Acasă Actualitate Prof. Aura Danielescu: ”Cu așa miniștri nu ai nicio șansă să-ți vezi...

Prof. Aura Danielescu: ”Cu așa miniștri nu ai nicio șansă să-ți vezi copiii cu adevărat oameni mari, integri și frumoși la suflet!”

DISTRIBUIȚI

Prof. Aura Danielescu, fostul inspector şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, nu are încredere în măsurile actualului ministru al Educaţiei, prof. Monica Anisie, în încercarea dificilă a de a salva învăţământul din criza Covid19.

Prof. Danielescu atenţionează că, din păcate, istoria se repetă și indiferent de cine ocupă scaunul de la educație, în spate stă o putere ocultă ce manipulează și obstrucționează ieșirea din impas a acestui sector de activitate.

Prof. Danielescu mai susține că instrucțiunea privind crearea sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare online trasează măsuri ambigue pentru toate categoriile ce se presupune că sunt implicate în această perioadă în învățarea „de acasă”.

Redăm poziția fostului inspector șef, prof. Aura Danielescu:

”A trecut mai mult de o lună de când școala nu mai este școală și tot ce se reușește pentru a le capta atenția copiilor este datorat „jurământului” dascălului, veșnicul prigonit de către toți!

În prima lună de izolare la domiciliu, doamna Ministru, în aparițiile în media și în puțina comunicare avută cu reprezentanții din județe, transmitea profesorilor să nu dea teme, să nu se predea materia și să nu se noteze performanțele elevilor în cadrul lecțiilor online.

După mai bine de o lună, Ministerul Educației se răzgândește și apare cu un Ordin de Ministru (același Ministru ce ocupa portofoliul de la educație și în urmă cu o lună), ordin ce are scopul de a da tărie unei instrucțiuni privind asigurarea continuității procesului de învățare.

Instrucțiunea privind crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare online trasează măsuri ambigue pentru toate categoriile ce se presupune că sunt implicate în această perioadă în învățarea „de acasă”. Dovedim încă o dată că suntem luați pe nepregătite și Dumnezeu să ne ferească de ceva și mai rău! Am convingerea, din păcate, că istoria se repetă și indiferent de cine ocupă scaunul de la educație, în spate stă o putere ocultă ce manipulează și obstrucționează ieșirea din impas a acestui sector de activitate.

În nume propriu și în numele colegilor care, la fel ca  mine și-ar dori să primească răspunsuri, „ traduceri” la unele precizări din Instrucțiunile doamnei Ministru, în speranța că acest material va fi citit de cei care pot și chiar vor să-l transmită mai departe, așteptăm, cu interes, precizări clare, simple și respectarea unui obiectiv asumat de doamna Ministru în debutul mandatului „tăierea hârtiilor”, atenționează prof. Danielescu.

Prin urmare prof. Aura Danielescu solicită lămuriri, clarificări, la următoarele întrebări alături de ceilalți profesori din Timiș:

