Acasă Economic România în topul opțiunilor de relocare pentru companiile globale

România în topul opțiunilor de relocare pentru companiile globale

DISTRIBUIȚI

Recent a fost lansat raportul anual al industriei de business services, raport ce prezintă o sinteză a sectorului și a tendințelor sale.

Industria serviciilor pentru afaceri are o istorie de peste 20 de ani în România, iar 2020 a adus provocări fără precedent. Din fericire, acest sector este poate cel mai bine pregătit pentru munca la distanță. Chiar termenul de outsourcing spune intrinsec acest lucru.

Pe termen mediu și lung, veniturile generate de sectorul de business services vor fi în creștere. Presiunea pe costuri, la nivel global, determină companiile să regândească structura de costuri, optând pentru consolidarea unor servicii spre destinații atrăgătoare din punct de vedere economic și calitate a resurselor umane. România stă bine din acest punct de vedere, de aceea situația generată de pandemie poate reprezenta un avantaj pentru această industrie.

Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2 – 2.5% la realizarea PIB-ului, similar cu industrii precum comerțul cu ridicata, electricitate și gaze.

Referitor la impactul pandemiei asupra cifrei de afaceri realizată în 2020:

  • 69% dintre participanții la studiu au declarat că cifra lor de afaceri va fi similară cu cea din 2019.
  • 17% dintre companiile respondente au estimat o scădere a cifrei de afaceri cuprinsă între 5% și 30%.
  • 14% dintre companii așteaptă o creștere a cifrei de afaceri, cu procente cuprinse între 5 și 50%.

Printre efectele pandemiei asupra business-ului, companiile enumeră scăderea cererii externe (39%), impactul pandemiei asupra operațiunilor clienților (33%), căutarea unor arii noi de business (33%), creșterea cererii externe (30%), planuri globale de restructurare (27%), achiziții (3%). [1]

Telemunca a devenit principala opțiune a companiilor în această perioadă, dar a arătat și limitările legate de socializare, interacțiune și colaborare. Astfel, 82% dintre companiile chestionate au declarat că își vor păstra spațiile de birouri.

Actualul context este favorabil României și industriei serviciilor de afaceri. La nivel global, companiile își regândesc structura de costuri și își refac strategiile de externalizare a serviciilor, România fiind în topul opțiunilor de relocare. Pe termen mediu, industria din România poate înregistra creșteri anuale între 5 – 10%. În plan economic, criza declanșată de Covid-19 reprezintă cea mai mare provocare din ultimii 20 de ani. Majoritatea companiilor speră ca economia și business-ul să își revină în 2021. 19% dintre companiile chestionate cred că industria își va reveni în Q1 din 2021, 19% în Q2, 5% dintre companiile chestionate – în Q3 și 5% –  în Q4. 37% dintre companiile chestionate nu pot estima când își va reveni industria sau economia”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL și Location Head Timișoara la Wipro Technologies.

54% dintre companiile care activează în industrie au deja un plan de recuperare / continuare a afacerii, în timp ce 46% nu au un astfel de plan.

În ceea ce privește sprijinul acordat de către autorități, 20% dintre companii au aplicat pentru șomaj tehnic, 11% au primit ajutor de la stat, 11% – scutiri de taxe, 6% – amânarea plății impozitelor și 6% au accesat granturi UE/ fonduri europene. 38% dintre companii nu au beneficiat de niciun sprijin din partea statului.

Experiența ultimilor luni a demonstrat că telemunca în proporție de 100%, precum și munca de la birou, au numeroase inconveniente și nu mai corespund realității de acum. Din cauza măsurilor de siguranță a angajaților, companiile nu pot avea echipe mari care lucrează de la birou, de aceea s-au orientat către un sistem de muncă hibrid. 48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid, 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca nu este o alternativă viabilă.

