Proiectele noilor legi ale educației au intrat în dezbatere. Este vorba deprofesionalizarea corpului didactic din preuniversitar se va fixa pe trei piloni esențiali: motivație salarială ridicată, mentoratul carierei și formarea competențelor manageriale școlare
„Reforma educației nu va fi reală decât atunci când nevoile elevilor se vor afla în centrul atenției cadrelor didactice. Acest deziderat impune corpului profesoral standarde ridicate de profesionalizare și noi formule de motivare pentru stimularea intrării tinerilor talente în sistemul de învățământ. Pachetul legislativ propus de Ministerul Educației, orientat spre reforma sistemului de învățământ românesc, aflat în această perioadă în dezbatere publică, prevede linii de acțiune distincte pentru preuniversitar și pentru învățământul superior”, observă prim-vicepreședintele PNL Timiș, deputatul liberalul Marilen Gabriel Pirtea, președinte al Comisiei de Educație și Cercetare a PNL.
„Pentru învățământul preuniversitar, dezideratul fundamental fixat de pachetul legislativ este de accelerare a unei reforme în care elevul să se afle în centrul procesului de învățământ. Acest obiectiv strategic nu poate fi urmărit decât prin planuri de acțiune în toate sferele vieții școlare. Printre priorități se află profesionalizarea corpului didactic din preuniversitar, iar noul proiect de lege fixează trei piloni esențiali care vor contribui la profesionalizare: pachet motivațional salarial de nivel ridicat, mentoratul carierei didactice și formarea competențelor manageriale școlare. În cadrul acestor linii de acțiune pentru profesionalizare remarcăm o salutară prevedere prin care salariul cadrului didactic debutant va ajunge la nivelul salariului mediu pe economie (raportat la anul fiscal precedent, adică un salariu de 4 mii lei pe care un profesor debutant l-ar putea încasa în 2023), toate celelalte salarii în educație majorându-se proporțional. De asemenea, o altă linie de acțiune prevede dezvoltarea instituției mentoratului, de la debutul în carieră, dar și asigurarea unui grad mare de autonomie a profesorilor, care sunt creatori de educație, nicidecum executanți ai unor programe pre-definite. Nu în ultimul rând, devine din ce în ce mai importantă formarea managerilor școlari, linie de acțiune de reformă care va fi susținută prin programe de formare inițială pentru managerii școlari, la preluarea mandatului educațional, dar și prin consilierea în debutul activității de manager de către un mentor educațional”, subliniază deputatul PNL Timiș, Marilen Gabriel Pirtea, coordonator al Comisiei de Educație și Cercetare a PNL.
„Suntem în etapa de colectare a tuturor propunerilor pentru completarea și ajustarea noilor proiecte de legi din pachetul pentru reforma educației, deschis dezbaterii publice de către Ministerul Educației. Acest pachet cuprinde două proiecte care urmează să înlocuiască, după adoptarea legislativă, actuala Lege a Educației Naționale, nr. 1/2011. Colectăm în mod diferențiat inițiativele, propunerile și observațiile tuturor participanților la această dezbatere amplă din societatea românească, atât pentru pachetul legislativ pentru învățământul preuniversitar, cât și pentru învățământul superior, universitar. Opiniile exprimate în această dezbatere sunt cele mai importante, căci vor ghida o reformă reală a educației. Este important să ne exprimăm ideile și opțiunile, astfel că, pentru facilitarea procesului de consultare publică, PNL a structurat o platformă online interactivă de comunicare, disponibilă la adresa Legile-educatiei.pnl.ro, pe care vă încurajăm să vă spuneți punctele de vedere”, arată președintele Comisiei de Educație și Cercetare din PNL, Marilen Gabriel Pirtea.