De asemenea, oamenii vor să afle cu exactitate și modul în care serviciul Arhivelor Județene Timiș îi poate ajută pe cei care doresc să obțină astfel de documente de la instituțiile care, între timp, s-au desființat.
De aceea, marți 17 septembrie, conducerea Casei Județene de Pensii Timiș l-a invitat pe Raul Rus, șef serviciu la Arhivele Județene Timiș, pentru a explica clar cum pot fi ajutați seniorii pentru a nu umbla pe drumuri fără rost.
Mircea Cristian Aron, directorul CJP Timiș, a spus că este foarte important ca seniorii să poată să știe cui să se adreseze pentru că CJP nu deține datele despre societățile care s-au desființat în baza de date ca să spună unde să se adreseze cu exactitate. De aceea benefic pentru toți este să se adreseze Arhivelor Județene Timiș.
Raul Rus a explicat că pensionarii și potențialii pensionari încă din 2005 au început să asalteze AJT pentru a cere documente și informații pentru recalcularea pensiei.
Arhivele Naționale Timiș nu deține ștatele de plată, fiindcă administrează numai documentele care fac parte din fondul arhivei naționale care se păstrează pentru totdeauna cu o importanță istorică deosebită.
Ștatele de plată sunt documente cu valoare practică. Au avut termen de păstrare temporară 90 de ani, apoi perioada a scăzut la 70 de ani și după 1990, la 50 de ani. După ultimele modificări termenul a fost redus la cinci ani. Așadar ștatele de plată nu face obiectul Arhivelor Naționale.
Totuși, în acțiunile de verificare, AJ Timiș a inclus și informații referitoare la ștatele de plată.
“Avem informații referitoare la arhivele unde se află ștatele de plată ale instituțiilor și întreprinderilor care au funcționat înainte de 1989, cât și după 1989.
Dar este o muncă de investigații și de detectiv, fiindcă multe și-au schimbat numele, s-au reorganizat, ori s-au împărțit în mai multe societăți.
Așadar noi avem informațiile referitoare la locul unde se află ștatele de plată”, a spus Raul Rus.
Există structuri județene care păstrează și ștatele de plată și acestea pot elibera adeverințe sau extrase de pe documentele respective.
“Pensionarii se pot adresa instituției noastre cu privire la locul de păstrare a ștatelor de plată ale instituțiilor care s -au desființat”, a spus Raul Rus.
Pe site-ul arhivelor naționale este registrul național al prestatorilor de servicii arhivistice cei care sunt autorizați pentru eliberarea de copii de pe documente.
Sunt mii de cetățeni pensionari sau viitori pensionari care apelează la Arhivele Naționale Timiș pentru a solicita documente de pe ștatele de plată și necesare pentru recalculare. Termenul pentru eliberarea documentelor este 60 de zile.
“Ca să putem elibera informații corecte trebuie să ne livreze date corecte despre activitate și despre numele exact mai ales al doamnelor care s-au căsătorit și înainte aveau numele de fată. Noi facem tot posibilul să îi ajutăm pe toți care ne cer sprijinul”, a concluzionat Raul Rus.
Mircea Cristian Aron a adăugat că cetățeanul trebuie să pună toate datele concrete pentru a ajuta arhivarul respectiv să-Ii poată elibera informația exactă.
“Este un cumul de factor, iar noi îi ajutăm pe pensionari cât putem. De aceea l-am invitat și pe domnul Raul să vină în sprijinul nostru cu explicații exacte să înțeleagă beneficiarii CJP Timiș ce anume ar fi mai bine pentru ei cum să ceară ce au nevoie de la arhivele naționale.
Pe lângă sporurile prevăzute în anexa 14, și copie de pe carnetul de muncă ar trebui depus la arhive ca să vadă arhivarul respectiv la ce societate a activat cetățeanul.
E bine să depună orice document și note de lichidare, contracte, tot ce au pe acasă care ar putea să vină să clarifice situația pentru a ști ce să elibereze arhivarul acea perioadă cât mai exactă și cât mai corectă”, îndeamnă Mircea Cristian Aron.
Informații pe site-ul www.arhivelenaționale.ro sau email: timiș@arhivelenaționale.ro.
“Noi acordăm informații de specialitate”, a concluzionat Raul Rus.
Comentarii
comentarii