Probleme grave pe șantierul pasajului Solventul din Timișoara. La o lună și jumătate de la începerea operațiunii de împingere a chesonului pe sub calea ferată, o bucată de pământ din zona căii ferate s-a surpat. Evenimentul a avut loc duminică, iar circulația feroviară în zonă a fost perturbată.
„În 26.01.2025, după o etapă de împingere a chesonului, a apărut o surpare a terenului între liniile CF Rampa Veche și linia CF Rampa Mare. În 27.01.2025 s-a întrunit o comisie mixta formată din antreprenor, beneficiar, supervizor, reprezentanții CNCFR SA – SRCF Timișoara, pentru a stabilii condițiile de lucru în siguranță a execuției pasajului. Lucrările de împingere a chesonului se vor relua după emiterea de către proiectant a soluției de remediere, inclusiv a condițiilor de execuție cu perturbarea minima a traficului feroviar. În urma surpării terenului pe zona liniei de garare în remiza SC RegioCalatori SA, au existat perturbări în circulația feroviară. Circulația afectată de incident este reluată parțial în acest moment”, a informat CFR Infrastructură Timișoara.
Viceprimarul Ruben Lațcău spune că șantierul nu e oprit, oprită e doar împingerea chesonului. El spune că, cumva, anticipa, problema.
”Am anticipat-o, cred că acum șase luni de zile sau cinci luni de zile. N-am întrebat când a fost să începem împingerea. În mai multe declarații de presă am spus că ne așteptăm să avem probleme de sol și că va fi o impredictibilitate și o incertitudine legată de ritmul în care putem să avansăm, dat foarte mult de contextul de sol. Pentru că vorbim de un amplasament, primele două linii pe care deja am trecut au fundația de peste 100 de ani, sunt din perioada austro-ungară, nu a mai intervenit nimeni în mod susținut pe fundație. Cu siguranță de-a lungul timpului au existat acolo cămine, alte rețele de utilități care au fost schimbate. Au fost zeci de intervenții de-a lungul timpului, intervenții care au săpat la fundația liniilor unde au fost umplute, poate nu au fost făcute compactările cum trebuie și astfel de probleme erau probleme pe care nu le-am anticipat”, a declarat Lațcău.
În ”gaura” căscată în sol au fost găsite chiar și cărămizi, cel mai probabil urme ale unor rețele de utilități.
Pornită la începutul lunii decembrie a anului trecut, operaţiunea de împingere a structurii de beton de la Pasajul Solventul din Timişoara a fost acum oprită până la găsirea unei soluţii.
Conform graficului, chesonul, care arată precum o casetă, de 70 de metri lungime şi 28 lăţime, trebuie să străpungă pământul de sub cele 10 linii de tren, spre Calea Bogdăneştilor. Cu ajutorul preselor hidraulice, structura împinge pământul la 2 metri sub calea ferată, iar acesta este excavat, în partea cealaltă, cu ajutorul utilajelor. Tehnica de străpungere a pământului, cu tot cu ”tunel”, trebuia să nu afecteze circulaţia feroviară.
Încă de la pornirea operaţiunii, reprezentanţii Primăriei Timişoara se arătau optimişti că, la vară, Pasajul Solventul ar putea fi traversat cu maşina, cu bicicleta sau pe jos. Tramvaiele, însă, vor trece prin pasaj abia peste câţiva ani, pentru că mai trebuie construit un pod peste Bega. Este aşteptată demararea licitaţiei pentru găsirea unei firme care să-l proiecteze şi să-l construiască.
Pasajul Solventul ar fi trebuit să fie gata în ianuarie 2024, dar reprezentanţii primăriei speră să îl finalizeze în acest an.
Construcţia Pasajului Solventul costă 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local şi 43 de milioane de la Guvern, prin Programul Naţional de Investiţii ”Anghel Saligny”.