Acasă Economic Regionalizare pe șest

Regionalizare pe șest

DISTRIBUIȚI

taran1Semnalez pe această cale opiniei publice din Timișoara, din județul Timiș, din țară și din străinătate o decizie aberantă care este pe punctul de a fi oficializată la prima ședința de guvern de săptămâna aceasta. Dar despre ce este vorba ?

Acum câteva zile, liderii politici ai actualei puteri au decis declanșarea procesului de regionalizare a României prin reglementări ale Executivului și nu ale Legislativului. Astfel, în spatele unor uși foarte bine închise, liderii USL au decis regionalizarea intempestivă a finanțelor publice. Secretizarea acestei decizii, ca să folosesc un concept în mare vogă, a fost atât de bine dusă la îndeplinire, încât opinia publică, societatea civilă, partidele de opoziție și chiar parlamentarii USL habar nu au de această decizie crucială. Sau poate mă înșel. Poate că, pe ici pe colo, unii au aflat câte ceva, dar ori se prefac că nu știu, ori tac pentru că le convine să tacă sau le este teamă să vorbească. Nici măcar actualul președinte, extrem de reactiv cu ale prilejuri de acest fel, nu a ieșit la rampă. Oare de ce ?
În opinia mea, declanșarea în mod ocult a procesului de regionalizare a României reprezintă un risc enorm, în condițiile în care regionalizarea administrației publice implică în mod necondiționat o prealabilă consultare și o aprobare printr-un sufragiu cât mai amplu cu putință a tuturor cetățenilor români cu drept de vot. În caz contrar, disputa dintre adepții și adversarii (ca să nu spun dușmanii) regionalizării României se va acutiza, iar adversarii acestui proiect vor câștiga detașat această dispută. Pentru că, sper că toată lumea știe asta, este foarte dificil să convingi membrii unor comunități locale sau naționale să accepte și să participe la realizarea unor proiecte de interes general și este cu mult mai ușor să anihilezi asemenea inițiative prin tehnici de dezbinare și de manipulare a oamenilor. Ori, dacă se va încerca regionalizarea României pe șest, așa cum procedează în acest moment liderii USL, atunci cei nehotărâți și chiar mulți adepți se vor asocia cu cei care sunt împotriva acestui proiect, iar descentralizarea administrativă a României prin mijloace democratice și raționale va deveni, din nou, imposibilă.
Dar de ce au procedat în acest mod liderii USL ? Din câte îmi dau seama, precipitarea,secretomania și deciziile arbitrare ale liderilor USL din ultimele zile au fost determinate de o extrem de abilă manevră tactică a actualului președinte. După cum se știe, acesta a blocat foarte eficace și eficient proiectul USL de organizare în toamna acestui an a unui referendum care să legitimeze amendarea Constituției și, pe cale de consecință, regionalizarea României. În acest context foarte bine cunoscut, probabilitatea de succes a referendumului proiectat de USL a devenit aproape nulă. Drept urmare, liderii USL au decis să nu-și mai bată capul cu nenumăratele probleme pe care le implică operaționalizarea unui proiect atât de complex și de dificil: legalitate, legitimitate, conceptualizare, formalizare, concretizare și mai ales susținere populară. Prea multe probleme dificile la un loc, nu ? Drept urmare, liderii USL au decis să eludeze toate aceste probleme într-o manieră binecunoscută la noi: iuțeală de mână și nebăgare de seamă.
Să nu fi știut, însă, liderii USL cât de periculoase din punct de vedere constituțional și electoral este o asemenea metodă ? Cum poate fi înființată printr-o Hotărâre de Guvern o Instituție Regională în domeniul finanțelor publice, dacă conform actualei Constituții regionalizarea administrativ-teritorială a României este ilegală ?
Chiar dacă nu mi-am propus să psihanalizez decidenții, ci mai degrabă să semnalez opiniei publice o decizie aberantă care este pe punctul de a fi adoptată de executiv, sunt convins că precipitarea și determinarea cu care au acționat în aceste zile liderii USL nu vizează în nici un caz sacrificarea propriilor interese în favoarea interesului general. Nu, nici vorbă despre așa ceva. Pur și simplu este vorba de lipsă de scrupule și de discernământ. Voi argumenta această afirmație în rândurile care urmează.
Conform deciziei pe care am menționat-o, în cazul Regiunii Vest (Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș) sediul instituției regionale a finanțelor publice va fi la Deva. Conform aceleiași decizii, din cadrul actualei Direcții Județene Timiș a Ministerului Finanțelor Publice vor fi concediați peste 100 de angajați, urmând ca la Deva să fie angajați suplimentar sute de funcționari fiscali. Interesant, nu ? Vor fi, deci, concediați peste 100 de funcționari din domeniul finanțelor publice din județul Timiș, județul care, după București, are cei mai mulți contribuabili și cea mai mare bază de impozitare din România și vor fi angajați suplimentar tot atâția sau chiar mai mulți funcționari fiscali la Deva, capitala unui județ cu performanțe economice modeste, ca să folosesc un eufemism. Cu alte cuvinte, regionalizarea fiscală made in USL implică concedierea de funcționari fiscali acolo unde numărul de contribuabili și baza de impozitare sunt foarte mari, respectiv creșterea echivalentă a numărului de funcționari fiscali acolo unde numărul de contribuabili și baza de impozitare sunt cu mult mai mici. Datele prezentate în continuare reflectă foarte clar cât de arbitrară și cât de aberantă este decizia liderilor USL în cazul Regiunii Vest (RV).