  • CNPEE, născut din ISE și CNEE, mai tânăr decât virusul COVID, va fi capabil să ne garanteze o funcționare permanentă a portalului, greu de accesat și întreruptibil „ educred.ro” sau situația actuală, atât de gravă, salvează un proiect mamut, salarii și roluri asumate?
  • Românii trăiesc cu speranța ca în cel mai scurt timp posibil să poată reveni la viața de dinaintea pandemiei. În loc să elaborăm strategii și planuri pentru ieșirea din izolare și revenirea la școală, noi ne ocupăm de creionarea unor ghiduri/instrucțiuni privind predarea online, la o lună de când aceasta se face în mare parte din școli, cu personal didactic și elevi implicați în funcție de posibilitățile tehnice și de pregătirea fiecăruia pentru a răspunde unei astfel de solicitări. Poate ni se va comunica și nouă când vom ști cum va funcționa școala după ridicarea restricțiilor. Vom merge o lună la școală și apoi vom primi planul de protecție și funcționare în condiții total diferite față de cele în care ne desfășuram activitatea înainte de COVID-19?
  • Instrumentele despre care se vorbește în instrucțiune când vor fi elaborate? Ele privesc toate categoriile de educabili, precum și toți actorii implicați în actul educațional. Dacă vom aștepta încă o lună…
  • Informațiile importante privind monitorizarea accesului la învățare se vor completa în SIIIR. Presupunem că pentru personalul didactic auxiliar se impune prezența în unitate. Vor lucra profesorii să-și pregătească lecțiile, să facă rapoarte și să transmită informații importante pentru a fi încărcate în platforma SIIIR. Totul se monitorizează și lipsa de încredere în dascăli atinge proporții de neimaginat. Nu am auzit ca judecătorii, procurorii și toți cei care în absența cauzelor ce sunt suspendate de la judecare, să fie obligați să-și justifice atât de minuțios activitatea desfășurată în această perioadă. Din nou noi, din nou dascălii!
  • Învățăm din greșelile celor care decid pentru cei mai mici și instrucțiunea ne trimite spre o perioadă ulterioară revenirii la școală, vorbindu-ne despre rapoartele semestriale ce le va face publice CNPEE. Din nou raportăm, în loc să intervenim. La ce ne ajută să știm câte lecții online se vor face după, câte resurse vom avea, cum sunt de pregătite cadrele didactice pentru o nouă astfel de experiență…când toată lumea va fi saturată de acest mod de predare și de lipsa unui mediu social adecvat. Poate ni se va comunica când se vor aloca sume corecte din PIB educației, cu ce vom achiziționa resursele în școli, cine la va plăti cursurile cadrelor didactice și când se va spune adevărul despre realitatea din școlile din România?
  • Analizele prevăzute în instrucțiune le facem de la începutul pandemiei. Consiliul Național al elevilor cu chiu cu vai a obținut niște date, precise sau imprecise pentru că e greu să te pronunți fără o marjă mare de eroare, de la Ministerul Educației despre conexiunea la internet, capacitatea tehnică din familiile elevilor, precum și a dascălilor pentru susținerea lecțiilor online. La ce ne ajută acum, aceste date și când anume se vor solicita corect și se vor raporta la fel de corect și exact?
  • Cum vede MEC și doamna Ministru, după apariția acestei instrucțiuni, viața unei familii cu 2-3 copii, dintre care unul preșcolar? Colegele educatoare sunt și ele obligate să-și justifice activitatea, se vorbește de condici online, deci, nimeni nu vrea să rămână fără salar. Câte calculatoare ar trebui să existe într-o familie și cum îi obligăm pe părinți să stea acasă să ne sprijine pe noi și copii în activitățile online? Nu am făcut asta niciodată, niciun Ministru nu s-a gândit să dezvolte această latură a predării și dintr-o dată ne consideră perfecți și vrea de la noi și ei atât de mult!
  • Se vorbește în instrucțiune de un viitor atât de îndepărtat, de ceea ce va face CCD, de ceea ce se va întâmpla în timp, încât, câteva fraze aruncate într-un ordin, ne îndepărtează complet de ceea ce nu avem și nu putem!
  • Planurile județene vor apărea săptămâna viitoare, să înțelegem că în această săptămână se va lucra din nou cum consideră și poate fiecare? Ce vor putea face Inspectoratele Școlare? La Timiș, spre exemplu, se asigură internet de mare viteză, fără a ne fi clar la ce îi ajută pe copiii și familiile care nu pot beneficia de această facilitate. Dar, promisiunea e promisiune și va ședea bine pe hârtie.
