se înțeleagă următoarele:

Colectarea drepturilor de autor și remunerarea utilizării operelor creatorilor de artă vizuală nu reprezintă  „o cenzură”,  iar VISARTA nu  acordă “aviz” ci emite o autorizație-licență neexclusivă pentru utilizarea legală a acestei categorii de opere, și nu pentru a accepta sau respinge o operă de la a fi expusă.

Tarifele propuse a fi negociate nu reprezintă o „taxă”, ci o remunerație ce se cuvine artiștilor plastici, în temeiul legislației naționale și internaționale.

Plata acestei remunerației nu este suportată de către artiști, ci de către utilizatori (galerii, case de licitații, organizatori de expoziții);

Bugetele muzeelor nu sunt afectate și prin urmare, nu exista riscul de  a fi închise, având în vedere faptul că aceste sume provin din bilete, abonamente sau orice altă formă de tarifare a accesului, publicitate, donații, sponsorizări.

Scopul VISARTA

Art. 5.1. Colectează şi repartizează drepturile patrimoniale de autor cuvenite titularilor de drepturi, asupra operelor de artă vizuală. Gestiunea colectivă a drepturilor patrimoniale de autor ale autorilor de opere de artă vizuală, se realizează atât pe teritoriul României, cât şi în străinătate, în acest din urmă caz, prin intermediul organismelor din străinătate cu care VISARTA încheie contracte, acorduri de reprezentare, precum şi în virtutea gestiunii colective obligatorii.

Ce spun pictorii din Timișoara?

Cristian Sida:

”Brâncuși avea o vorbă sau taci sau spui ceva mai bun decât tăcerea. Cei de la VISARTA au vorbit în vis. Mă amuză tare chestia asta, atât timp cât artă românească e după 90 la terapie intensivă, cum e și țara. Se recuperează tardiv artă occidentală, fără bun simt și fără scrupule. Totul e despre bani”.

Pictorii Sorin Nicodim și Mihai Olteanu spun că știau de existența acestei societăți, dar nu cred în ea, nu se regăsesc în obiectivele ei și nu se vor înscrie pe listele VISARTA. Ei mai spun că arta este o activitate liberală, iar artiștii liberi profesioniști și nimeni nu are dreptul să se bage peste ei.

Mircea Popițiu, senior pictor și proprietar de galerie de artă EM art Gallery Deva: ”Consider că în spatele VISARTA se află un grup care se dorește a fi beneficiarul celui mai mare atentat asupra artei și artiștilor contemporani și nu numai! Ca artist liber profesionist consider că doar eu și numai eu pot să mi stabilesc cine mă poate reprezenta în cazul unor litigii vis-a-vis de dreptul de autor, iar că  proprietar al unei galerii de artă fiecare artist poate să și negocieze condițiile de expunere! Surprinzător este pentru mine faptul că în acest organism se regăsesc câțiva artiști membrii UAPR care nu cred că sunt persoane în măsura să reprezinte marea majoritate a artiștilor!” 

Robert Șerban, scriitor, comentator de artă

”E o idee colosală! Păi la ce cozi sunt la intrarea în galerii și muzee, la ce apetență au românii pentru artele vizuale, la cum se bat să-și procure lucrări de artă și cum năvălesc în ateliere că să se înfrupte din muncă artistică a pictorilor, sculptorilor, graficienilor, e clar că o astfel de inițiativă e logică și de bun simț. Mai ales acum, în pandemie, când, din cauza aglomerațiilor din spațiile expoziționale, virusul consumului de artă circulă și e mai contagios decât Covidul. Lăsând glumă pe seama acestei organizații al cărui nume zău că-mi scapă, e limpede că o astfel de idee, într-o țară în care consumul cultural e pe ultimele locuri din Europa, demonstrează fie că oamenii ăștia nu știu în ce lume trăiesc, fie că sunt admiratori ai lui Țepeș. Doar că ei nu pun câte-un ienicer ori spahiu în “vârf”, ci câte-un confrate. De groază, nu?”

Comentarii

comentarii