Pe termen scurt, companiile din industrie vor continua să migreze accelerat către conceptul de „Flex Office” și vor îmbina munca de la distanță cu cea de la birou pentru o eficientizare a costurilor legate de spațiile de birouri,  dar și atragerea unei forțe de muncă diversificate, dintr-un areal geografic mai larg. Astfel, timpul petrecut în trafic va putea fi folosit într-un mod productiv, iar forța de muncă ce nu putea fi angajată până acum din cauza distanței față de birou, va deveni disponibilă. Toate acestea vor contribui la creșterea eficienței și menținerea atractivității României ca destinație predilectă pentru outsourcing.”, spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.

Pe termen mediu și lung, 58% dintre companii apreciază că numărul angajaților din industrie va crește, 22% – consideră că numărul de angajați va fi în scădere, în timp ce 20% dintre companii consideră că numărul angajaților va rămâne constant.

Pe fondul pandemiei, a reevaluării costurilor și al automatizării, companiile chestionate consideră că numărul de angajați este posibil să scadă cu până la 4,5% până la finalul lunii iunie 2021. Numărul estimat de angajați în industrie la acest moment este de aproximativ 131.000.

„Înainte de pandemie, cea mai mare provocare pentru firmele din industrie era legată de forța de muncă bine pregătită. Toate discuțiile legate de dezvoltarea industriei aveau ca punct central recrutarea și reținerea talentelor. Rata medie a plecărilor din companie a fost de 22% pentru perioada 2017 – 2019. Pentru perioada ianuarie – iulie 2020, rata medie a plecărilor din companii a fost de doar 12%”, spune Ciprian Dan, Președinte ABSL.

Majoritatea angajaților cu contract pe termen lung furnizează servicii pentru clienți (29%), IT și dezvoltare de software (28%), servicii financiare contabile (19%), HR (10%), managementul lanțului de aprovizionare (6%), servicii bancare și de asigurări (1%).

Cele mai importante orașe pentru industria de business services sunt București, Timișoara, Cluj, Iași, Brașov, Sibiu.

”Principala noastră preocupare la Wipro in toata aceasta perioada a fost să ne asigurăm că toți angajații sunt în siguranță si au toate mijloacele necesare pentru a putea munci.

Ca orice furnizor de servicii BPO am fost impactați doar în cazurile în care clienții nostri au avut de suferit de pe urma pandemiei.

Din punct de vedere al productivității, lucurile sunt comparabile sau chiar mai bune comparativ cu situația în care lucram de la birou, pentru că productivitatea ține de disciplina de muncă, de atenția managerilor.

Toți angajații din industrie au înteles mai bine că în această perioadă industria noastră este privilegiată pentru că ne putem continua activitatea cu ajutorul telemuncii.

Cred că această criza ne-a făcut mai responsabili, ne-a resetat prioritatile și cu toții ne dorim ca industria să mergă înainte.

Din 2021, in functie de evolutia pandemiei, vom lucra în sistem hibrid, atât de la birou, cât și de acasă.

Timișoara este unul dintre cele mai atractive orașe în industria de business services, alături de București, Cluj și Iași. Spre deosebire de alte centre ale industriei, la Timișoara majoritatea companiilor din industrie sunt SSC (shared services center) adică centre care se ocupă de anumite activități ale companiei pentru o zonă geografică mare sau la nivel global. Printre serviciile furnizate se numără suport IT, achiziții, HR (Administrare, Raportare și Salarizare) și Finanțe – Contabilitate. Bosch, Deutsche Telekom, Linde, sunt câteva dintre companiile care au deschis centre shared services la Timișoara.

În industria timișoreană de business services lucrează peste 11.000 de angajați (sub 4% din numărul de angajați din județ) și se înregistrează una dintre cele mai mici rate de plecare din companie”, spune Ciprian Dan, Președinte ABSL și Location Head Timișoara la Wipro Technologies.

Studiul este publicat de ABSL în colaborare cu KPMG și a fost realizat în perioada iulie – octombrie 2020. Eșantionul este de 59 de companii care activează la nivel național.


[1] Procentul total depășește 100%, companiile selectând mai multe variante.

Comentarii

comentarii