  • Se actualizează fișele postului. Nu se mai respectă prevederile 2 din Anexa la OMECTS nr. 6.143/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare anuală a activității personalului didactic și didactic auxiliar, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele stipulate în Legea 53/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare? Fișa postului este anexă la contractul individual de muncă, nemodificat prin act adițional. MEC a interzis unităților de învățământ (la începutul pandemiei) să reglementeze munca la domiciliu. Cum este posibil să se reglementeze predatul on-line în lipsa unui document (decizie sau act adițional) prin care să se prevadă că personalul didactic lucrează de la domiciliu? Munca la domiciliu poate fi dispusă prin act adițional (în temeiul art. 108 – 110 din Codul muncii) sau prin decizie (în temeiul art. 48 din Codul muncii).
  • 11 din faimosul Ordin de Ministru, nu îi uită nici pe părinți!Cum îi putem obliga, să ne precizeze doamna Ministru, ca aceștia, în contextul unui grad de sărăcie la nivel de țară cunoscut și recunoscut parțial, în contextul creșterii ratei șomajului, să asigure participarea copilului/copiilor la activitățile online?
  • Se recomandă de către Inspectoratele școlare să li se dea în custodie calculatoare copiilor. În contextul unei răspunderi materiale, a părintelui cu o situație materială precară, în caz de distrugere voluntară sau involuntară a calculatorului, cine și-ar mai dori preluarea în custodie a acestuia?
  • Cum îl obligăm pe elev să participe la activitățile online, dacă acesta nu are resurse tehnice necesare?
  • Când să fac activitățile despre care se vorbește în instrucțiune? În unele școli, pregătirea unui orar se face pe parcursul unei săptămâni întregi. Profesorii au ore în mai multe unități de învățământ, cu mai multe clase. Cât se pregătește, cât se predă, cât se evaluează, cât se discută cu părinții, cu alte cadre didactice, cât și când să participă pe la cursuri?
  • Cât va ține ora de predare? 40-50 min? E o glumă ceea ce din nou vehiculează doamna Ministru? Înmulțiți cu numărul de ore din orar, adăugați timpul necesar pregătirii lecțiilor și verificării temelor (în cazul profesorilor) și al pregătirii și transmiterii temelor (în cazul copiilor) și vezi constata că profesori și copii deopotrivă ar trebui să stea întreaga zi în fața calculatoarelor!
  • Unde punem absențele? Pentru elevi este obligatoriu să participe, dar, poate, motive independente de voința lor nu pot și atunci, punem sau nu absențe? Unde?
  • Cum să valorifici activitatea desfășurată on-line prin notă pe care să o treci în catalog, la reluarea activității, cu acordul elevului sau cu acordul părintelui/tutorelui legal? Poate explica cineva cum întreb elevul dacă dorește sau nu să-i trec nota 4(patru) primită la testul aplicat on-line?! Și sper că nimeni nu se așteaptă ca elevul să-mi răspundă: Sigur, doamna!
  • Ce facem pentru elevii cu CES? (ce metode de susținere pot fi identificate? (art.8 lit.j) S-a vorbit despre acest lucru undeva, s-a format cineva în acest sens?! Ce resurse au familiile acestora – printre cele mai greu încercate?
  • Cum se concretizează sprijinul din partea autorităților? Ce obligații au aceste autorități locale sau județene? Cum vor ajuta în mod concret?
  • Și după ce facem toate aceste activități, vom face planuri de recuperare și planuri remediale (parcă nu mai foloseam în literatura de specialitate cuvântul „remedial”!), pentru elevii care nu au putut participa și le vom aplica imediat după reluarea cursurilor(art.15 alin.2). Deci, într-o clasă vor fi elevi cu care am făcut ore online și cu care am continuat predarea-învățarea-evaluarea și elevi care nu au participat la aceste activități. Ce vor face aceștia din urmă? Cu ei când vom face recuperarea? După orele de curs???
  • Ce vor face preșcolarii? Cred că de fapt părinții vor mai face încă o dată grădinița. Ce știe copilașul acela despre grădinița online?

”România dragă, cu așa miniștri, cu așa specialiști, de acum și din trecut, nu ai nicio șansă să-ți vezi copiii din generațiile actuale și din cele ce vor veni, cu adevărat oameni mari, integri și frumoși la suflet!”, este concluzia prof. Aura Danielescu, fosta șefă a Inspectoratului Școlar Județean Timiș.

Gh. MIRON

Comentarii

comentarii