 

                                     2013

Populație

Salariați

      PIB  (miliarde lei)

  PIB per    locuitor (lei)

Arad

     430 629

   121 024

  13,799

32 044

Caraș-Severin

     295 579

     53 468

    7,296

24 684

Hunedoara

     418 565

   111 147

  11,243

26 861

Timiș

     683 580

   216 768

  30,622

44 797

RV

  1 828 353

   502 407

  62,960

34 435

Cluj

     691 106

   203 831

  21,078

30 499

București

  1 883 425

   911 218

141,907

75 345

Nivel național

20 121 641

4 360 500

623,314

30 977

PIB – produsul intern brut în prețuri curente. Surse de date: 1.Institutul Național de Statistică, Recensământul populației și al locuințelor 2011, Date definitive; 2. Institutul Național de Statistică, Buletin statistic lunar, 3/2013; 3. Comisia Națională de Prognoză, Prognoza în profil teritorial – varianta de primăvară 2013.

Într-adevăr, din datele precedente rezultă că Timișul – cu cei 216 768 de salariați (43,2% din numărul de salariați al RV) și cu un PIB de 30,622 miliarde de lei (48,6% din PIB-ul RV) – este în acest moment județul românesc cu cel mai mare număr de contribuabili de pe piața forței de muncă și cea mai mare bază de impozitare. Pe de altă parte, Timișul a deținut în ultimii ani poziția de lider regional incontestabil și în ceea ce privește cifra de afaceri, capitalul total, cheltuielile de personal, profitul brut și amortizarea activelor din sectorul privat și public al economiei. Spre exemplu, în 2007 economia Timișului era mai mare, cu excepția cifrei de afaceri, decât economiile Aradului, Caraș-Severinului și Hunedoarei luate la un loc !

 

                                                  miliarde de lei (2007)

Cifra de afaceri

Capital total

Cheltuieli de personal

Profit brut

Amortizare

Arad

  9,212

  9,180

1,106

0,689

0,330

Caraș-Severin

  3,219

  1,532

0,375

0,250

0,131

Hunedoara

  7,242

  5,481

0,862

0,493

0,217

Timiș

18,337

22,125

2,270

1,833

0,713,,

0,713

RV

38,010

38,318

38,318

3,265

1,391

Sursa datelor: Mihail Dimitriu, Economia reală a României în perioada 2003 – 2007, Editura Universității de Vest, Timișoara, pp. 27 – 31.

În ultimii cinci ani Timișul și-a consolidat poziția de lider economic regional și chiar național. Astfel, în anul trecut Timișul a ocupat a locul doi, după Argeș, într-un clasament al județelor alcătuit în funcție de valoarea exporturilor pe locuitor.

 

Populație

Export de bunuri (miliarde euro)

Exporturi per          locuitor (euro)

Arad

     430 629

  2,130 485

4 947

Caraș-Severin

     295 579

  0,191 465

   648

Hunedoara

     418 565

  0,557 255

1 331

Timiș

     683 580

  4,133 765

6 047

Total

  1 823 353

  7,012 970

3 846

Cluj

     691 106

  0,890 402

1 288

București

  1 883 425

  7,797 974

4 140

Nivel național

20 121 641

45,043 445

2 239

Surse de date: 1. Institutul Național de Statistică, Recensământul populației și al locuințelor 2011, Date definitive; 2. Institutul Național de Statistică, Buletin statistic județean, 2/2013.

Dar cum poate fi explicate aceste performanțe economice remarcabile ale Timișului din ultimii cinci ani, ani de criză economică la nivel național și global ? În opinia mea, aceste performanțe fără precedent se datorează în cea mai mare măsură afluxului de capital străin, preponderent german. Datorită unor factori pe care nu are rost să-i detaliez, Timișul deține în mod incontestabil poziția de lider național în ceea ce privește capacitatea de a atrage investițiile unor companii germane care realizează, mai ales la Timișoara, activități economice cu o valoare adăugată (salarii, profit și amortizare) cu mult peste ce realizează Bucureștiul, Clujul sau chiar Argeșul. Datele prezentate în continuare reflectă această aptitudine atât de specifică Timișului de a se dezvolta prin inserția unor companii germane de mare tehnicitate și productivitate.

