Acasă Eveniment Răchia de Banat – personalizată

Răchia de Banat – personalizată

DISTRIBUIȚI

Produsele tradiţionale bănăţene pot fi, cu siguranţă, mărci recunoscute în Uniunea Europeană, dar şi pe piaţa internă. Conceptul de brand, de marcă, în esenţă face furori în aceşti ani în spaţiul comercial mondial, dar mai ales în cel reprezentat de statele închegate în marea construcție politică, economică şi socială europeană – UE. Aproape nimic – şi chiar nimic, am putea spune, – nu mai poate fi vândut fără o marcă, fără indicaţii clare ale provenienţei şi fără un certificat de calitate. Orice produs neagreat poţi să-l foloseşti eventual în familie, dar nu în relaţiile comerciale. Accentul cade mai ales, aşa cum se ştie, pe produsele tradiţionale, ecologice, pe aşa-numita hrană bio.
În acest sens, vicepreşedintele Consiliului judeţean Caraş-Severin, Ionesie Ghiorghioni, a sprijinit constituirea Asociaţiei de Promovare a Produselor Tradiţionale, sub umbrela căreia s-a constituit, apoi, Asociaţia Producătorilor de Răchie din Banatul Montan – iniţiativă taxată de clevetitori drept una politică. Ionesie Ghiorghioni, însă, care demontează aceste consideraţii, a chemat şi pe producătorii de brânză din Banatul Montan, pentru a se constitui într-o asociaţie a producătorilor de brânză – un alt produs tradiţional, aflat la mare căutare, atunci, desigur, când e de calitate. Din păcate, însă, sediul acestor asociații trebuia să fie la Caransebeș, unde nu s-a rezolvat încă problema proprietății terenurilor unde urmau să funcționeze.
„Brânza şi răchia reprezintă emblema Banatului Montan, spune Ionesie Ghiorghioni, şi asta este cartea noastră de vizită. De aceea, ne interesează producătorii care deţin mai mult de 50 de capete de animale de lapte şi încercăm să personalizăm brânza de Banat.“
De fapt, consideră Gheorghioni, fost deputat, membru al Comisiei pentru Agricultură a Camerei Deputaţilor, fiecare regiune din Caraş-Severin are ce oferi din acest punct de vedere. Dacă, să zicem, vrem să producem răchie de Teregova, afirmă Ghiorghioni, pentru a obţine documentaţia de atestare a produsului tradiţional şi personalizat depunem o cerere cu descrierea produsului la Ministerul Agriculturii, unde o comisie studiază documentaţia şi eliberează avizul. Astfel, producătorul respectiv va putea comercializa un produs etichetat şi numit, să zicem «Răchie de Teregova»“.
„În prezent funcționează în Caraș-Severin Asociația Pomicultorilor, care beneficiază de subvenții pe Măsura 141, spune vicepreședintele Ionesie Gheorghioni. Asociația se ocupă cu refacerea livezilor autohtone din Banatul Interbelic, iar Asociația Producătorilor de Alcool funcționează pe zone ale județului. Membrii ei personalizează țuica produsă sub eticheta de Rachiu Banatul Montan, conformă cu normele europene”.
   
 

Comentarii

comentarii