Acasă Actualitate Primăria Timișoara a dat ilegal în folosință două cimitire către Horticultura. Demisii...

Primăria Timișoara a dat ilegal în folosință două cimitire către Horticultura. Demisii și colaps financiar la societățile administrației Fritz

DISTRIBUIȚI

Primăria Timișoara vrea să majoreze maxim taxele și impozitele pentru persoane juridice și fizice, în timp societățile sale întră, rând pe rând, în colaps financiar sau faliment nedeclarat, în timp ce altele au desfășurat ilegal activități. Procesele pierdute înseamnă și bani dați înapoi pentru servicii facturate în mod nelegal, în timp ce alte regii supraviețuiesc prin subvenții și ajutoare de la bugetul local. Contribuabilii timișoreni sunt cei care suportă aceste pierderi financiare ale “performantei” administrații USR, așa că e de înțeles disperarea de a majora la maximum taxele și impozitele locale pentru 2025.

Ultima înfrângere este o sentință definitivă a Curții de Apel Timișoara, din 17 decembrie 2024, care a decis că executivul primăriei USR a dat ilegal în administrare către propria societate, Horticultura SA, două cimitire din oraș: Cimitirul Calea Şagului şi Cimitirul str. Rusu Şirianu.

Horticultura a preluat cimitirele în luna septembrie 2o23 și, de atunci, au tot curs, contra cost, informații despre cum a fost pus iluminat pe alei, abonamente pentru îngrijirea mormintelor sau tarife pentru închirierea capelelor.

Tot în septembrie 2023, SC Darius & Alex Company SRL a dat în judecată Consiliul Local Timișoara, contestând legalitatea HCL-ului aprobat cu câteva săptămâni înainte. În iunie 2024, Tribunalul Timiș a decis să respingă cererea de chemare în judecată ca neîntemeiată.

Culmea este că la evenimente religioase, cei de la Horticultura elibera și bon fiscal pentru activități pe care societatea nu le avea trecute la codurile CAEN, cum ar fi vânzarea de lumânări, sfeșnice, jerbe, flori sau coroane. Lucruri care apăreau pe bon ca și “activități de comerț ambulant”, fără ca Horticultura să aibă legal dreptul de a presta servicii de comerț în cimitire, cu obiecte specifice.

În august 2023, după o primă încercare nereușită, CL Timișoara aproba un proiect prin care PMT concesiona către Horticultura cimitirele Calea Șagului și Rusu Șirianu. Societatea urma să administreze cele două cimitire în următorii cinci ani, printr-un proiect-pilot care „reprezintă o premieră și o provocare pentru Horticultura și are ca scop îmbunătățirea aspectului, curățeniei și serviciilor din aceste cimitire”. Cele două cimitire erau date în concesiune către SC DenisAlex SRL.

„Mulți timișoreni s-au arătat nemulțumiți de modul deficitar au fost întreținute cimitirele. Am simțit de fiecare dată același lucru și sunt hotărât să schimbăm situația. Am ales această variantă, tocmai ca să putem îngriji cum se cuvine locurile de veci ale timișorenilor. Horticultura, compania municipală, a trecut în ultimul an și jumătate printr-un proces larg de reformă și modernizare. Rezultatele se văd în parcurile și zonele verzi îngrijite de aceasta. Consider acum că este pregătită să facă față unei noi provocări și să readucă aceste două cimitire la un aspect civilizat și demn”, transmitea atunci primarul Dominic Fritz.

Acum, în decembrie 2024, Primăria Timișoara a pierdut definitiv procesul cu o firmă de pompe funebre, în cazul cimitirelor din Calea Șagului și Rusu Șirianu, date anul trecut către Horticultura. Hotărârea de CL, trecută cu scandal și doar din a doua încercare, a fost casată de Curtea de Apel.