 

                          2013 (ianuarie – aprilie)

 Companii   inmatriculate

Capitalul subscris   (milioane lei)

Capital per companie (milioane lei)

Arad

     89

     744,0

  8,360

Caraș-Severin

     17

       31,5

  1,853

Hunedoara

     59

       28,1

  0,476

Timiș

   160

  5 717,3

35,733

RV

   325

  6 520,9

20,064

Cluj

   127

  1 422,5

11,201

București

   885

15 804,6

17,838

Nivel național

2 539

48 039,9

18, 921

Surse de date: Institutul Național de Stastistică, Buletin statistic lunar, 1/2013; 2/2013; 3/2013; 4/2013.

Să analizăm în context aptitudinea excepțională a Timișului de a se dezvolta extrem de rapid prin absorbția unor investiții germane intensive în capital (investiții de mare tehnicitate). Astfel, valoarea investițiilor cu capital străin din județul Timiș în primele 4 luni ale acestui an a reprezentat 11,9% din valoarea aceluiași indicator la nivel național, în timp ce numărul companiilor cu capital străin nou înființate a reprezentat doar 6,3% din numărul total de asemenea companii înmatriculate la nivel național. Spre deosebire, în cazul Bucureștiului valoarea investițiilor străine din primele 4 luni ale acestui an a reprezentat 32,9% din nivelul național al acestui indicator, pe când numărul companiilor care au beneficiat de aceste investiții a reprezentat 34,9% din nivelul național al acestui indicator. Drept urmare, dimensiunea medie în ceea ce privește înzestrarea cu capital a companiilor străine nou înființate în județul Timiș în primele 4 luni ale acestui an a fost de 2 ori mai mare comparativ cu companiile străine nou înființate în București în aceeași perioadă. Fără îndoială, această aptitudine excepțională a Timișului și în primul rând a Timișoarei de a absorbi investiții străine intensive în capital este rezultatul unor eforturi conjugate ale mediului de afaceri, ale mediului academic și educațional, ale autorităților si ale comunității investitorilor străini din Timișoara și din județul Timiș. Această aptitudine, din păcate singulară în România, reprezintă principalul factor de competitivitate al economiei timișene și timișorene.
În acest context, decizia liderilor USL de a amplasa la Deva și nu la Timișoara sediul regional al fiscalității publice din RV este o decizie aberantă, o decizie bazată pe o totală lipsă de scrupule și de discernământ. Cum poate fi motivată și explicată rațional această aberație decizională a USL-ului ? Evident, în nici un fel. Pur și simplu așa au vrut mușchii lui Radu Rușanu ! Pentru că doar un nebun ar concedia funcționari ai fiscului din județul cu cea mai competitivă economie din RV și din România și ar mări numărul de asemenea funcționari intr-un județ aproape muribund din punct de vedere economic !
Am scris aceste rânduri cu amărăciune. Pentru că acum un an mi-am pus în joc prestigiul și am susținut liderii USL în acțiunea lor de suspendare a actualului președinte, acțiune pe care am considerat-o atunci și o consider și acum legală și legitimă. Acum un an, alături de lideri marcanți ai USL, am criticat în Piața Unirii din Timișoara – la un miting cu zeci de mii de participanți – conduita discreționară a actualului președinte și ingerințele arbitrare ale liderilor americani și europeni în soluționarea conflictului de roluri dintre Parlament și Președinte. Cu acel prilej, am criticat-o cu vehemență, din câte îmi amintesc , mai ales pe Angela Merkel. Nu regret și nu îmi reproșez prezența mea alături de liderii USL și ceea ce am spus la acel miting. Parafrazându-l pe Luță Ioviță, genialul taragotist al Banatului, voi spune că eu am făcut și voi face întotdeauna politică doar pe banii mei. Așa am procedat și voi proceda întotdeauna. Amărăciunea mea este de o cu totul altă natură. Sunt contrariat și dezamăgit deoarece liderii USL – pe care i-am ajutat să câștige disputa electorală cu locotenenții actualului președinte riscându-mi prestigiul și nu numai – se comportă acum la fel de discreționar ca și predecesorii lor din PDL.
În această stare de spirit voi aștepta decizia de săptămâna viitoare a executivului. Dacă guvernul Ponta va accepta decizia aberantă impusă în mod discreționar de Radu Rușanu, atunci mă voi alătura tuturor acelora care militează pentru înlocuirea actualului guvern cu un guvern care să nu tolereze lipsa de scrupule și conduitele discreționare. Și sunt convins că mulți alți lideri de opinie vor proceda la fel. Sper ca actualii președinți ai USL să înțeleagă că viitorul lor politic și al partidelor pe care le conduc depinde în mod decisiv de modul în care va fi soluționată regionalizarea României. Societatea românească este în acest moment afectată deosebit de grav de o multitudine de probleme reziduale. Pentru foarte mulți locuitori ai României cuțitul a ajuns la os, cum se spune. În aceste condiții, este evident că acceptarea de către Crin Antonescu și de către Victor Ponta a regionalizării prin decizii arbitrare a finanțelor publice va însemna începutul sfârșitului USL.

Comentarii

comentarii