Acasă Economic Protestele au efect – taxa auto ar putea fi amânată cu un...

Protestele au efect – taxa auto ar putea fi amânată cu un an

DISTRIBUIȚI

Piaţa de maşini din Arad este pe trei sferturi goală

Protestele din zecile de orașe din țară au început să aibă efect. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a propus coaliţiei ca taxa auto de primă vânzare pentru maşinile înmatriculate înainte de ianuarie 2007 să fie suspendată pentru circa un an, interval în care să fie achitată doar taxa de poluare auto, redusă cu 25%. 

Propunerea a fost avansată în şedinţa de luni a coaliţiei şi ar urma să fie introdusă prin ordonanţă de urgenţă. "Ministrul a cerut reanalizarea Legii privind taxa auto şi amânarea cu aproximativ un an, până la 1 ianuarie 2013, a articolului care impune plata taxei de prima vânzare pentru maşinile înregistrate înainte de 1 ianuarie 2007. Motivul invocat a fost că, deşi noua taxă a fost anunţată cu mai multe luni în urmă, proprietarii de maşini vechi nu au înţeles complet sistemul şi nu au avut, astfel, timp suficient să îşi vândă autovehiculele. Un alt argument a fost acela că foarte multe persoane vor să vândă maşinile vechi, însă taxa pe care trebuie să o achite cumpărătorul depăşeşte de multe ori valoarea autovehiculului", au afirmat surse citate de Medifax. Propunerea a fost prezentată coaliţiei în contextul în care una dintre revendicările formulate în timpul protestelor organizate în ultimele zile în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării vizează eliminarea taxei auto. Taxa de primă vânzare pentru maşinile vechi a fost introdusă la cerinţa Comisiei Europene. Noua lege a taxei auto, aprobată de Guvern în luna septembrie, adoptată de Senat în octombrie şi de Camera Deputaţilor la jumătatea lunii decembrie, a fost publicată în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie şi aplicată începând cu 13 ianuarie 2012. Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Începând cu acest an, pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare trebuie achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor. 
 