Acum rămâne ca organele de control fiscal, ANAF și Direcția Antifraudă cât și Curtea de Conturi să stabilească la ce valoare se ridică prejudiciile financiare și cine se face vinovat pentru acestea. Este vorba atât de sute de mii de lei decontați de Horticultura pentru sisteme iluminat, lucrări de reparații, întreținere și toaletare dar și banii încasați ilegal de la timișorenii care au plătit servicii sau au achiziționat diverse bunuri de la Horticultura SA, la corturile improvizate în cele două cimitire.

De altfel, la Horticultura, directorul Dan Rusu a fost demis pe 4 martie 2024 de către Consiliul de Administrație al societății. El a aflat despre propria demitere din…presă, în timp ce administrația Fritz s-a grăbit să numească la repezeală un membru USR, fără vreo legătură cu managementul sau științele horticole, mai exact pe Mircea Vancia, un fost candidat USR la parlamentarele din 2020, fără succes, devenit ulterior, sinecurist în diverse consilii de administrație ale regiilor primăriei fritziste.

Demisii, demiteri și colaps financiar

“Încă un proces pierdut de conducătorii “iubiți” ai primăriei Timișoara!

În 17 august 2023 am luat poziție în plenul CL Timișoara referitor la trecerea nelegală a cimitirelor din Calea Șagului și Rusu Șirianu în administrarea Horticultura SA!

La acel moment, mi-am susținut punctul de vedere, argumentat pe dispozițiile legale, dar la cât sunt de infatuați și slab pregătiți, n-au înțeles nimic…

Acum, le-a dat Curtea de Apel cu Hotărârea în cap, definitiv! Aș pune pariu că nici acum nu au înțeles nimic!

  1. În loc să mă asculte, useriștii cu Lațcău în frunte, mi-au adus și cu acea ocazie tot felul de acuze, verzi și uscate! Acum, cu astea au rămas și-n plus, cu o mare gaură la bugetul local generată de iresponsabilitatea și proasta gestionare a useristului uns în fruntea societății!”, a scris pe Facebook, joi, 18 decembrie 2024, consilierul local Roxana Iliescu.

Ea aduce astfel în atenție aspecte vizavi de activități ilegale sau despre falimentul mascat al unor societăți din subordinea Primăriei Timișoara, lucru pe care ea l-a invocat de multe ori în mandatul 2020 -2024, iar presa locală a scris zeci de articole despre abuzuri și colapsul financiar, numiri pe linie politică sau maziliri de directori incomozi.

O gaură neagră, de data aceasta de sute de milioane de euro, este compania de termoficare Colterm, care se află într-o ireversibilă insolvență.

De altfel, și Piețe SA, o altă sinecură a administrației USR, a fost subiectul mai multor scandaluri publice, în ultimii doi ani. De la performanțe financiare foarte slabe, cheltuieli nejustificate ale directorului, la abuzuri asupra piețarilor, taxe ilegale și șantaje practicate de directori și de administratorii de piețe, toate au dus la demiterea lui Mirel Pop, directorul general al Piețe SA, în urmă cu câteva zile.

Consiliul de Administrație al Piețe S.A. Timișoara l-a revocat din funcție pe directorul general Mirel Pop din cauza unor deficiențe grave în gestionarea achizițiilor publice și administrarea piețelor.

Ceea ce readuce în discuție proaspăta demisie a directorului STPT, Constantin Cocheci, care nu a mai rezistat presiunilor, în condițiile în care societatea este subfinanțată, incidentele se țin lanț, oamenii nu își primesc drepturile salariale la zi și, cel mai grav, de aproape 2 ani, STPT funcționează pe un buget subvenționat în proporție de 90% din bugetul local, prin diverse alocări și ajustări.

Acesta este doar începutul prăbușirii sistemului de numire pe criterii politice a directorilor de la societățile falimentare ale Primăriei Timișoara.

În paralel, administrația Fritz a pierdut deja trei procese privind organigrame de personal, prin care au fost maziliți funcționari incomozi, dar a pierdut și zeci de procese cu angajați care au fost demiși abuziv, care trebuie reîncadrați și cărora trebuie să le plătească daune și salarii din urmă.

Comentarii

comentarii