Joi, 21 noiembrie 2024, la Palatul Ștefania, a avut loc vernisajul expoziției de fotografie ,,RE:FRAME™ – Povestiri în alb și negru”, un proiect ce aduce în prim-plan viața cotidiană a Timișoarei din anii 1984-1999. Evenimentul îl are ca invitat special pe istoricul și antropologul Valer Simion Cosma, care va oferi perspective asupra poveștilor surprinse de obiectivul fotografului Karl Windberger. Expoziția poate fi vizitată până la 1 decembrie și propune o călătorie vizuală prin istoria ascunsă în detalii aparent banale, dar pline de semnificație.
Expoziția RE:FRAME™ – Povestiri în alb și negru: are la bază redescoperirea Timișoarei prin poveștile ascunse ale oamenilor de rând. Prin obiectivul fotografului Karl Windberger, care a surprins viața cotidiană a orașului între 1984 și 1999, expoziția oferă o perspectivă inedită asupra rolurilor secundare ce compun istoria. Imaginile alb-negru scot la lumină diversitatea culturală și spiritul comunitar care definesc identitatea Banatului.
Organizată în parteneriat cu Municipiul Timișoara și Centrul de Proiecte, RE:FRAME™ propune o regândire a modului în care percepem orașul, subliniind contribuția oamenilor „anonimi” în modelarea trecutului și prezentului. Temele expoziției, precum „În oglindă” sau „Nu te supăra, frate!”, surprind detalii subtile ale vieții de zi cu zi, iar secțiunea interactivă #Re:frameStory invită vizitatorii să devină parte din această poveste colectivă.
Proiectul este un manifest vizual al orașului „ascuns în detalii” și o invitație de a privi dincolo de marile momente istorice, spre valorile comune ce unesc comunitatea. Realizat cu sprijinul Muzeului Cineastului Amator, RE:FRAME™ îmbină nostalgia cu descoperirea, oferind o fereastră spre poveștile celor care, deși nu au fost protagoniști, au țesut istoria Timișoarei.
În cadrul expoziției, publicul are acces la patru camere: două dintre acestea conțin fotografii, una găzduiește proiecții de film, iar în cea de-a patra cameră se regăsește un aparat special care mărește diapozitivele, imagini fotografice transparente montate pe rame mici, utilizate pentru proiecții, pentru a putea fi vizibil fiecare detaliu din micile fotografii.
În ceea ce privește partea de fotografie, evidențiate sunt patru tematici: transport, sub denumirea: ,,Pe roți”, unde publicul se poate bucura de diferite ipostaze în care sunt surprinse tramvaiele și viața cotidiană din anii ‘90, apoi ,,Clasa muncitoare”, unde este evidențiată munca din fabricile românești, numită și ,,Brățară de aur”. Cea de-a treia secțiune regăsită este ,,Sărbătoare”, alias ,,De zile mari”, centrate fiind festivalurile din Timișoara. Cea mai fascinantă parte din secțiunea de fotografie o constituie partea de portrete, de asemenea și ultima parte din cadrul expoziției, Karl Windberger fiind recunoscut, de-a lungul timpului, pentru portretele fotografiate.
Secțiunea interactivă #Re:frameStory oferă vizitatorilor posibilitatea de a deveni parte activă a expoziției, contribuind direct la povestea colectivă. Chiar la intrare, este amplasată o masă cu pixuri și foi, unde fiecare vizitator este invitat să-și lase amprenta personală asupra expoziției. Aceștia pot alege să denumească fotografiile după cum le percep sau le interpretează, oferind titluri care reflectă emoțiile și gândurile lor.
La vernisaj, câteva dintre denumirile oferite de public au fost deosebit de creative și pline de emoție. De exemplu, pentru o fotografie ce înfățișează o femeie lângă o oală de mâncare, cineva a propus titlul „Ca la mama acasă”, surprinzând perfect căldura și familiaritatea momentului. Altă fotografie, care ilustrează o scenă de stradă cu tramvaie, a fost intitulată „Pe roți spre viitor”, sugerând dinamismul vieții urbane din Timișoara anilor ’90.
Acest exercițiu participativ transformă expoziția într-o experiență unică pentru fiecare vizitator, evidențiind felul în care fiecare dintre noi percepe și reinterpretează trecutul prin prisma propriilor emoții și povești. Toate aceste contribuții sunt colectate și afișate într-un colț dedicat, oferind un colaj viu al memoriei colective și o perspectivă proaspătă asupra fotografiilor lui Karl Windberger.
Istoricul și antropologul Valer Simion Cosma a evidențiat cât de importante sunt, de fapt, lucrurile care, din cauza prea multei obișnuințe, devin banale, sau, chiar uitate: ,,Fotografiile acoperă perioada din anul 1984, până în anul 1989, eu sunt născut în anul 1986, prin urmare, aceste fotografii acoperă o bună parte din viața mea. Tot pe atunci a fost și momentul când eu m-am deșteptat politic, și am realizat că povestea mea din anii ‘90 e povestea multor oameni de rând din România, exact genul de oameni pe care îi vedem, în mare parte în aceste fotografii.
Valer Simion Cosma subliniază că aceste imagini nu sunt doar simple capturi ale unui trecut îndepărtat, ci adevărate ferestre către o epocă plină de semnificații sociale și politice. Ele reconstruiesc o poveste colectivă formată din momente aparent banale, dar esențiale pentru înțelegerea vieții de zi cu zi a oamenilor de rând. Fotografiile surprind nu doar chipuri și peisaje, ci și dinamica unei lumi aflate în schimbare, marcate de autenticitate și profunzime.
Întrebată ,,Cât de greu este să organizezi o astfel de expoziție, în anul 2024?”, Cristina Băican, jurnalistă la TVR Timișoara, dar și colaboratoare a evenimentului, răspunde: ,,Nu este greu. În orice pui pasiune, nu ar trebui să fie greu.”. Aceasta explică mai departe că, deși procesul poate fi complex, pasiunea și dedicația fac ca toate provocările să fie mai ușor de gestionat. Organizarea unei astfel de expoziții implică selecția materialelor, amenajarea spațiului, coordonarea echipei și promovarea evenimentului, însă fiecare etapă devine o oportunitate de a crea ceva unic și memorabil.
Mihaela Stegărescu, colaboratoare a evenimentului, declară, pentru Ziua de Vest: ,,Diferit față de Cristina, eu cred că este greu să organizezi o astfel de expoziție, nu este ușor. Dar, nu este imposibil. Ideea este să te organizezi în așa fel încât să știi de la început ce vrei să obții. Cum, și la noi, scopul principal au fost poveștile, să culegem povești. Odată cu fotografiile, ne-am gândit că oamenii își amintesc, și practic deschid o ușă de la amintirile lor.”
Expoziția „RE:FRAME™ – Povestiri în alb și negru” este disponibilă pentru vizitare până pe 1 decembrie, la Palatul Ștefania, oferind vizitatorilor ocazia de a explora, într-un mod interactiv și captivant, viața cotidiană a Timișoarei din anii 1984-1999 și de a contribui la continuarea poveștilor ce se ascund în fiecare fotografie.