Cetățenii din Ghiroda se revoltă după o decizie unilaterală a Societății Metropolitane de Transport Timișoara care anulează 12 curse de transport în comun între comună și Timișoara.
Vineri, 9 ianuarie 2024, printr-o adresă neașteptată, SMTT a informat Primăria Ghiroda că începând de luni, 22.01.2024, se modifică în mod unilateral programul de transport, implicit graficele de circulație aferente liniilor M11, M29 și M30 pentru U.A.T. Ghiroda. Conform adresei se anulează 5 curse de pe linia M11, 3 de pe M29 și 4 de pe M30.
”Măsura este luată în mod abuziv de către reprezentanții A.D.I. SMTT fără a se realiza consultarea cetățenilor din cadrul Ghiroda. Nu s-a solicitat autorităților -executivă (Primărie) și deliberativă (Consiliul Local al U.A.T. Ghiroda)- niciun punct de vedere cu privire la reducerea programului de transport, știind faptul că legea specială 92/1997 instituie dreptul de stabilire și aprobare a programului de transport pe teritoriul U.A.T. Ghiroda și că este atributul exclusiv al Consiliului Local Ghiroda.
Autoritățile executive și deliberative ale U.A.T. Ghiroda nu au împuternicit și nu au dat delegație niciunui reprezentant să voteze în numele și pe seama sa, în organele colegiale de conducere ale A.D.I. SMTT”, spune primarul Ghirodei Ionuţ Stănuşoiu.
Mai mult, măsura luată discreționar împotriva locuitorilor comunei Ghiroda nu a făcut obiectul modificării în procedură legală a contractului de servicii publice a cărui semnatar este și U.A.T. Ghiroda, nefiind trecută și discutată pe ordinea de zi a Consiliului director al A.D.I. SMTT, în ultima perioadă de timp.
”Prin măsura luată, reprezentanții A.D.I. SMTT încalcă în mod flagrant articolele din contractul de servicii publice prin care se stabilește în ce condiții, respectiv în ce perioadă un operator de transport public (în cazul de față S.T.P.T.) poate RENUNȚA la efectuarea unor reduceri de curse. Principiul de bază constă în continuitatea obligației de serviciu de transport public pentru locuitorii comunei Ghiroda.
În concluzie, măsura luată de către reprezentanții A.D.I. SMTT este una abuzivă și unilaterală fără a avea mandatul din partea U.A.T. Ghiroda, discreționară, nejustificată, cu nerespectarea clauzelor contractului de servicii publice a cărui parte semnatară suntem, fără a se ține cont de opinia locuitorilor comunei Ghiroda”, mai spune Stănuşoiu.
În aceeași situație se află și alte comune periurbane din Zona Metropolitană a Timișoarei.
”Reprezentantul U.A.T. Ghiroda în Consiliul director al A.D.I. SMTT ne-a informat despre faptul că la ultima ședință a acestuia, o asemenea măsură de reducere a curselor nu a fost pe ordinea de zi. Nu cunoaștem când au fost aprobate aceste măsuri de reducere a curselor fără o consultare în prealabil a U.A.T. Ghiroda, comunicându-se printr-o adresă în data de 19 ianuarie 2024. Prin urmare, ne-a fost luată posibilitatea de a contesta această decizie și de a informa cetățenii din timp asupra modificărilor efectuate.
CONDUCEREA A.D.I. SMTT atribuie insuficiența de resurse umane și financiare ca motiv pentru dificultățile întâmpinate și se ascunde după anumite prevederi din Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023, care blochează și instituie anumite restricții pentru a-și masca, din nou, incapacitatea de a gestiona serviciul de transport public METROPOLITAN (în Timișoara și în comunele periurbane), fără a ține cont de mandatul pe care U.A.T. GHIRODA l-a acordat acestei asociații de dezvoltare intercomunitară, SMTT, respectiv de a asigura continuitatea serviciului de transport public pentru locuitorii comunei Ghiroda.
Actuala conducere a operatorului de transport rutier S.T.P. Timișoara încearcă să își mascheze incompetența prin propunerea de măsuri, menite să facă transportul public METROPOLITAN (din Timișoara și din periurban) neatractiv pentru cei care și-ar dori să folosească acest mijloc de transport, dar în mod special pentru cei care depind de el și sunt direct afectați. Iată că timp de 4 ani, administrația publică a Timișoarei, prin reprezentanții ei, A.D.I. SMTT și operatorul de transport rutier S.T.P. Timișoara a cărui acționar unic este, ne-a demonstrat ceea ce am susținut în intervențiile noastre în urmă cu ceva timp, cu privire la distrugerea sistemului de transport public metropolitan.
Prin intermediul unei campanii intense de promovare în media, aceștia au încercat să transmită că au desființat posturi la S.T.P. Timișoara. Este remarcabil cât de incompetent poți să fii pentru a susține o astfel de afirmație, având în vedere că anulează curse pe motiv că nu există personal disponibil pentru a le deservi. Motivația declarată este că angajații, șoferii STPT, ar ajunge cu orele suplimentare realizate la 80% din salariul domnului Director General Cocheci Constantin, când de fapt salariul negociat se supune acestei cerințe iar câștigul salarial al șoferului cu orele suplimentare prestate de către aceștia depășește cu mult cel al directorului. Șoferul este plătit la numărul de ore prestate. Suntem curioși să vedem câțiva fluturași de salarii ai șoferilor care se bucură de un salariu aproape egal cu cel al domnului Director Cocheci, grație orelor suplimentare efectuate.
Așadar, postarea aceasta se adresează și șoferilor de la STPT, pentru că prin tot ceea ce s-a promovat în spațiul public în ultimele săptămâni, se înțelege că un șofer de la STPT are un salariu cu 20% mai mic decât directorul STPT. NE ÎNTREBĂM dacă aceasta este cu adevărat realitatea.
Ca și până acum, vom lua toate măsurile legale care se impun privind deciziile care au fost adoptate până în prezent și vom continua să acționăm în interesul cetățenilor din Ghiroda și Giarmata Vii”, mai spune primarul din Ghiroda.
Anul trecut Societatea Metropolitană de Transport Timișoara a avut, din nou, intenția de a suspenda, începând cu data de 19.06.2023, transportul public local prestat pe liniile M29, M30, M35 și M11, pe motiv de neplată a facturilor restante de către primăria comunei Ghiroda.
Primarul Stănușoiu vorbea atunci de ilegalitățile și abuzurile făcute de Primăria Timișoara, la adresa comunei Ghiroda, prin viceprimarul Ruben Lațcău, care conduce, de fapt, SMTT și Timișoara.
Transportul public a fost reluat atunci după două săptămâni, după ce Consiliul Județean Timiș le-a cerut oficial celor de la SMTT să renunțe la ideea de a suspenda cursele de transport în comun dintre Timișoara și Ghiroda, respectiv Giarmata Vii, cel puțin până la rezolvarea disputei dintre SMTT și primăria localităților, pornit în justiție pe tema tarifelor majorate.