Acasă Premiere Primul troleibuz din România

Primul troleibuz din România

DISTRIBUIȚI

În domeniul transportului în comun în România, Banatul a înregistrat numeroase premiere, încă din secolul 19. După prima linie de cale ferată, prima gară, primul tramvai tras de cai şi a doua linie de tramvai electric din România, tot în Banat a fost introdus, pentru prima dată la noi în ţară, troleibuzul. Se întâmpla la Timişoara, în toamna anului 1942, iar evenimentul este legat de numele lui Corneliu Micloşi. Corneliu Micloşi a fost cel de-al patrulea preşedinte al Uzinei Electrice Comunale şi Tramvaiele Comunale Timişoara, între anii 1920 şi 1949. De asemenea, el este şi inventatorul primei maşini de sudat şine de cale ferată şi tramvai. În anul 1938, Micloşi a iniţiat proiectul unor linii de contact pentru troleibuze, linii care au fost construite în anul 1941. Primele troleibuze din lume au circulat pe străzile din Leeds, în Marea Britanie, încă din 20 iunie 1911. La o distanţă de 31 de ani, în 15 noiembrie 1942, la Timişoara, se punea în funcţiune prima linie de troleibuze, cu o lungime 3.496 de metri, pe traseul Piaţa Lahovari – Centru – Gara de Nord. Pentru început, municipalitatea a achiziţionat 7 troleibuze Fiat-Marelli, produse de uzinele Fiat din Italia. Primul troleibuz de acest fel a fost retras din circulaţie în anul 1955, celelalte şase circulând până în perioada 1961-1963.  La început, timişorenii numeau acest nou mijloc de transport „firobuz”, denumire care este folosită şi în prezent de unele persoane. Există două variante vehiculate când vine vorba de apariţia termenului de „firobuz”. Fie este vorba de contopirea într-un singur cuvânt al expresiei „autobuz pe fir”, fie termenul provine de la italienescul „filobus”, care denumeşte troleibuzele. Ambele variante sunt plauzibile, având în vedere că primele troleibuze au fost importate tocmai din Italia. După încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial, s-au construit mai multe linii de troleibuz şi s-au achiziţionat, la diverse intervale, vehicule noi. În prima jumătate a anilor ’50, vehiculelor italiene li s-au adăugat alte cinci troleibuze produse în Uniunea Sovietică. Acestea au circulat, însă, doar până în anul 1964. În prezent, în Timişoara sunt 8 linii de troleibuz, iar vehiculele, achiziţionate în 2008, sunt fabricate de Skoda şi Irisbus. Iniţiatorul liniilor de troleibuz, inginerul Corneliu Micloşi, a locuit, până aproape de sfârşitul vieţii, în modesta locuinţă de serviciu de la etajul 1 al actualei clădiri RATT. S-a stins din viaţă în data de 10 august 1963. În semn de recunoştinţă faţă de munca sa în folosul timişorenilor, la iniţiativa directorului Petre Zamfir, în curtea RATT s-a ridicat un bust al lui Corneliu Micloşi, operă a sculptorului Ina Popescu.

Comentarii

comentarii