Miercuri, 4 martie, Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a găzduit o amplă dezbatere asupra planurilor-cadru pentru învățământul preuniversitar, la care au participat câteva sute de profesori din preuniversitar și mediul universitar. În centrul discuțiilor s-a aflat necesitatea susținerii educației cu resurse adecvate, astfel încât reforma curriculară să fie aplicabilă și eficientă.
În intervenția sa, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, rectorul UVT, a subliniat că deși Ministerul Educației propune o arhitectură curriculară modernă, simpla existență a unor noi planuri-cadru nu este suficientă. „Pentru ca un curriculum să fie cu adevărat viu, nu este suficient să fie relevant și predictibil, ci trebuie să fie aplicabil și, mai ales, aplicat”, a precizat acesta.
Principalele provocări identificate de rectorul UVT:
- Lipsa pârghiilor administrative pentru implementarea noului curriculum, ceea ce riscă să ducă la o reformă teoretică, fără efecte reale în școli.
- Necesitatea unui suport concret pentru cadrele didactice, care trebuie să beneficieze de formare și competențe superioare în dezvoltarea curriculară.
- Preluarea unor practici curriculare internaționale, inclusiv introducerea unor experți curriculari și designeri de instruire în sistemul de învățământ românesc.
Rectorul UVT a atras atenția asupra unui aspect esențial: fără o susținere financiară corespunzătoare, reforma curriculară nu va putea fi implementată eficient. „Ministerul oferă un cadru teoretic concludent, dar pentru ca acesta să fie aplicat și nu doar aplicabil, este nevoie de resurse financiare adecvate. Educația trebuie privită ca un domeniu prioritar pentru securitatea națională”, a punctat Pirtea.
În final, rectorul UVT a menționat că, alături de ceilalți factori implicați în dezvoltarea educației din județul Timiș, liberalii din PNL Timiș contribuie activ la modelarea unui plan-cadru echilibrat, care să completeze propunerile Ministerului Educației.