Acasă Actualitate Retim și ADID implementează proiectul pilot ”Plătește Pentru Cât Arunci!”, în Timișoara...

Retim și ADID implementează proiectul pilot ”Plătește Pentru Cât Arunci!”, în Timișoara și în 58 de UAT-uri din Timiș

DISTRIBUIȚI

SC RETIM Ecologic Service SA a prezentat, joi 28 iulie, în sala Revoluției din cadrul Consiliului Județean Timiș, noile modificări ale sistemului actual de colectare a deșeurilor în Timișoara și în județul Timiș.

SC RETIM Ecologic Service SA și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID Timiș) au organizat o dezbatere pe marginea proiectului pilot Plătește Pentru Cât Arunci – PPCA (Pay As You Throw – PAYT).

Obiectivul principal al activităților este testarea noului sistem de colectare PPAC, iar prima etapa de implementare a constat în înțelegerea comportamentului real al populației și a provocărilor întâmpinate în procesul de colectare separată a deșeurilor.

Principalele teme dezbătute au fost: modificările aduse în sistemul actual de colectare,  noutățile care urmează să fie introduse,  prezentarea analizei datelor obținute până în prezent.

Au vorbit despre noul sistem din partea Retim, Dan Pascu, director general Marketing Economic, Paul Crîngulescu, manager Contractare, și Daciana Grasu, specialist Marketing, iar din partea ADID Timiș, Romeo Ursu, director executiv.

”Devine obligatorie din 2023 colectarea separată a deșeurilor biodegradabile (resturile alimentare din bucătărie si din gospodărie), în pubela maro. De ce trebuie colectate separat? Pentru că Uniunea Europeană vrea ca acestea să fie reciclate. Țintele UE aplicabile din 2025 cer ca jumătate să fie reciclat din tot ceea ce înseamnă deșeuri colectate. În Timiș sunt peste 200.000 de tone, iar dintre acestea 100.000 de tone vor trebui să fie reciclate. Hârtie-carton, plastic, metal rezolvă maxim o treime din cantitatea de 100.000. Restul trebuie să fie deșeuri bidegradabile, care sunt cele mai multe ca volum. Trebuie să știm un lucru simplu: acestea sunt deșeurile alimentare și le punem în pubela maro!”, a atenționat Dan Pascu, director general Marketing Economic Retim.

Astfel, se schimbă modul de colectare: se introduce pubela maro pentru deșeurile biodegradabile (preponderant de tip alimentar) și se introduce recipientul albastru pentru hârtie-carton (la case, sacul albastru; la asociațiile de locatari, pubela albastră). Hârtia-cartonul se scoate din recipientul galben și se colectează separat în sacul/ pubela albastră. 

De asemenea, se introduce o nouă modalitate de plată: fiecare gospodărie/ asociație de locatari va plăti deșeul colectat în funcție de volum. Deșeurile reciclabile au un volum mare (70 % din total deșeuri) și vor avea un tarif mic, comparativ cu deșeurile biodegradabile și reziduale care au volum mic și un preț semnificativ mai mare. În zona de case, vom distribui recipiente de dimensiuni diferite, astfel:

Pubela neagră va fi de 25/ 30/ 40/ 60/ 80/ 120 litri, pubela maro de 25/ 30/ 40/ 60/ 80/ 120 litri, iar sacul galben, respectiv sac albastru reutilizabil (1/ an): capacitate 120l.

Premisele proiectul pilot PPCA

Pentru o evaluare corectă în urma căreia să rezulte soluția optimă de implementare a sistemului PPCA, s-au urmărit condiții de colectare similare (fracții colectate, frecvențe șamd) cu cele propuse pentru schimbarea sistemului, pe un perimetru stabilit. Scopul proiectului pilot a fost să ofere o imagine mai clară asupra modului de abordare și de organizare a implementării instrumentului PPCA.

Specialiștii Retim au evaluat comportamentul real de generare a deșeurilor versus cel teoretic: cât deșeu din fiecare fracție produce în medie o gospodărie, care este proporția dintre fracții, element critic pentru stabilirea structurii corecte a recipienților pentru toate categoriile de beneficiari.

Potențialul proiectului de a reduce cantitățile depozitate: cât deșeu reciclabil mai este încă posibil de recuperate și valorificat care este potențialul pentru compostarea și valorificarea deșeului biodegradabil

Principalele provocări în implementare: procesul de contractare a noului sistem PPCA, evaluarea solutiilor tehnice implicate (pubele cu identificare RFID, mașini dotate cu cameră video).

Reacția populației la noul sistem cât de dispusă este să colecteze separat pe mai multe fracții decât în prezent, cât de ușor ințelege regulile etc.

Testarea s-a făcut pe un eșantion de 500 puncte de colectare analizate (case și blocuri din Timișoara și Lugoj; case din Giroc și Parta )

Etapa 1: perioada: 15 aprilie – 15 iulie, determinarea compoziției deșeurilor la punctul de colectare (grad colectare separată, volum și greutate generate/ punct colectare și locuitor), implementarea de noi recipiente (capacități de 40/ 60/ 80/ 120/ 240 l, dotate cu tag RFID).

Concluzii etapa 1. Analiza conținutului recipientelor

Recipient negru: deșeuri reziduale: capacitatea pusă la dispoziție nu este utilizată integral – grad de umplere inițial de aproximativ 60%. Conținutul pubelei negre este contaminat în proporție de 52%, in principal cu deseu reciclabil –  67%,  respectiv vegetal 22%.

Recipientul galben: deșeuri reciclabile: gradul de contaminare este mult mai mic, de 11%, contaminantii sunt diversi – rezidual, bio, polistiren, alte deșeuri. De remarcat că, în urma procesului de resortare, prin pliere și strivire, s-a reușit o reduce a volumului deșeului de 28.2%.

Concluzii generale: 40% din deșeurile reciclabile sunt încă depozitate în pubela neagră. Peste 10% din cantitatea colectată este reprezentată de alte deșeuri decât cele menajere (vegetale, volumioase etc.) a căror depozitare nu este permisă aici. Recipientele propuse (25/ 30/ 40/ 60, 80/ 120l) pot fi implementate cu ușurință.

Pașii următori:

Etapa 2. Colectarea deșeurilor în noul system. Dotare mașinilor cu RFID și cameră video (cargo track). Monitorizarea conformării și a gradului de umplere la fiecare punct de colectare. Analiza back office a rezultatelor (Soft + analize ad-hoc.

La nivelul zonelor 1 și 0, unde colectează Retim, reprezintă peste 70% din populația județului Timiș, Noi ne vom asigura ca cetățenii să afle în detaliu despre implementarea acestui proiect. Sunt schimbări noi în colectarea deșeurilor. Astfel, încât cetățenii să afle în detaliu ceea ce vor trebui să facă, fiindcă acest system care funcționează acum va fi complet modificat. Vor fi discuții cu reprezentanții celor 58 de UAT-uri implicate. Vor fi ședințe cu domnii primari”, a declarat Romeo Ursu, director executive ADID.

Comentarii

comentarii