Acasă Economic Ratele de neocupare a centrelor comerciale variază între 5% şi peste 10%

Ratele de neocupare a centrelor comerciale variază între 5% şi peste 10%

DISTRIBUIȚI

centru comercialCare sunt cei mai activi retaileri de pe piaţa locală

Stocul de spaţii comerciale moderne va creşte până la finele anului la 2,85 milioane metri pătraţi, de la 2,7 milioane metri pătraţi la finele primului semestru, iar ratele de neocupare a centrelor comerciale variază între 5 şi peste 10%, în funcţie de proiect, potrivit CBRE.

Stocul de spaţii comerciale moderne a rămas stabil în primul semestru al acestui an, circa 2,7 milioane de metri pătraţi, din care 30% se află în Bucureşti. Centrele comerciale reprezintă 56% din stoc, în timp ce parcurile de retail deţin 43,5%, iar centrele de tip factory outlet doar 0,6%. “Observăm o tendinţă de creştere a interesului pentru centre comerciale prime atât din partea investitorilor, cât şi din cea a chiriaşilor. Proiectele performante din Bucureşti şi provincie atrag majoritatea clienţilor şi înregistrează vânzări peste medie, având o rată de neocupare de sub 5%, în timp ce centrele secundare se confruntă cu o rată de neocupare de peste 10%. O altă tendinţă din piaţa de retail este tăierea costurilor cu utilităţile, care continuă să joace un rol important în planul de afaceri al chiriaşilor”, a declarat Luiza Moraru, şeful departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară CBRE România.
În prima jumătate a anului a fost inaugurat un singur centru comercial în România, Uvertura Mall Botoşani, cu o suprafaţă închiriabilă de 15.000 mp. În luna iulie a fost deschisă galeria comercială Cora Constanţa, iar alte trei centre comerciale vor fi inaugurate până la finalul anului, Promenada Mall din Bucureşti, AFI Palace Ploieşti şi Galaţi Shopping City, suprafaţa cumulată a acestor patru proiecte ridicându-se la 140.000 mp. De asemenea, în oraşe precum Timişoara, Craiova, Braşov sau Sibiu, există terenuri favorabile dezvoltării de centre comerciale, care nu sunt valorificate pentru moment. “Unele proiecte de retail, însă, au întâmpinat mari dificultăţi în primele şase luni ale anului. Spre exemplu, s-au înregistrat insolvenţe ale unor centre comerciale aparţinând companiei BelRom (în Craiova, Focşani şi Bacău), dar şi cea a dezvoltatorului proiectului Focşani Plaza, în timp ce Armonia Brăila nu şi-a găsit încă un cumpărător”, a adăugat Moraru.
Media primelor 15 oraşe din România în ceea ce priveşte stocul de spaţii comerciale moderne la 1.000 de locuitori este de 548 de metri pătraţi. Acest clasament este condus de Suceava (1,118 mp / 1.000 locuitori), Piteşti (771 mp / 1.000 locuitori), Oradea (664 mp / 1.000 locuitori), Sibiu (609 mp / 1.000 locuitori) şi Târgu Mureş (563 mp / 1.000 locuitori). Bucureştiul ocupă locul 12, cu o medie de 411 mp / 1.000 locuitori. Totuşi, media naţională se situează în continuare sub cea a altor state din Europa Centrală şi de Est, cu 127 mp / 1.000 locuitori. Cei mai activi retaileri de pe piaţa locală în primul semestrul au fost Kaufland (a cărui reţea a ajuns la 85 de magazine), Mega Image (232 magazine Mega Image şi Shop&Go), Profi (165 de magazine în formatele Profi City şi Profi Mall), Lidl (160 de magazine) şi Carrefour Express (27 magazine).
De asemenea, magazinele operate direct de companii precum Inditex, H&M, Takko şi Deichman şi-au continuat expansiunea în România, înregistrând creşteri încurajatoare. În schimb, anumite branduri internaţionale – precum francizele Debenhams, Springfield, La Senza şi Nine West – şi-au încetat operaţiunile în România în primul semestru, în timp ce altele şi-au schimbat francizatul (Women Secret, Aldo). Singura marcă internaţională nou intrată pe piaţa locală a fost Intimissimi. “Retailerii online precum eMAG sau Fashion Days au înregistrat creşteri importante şi vor continua să-şi consolideze prezenţa în piaţă, mai ales prin marketing şi printr-o politică de preţuri reduse. De asemenea, unii comercianţi de online, precum Bebe Tei şi ErFi, au decis să-şi deschidă magazine tradiţionale pentru a atrage cât mai mulţi clienţi”, a mai declarat Moraru.

Comentarii

comentarii