Piaţa de maşini din Arad este pe trei sferturi goală
 
Piaţa de maşini din Arad, una dintre cele mai mari din ţară, a fost pe trei sferturi goală, duminică, ziua în care este deschisă săptămână de săptămână, comercianţii afirmând că de vină este noua taxă de poluare, care a făcut aproape să dispară de la vânzare maşinile foarte vechi. Piaţa de maşini aflată la intrarea în Arad dinspre Vama Nădlac este cunoscută în vestul ţării ca una dintre cele mai dinamice, fiind întinsă pe câteva hectare. Duminică, în piaţă erau câteva sute de maşini expuse, majoritatea fiind aduse din ţări ale Uniunii Europene, în special din Germania. Maşinile mai vechi de 15 ani aproape că nu s-au găsit, în timp ce modelele autohtone vechi, Dacia şi Oltcit, au lipsit complet. Vizitatorii au putut constata că oferta este în special de auturisme mai noi de 2007, pentru care şi taxa de poluare a scăzut din acest an. Multe dintre aceste maşini sunt cu numere roşii sau cu numere de Germania. "Să cumperi acum o maşină second-hand care a rulat în România în ultimii ani şi pentru care nu a fost plătită niciodată taxa de poluare nu este o afacere. Taxa este prea mare raportat la condiţiile tehnice în care se află o maşină rulată pe drumurile din România. În schimb, pentru o maşină adusă din Germania, care se prezintă tehnic mult mai bine, chiar dacă are aceeaşi vârstă cu una folosită la noi în ţară, taxa este acceptabilă", a afirmat Florin Radu, un arădean care tranzacţionează autoturisme pe care le aduce exclusiv din Germania. Arădeanul avea la vânzare două autoturisme Opel, unul Corsa şi unul Vectra. Primul model e din anul 2000, are 135.000 de kilometri parcurşi, dotări suplimentare, norma de poluare euro 2 şi costă 1.700 de euro, la care se adaugă taxa de poluare de 300 de euro, după cum a calculat el, afirmând că "maşina are codul de omologare european care reduce taxa la jumătate". Pentru Opel Vectra – care este fabricat în 2001, are la bord 123.000 de kilometri şi normă de poluare euro 4 – cere 3.000 de euro, la care spune că se adaugă taxa de poluare de 280 de euro. Un alt comerciant de autoturisme de ocazie aduse din Germania spune că se aşteaptă la o creştere a cererii pentru maşini second-hand din afara ţării. "Eu aduc modele mai noi, de trei sau patru ani, pentru care taxa de poluare este mică. O maşină similară cumpărată din România este în stare tehnică mai proastă, de aceea mă aştept ca afacerile mele să meargă mai bine din acest an. Am deja trei comenzi pentru Opel şi Volkswagen Golf, pe care le găsesc mult mai ieftin în Germania şi mai pun şi eu ceva să am un mic câştig, dar şi clientul iese mai avantajos la raportul calitate-preţ", a explicat Sever Ianculescu.
O studentă la Ştiinţe Economice din Arad este la prima afacere cu maşini aduse din Germania. A adus un Volkswagen Golf 4 din 1998, cu 200.000 de kilometri parcurşi, norma de poluare euro 2, pentru care cere 1.900 de euro şi spune că mai trebuie achitată de către cumpărător, la înmatriculare, taxa de poluare de 630 de euro. "Merg cu fratele meu în Germania şi aducem maşini care sunt în stare bună. Este a doua pe care o vindem, prima a fost un Opel pe care l-am dat acum trei zile cu 1.300 de euro", a spus studenta. În timp ce comercianţii de maşini aduse din Germania nu se plâng de noua taxă, cei care îşi vând maşinile înmatriculate în ţară înainte de 2007 spun că au fost nevoiţi să lase din preţ chiar şi un sfert pentru a putea vinde. În piaţa de maşini a crescut în schimb oferta de piese de schimb pentru cele mai cunoscute mărci de autoturisme. Zeci de comercianţi vindeau, duminică, piese pentru maşini. "Am cauciucuri, jenţi, scaune, faruri, semnalizatoare, stopuri, în general ce se strică uşor sau se avariază în tamponări. Aduc piese la cerere şi din străinătate, atât din dezmembrări, cât şi noi. De acum vor avea căutare pentru că maşinile vechi se vor vinde tot mai greu şi oamenii vor fi nevoiţi să le repare dacă nu vor să le dea la fier vechi", a spus un comerciant. Referitor la prezenţa slabă în piaţa de maşini, casierul de la intrare afirmă că, de la jumătatea lunii ianuarie, imediat după intrarea în vigoare a noii taxe piaţa este mult mai goală. "Iarna, afacerile cu maşini merg mai rău, dar aveam totuşi jumătate de piaţă plină, iar acum e ocupată mai puţin de un sfert. Şi numărul de bilete vândute vizitatorilor a scăzut la jumătate", a spus taxatorul. Reprezentantul unei firme de intermedieri auto şi înmatriculări, care are birou în piaţă, afirmă că numărul tranzacţiilor a scăzut cu până la 30 la sută. "În general, în ianuarie şi februarie scad vânzările, dar faţă de anul trecut avem cu 25-30 la sută mai puţine contracte intermediate. Vă pot spune că în ultimele două săptămâni nu am mai avut nicio vânzare de Dacia Berlină, care anul trecut încă mai avea căutare. Taxa auto a blocat vânzarea acestor modele pentru că este mai mare decât valoarea maşinii", a susţinut Daniel Ungureanu. Potrivit acestuia, cele mai căutate modele de maşini sunt Opel, Ford, Fiat şi Volkswagen Golf, care au preţuri mici şi consum redus de carburant. În plus, dacă sunt aduse din străinătate, acestea sunt într-o stare tehnică foarte bună, pentru că infrastructura rutieră de acolo este superioară celei din România. "Preţurile în comparaţie cu anul trecut nu au scăzut semnificativ, deocamdată. Ne aşteptăm să scadă la maşinile înmatriculate în ţară înainte de 2007, pentru care taxa auto nu a fost plătită şi va fi suportată de client la cumpărare. Proprietarii maşinilor vechi nu vând în acest moment, ci aşteaptă în speranţa că se va schimba totuşi ceva la noua taxă", a adăugat Daniel Ungureanu. Acesta a mai spus că noua taxă favorizează vânzările de maşini noi, dar blochează tranzacţiile cu autoturisme foarte vechi, astfel că proprietarii acestora ar putea să le mai valorifice doar la centrele de reciclare a metalelor dacă nu vor lăsa considerabil din preţ.
Sursa: Mediafax

Comentarii

comentarii