Acasă Economic UPDATE: Romtelecom şi Astra Asigurări s-au pus pe înşelarea abonaţilor telefonici

UPDATE: Romtelecom şi Astra Asigurări s-au pus pe înşelarea abonaţilor telefonici

382
DISTRIBUIȚI

Mai mulţi timişoreni, abonaţi ai Romtelecom, au avut săptămâna trecută o „surpriză” de proporţii. „Cu factura Romtelecom am primit o ofertă de asigurare a locuinţei, de la firma Astra, pentru trei luni, gratis, cu opţiune de prelungire pentru un an cu reducere de 50%. Cum am avut câteva întrebări, m-am decis să sun la numărul indicat (ce-i drept pentru prelungirea asigurării) şi, spre surprinderea mea, un robot mi-a mulţumit direct pentru că am optat pentru prelungire şi m-a informat că suma se va regăsi pe nota telefonică.

Chiar dacă presupunem că numai eu am crezut că la acel număr pot primi şi informaţii, ceea ce sincer mă îndoiesc, cred că trebuia indicat explicit că apelul este egal cu acceptul, şi nu poate fi făcut decât de la postul propriu, altfel încărcându-se factura telefonica greşită (eu n-am sunat de acasă). De altfel, din ofertă nu reiese explicit nici dacă cei 10 euro sunt pentru un an sau numai un trimestru. După primirea facturii am fost la ghişeul Romtelecom unde am găsit înţelegere (şi chiar aprobare) şi am fost ştearsă fără probleme din baza de date Astra. Cu cei 10 euro care se vor regăsi pe factura serviciului, n-am rezolvat încă nimic,” n-a scris Gabriela Izsak.
Abuzurile în acest caz, al contractelor încheiate de Romtelecom cu Astra, fără a fi mandataţi de client şi prin folosirea datelor personale (dobândite la data încheierii contractului de telefonie), sunt practicate de furnizorul de servicii de telecomunicaţii în întreaga ţară.

Înşelătorie pe faţă

Clientul este ameninţat că dacă în 10 zile de la primirea plicului cu factura şi poliţa de asigurare nu-şi anunţă opoziţia faţă de acesta, se prezumă că şi-a dat acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către Astra SA, în scopul administrării poliţei de asigurare a locuinţei, în condiţiile în care clientul nici măcar nu va şti dacă s-a depăşit sau nu acel termen, pur şi simplu pentru ca plicul care vine de la Romtelecom nu are nici o ştampilă de Poştă cu data expedierii. La începutul documentului trimis de Romtelecom, este scrisă fraza: „De aceea v-am pregătit, împreună cu Astra, o asigurare gratuită de locuinţă”. De fapt nu este vorba de nimic gratuit, clientul fiind bun de plată în orice condiţii. Aşa cum ne-a scris cititoarea noastră, cea mai gravă consecinţă a înşelătoriei practicate de Romtelecom şi Astra este faptul că dacă clientul face imprudenţa să sune la numărul de telefon, indicat ce-i drept pentru prelungirea asigurării, îi va răspunde un robot, mulţumindu-i direct pentru că a optat pentru prelungire şi anunţându-l că cei 10 euro se vor regăsi pe următoarea factură telefonică. Pe lângă faptul că ar fi trebuit specificat explicit că apelul este echivalent cu acceptul, ar fi trebuit să se specifice şi faptul că apelul trebuie efectuat de la postul telefonic propriu… sau robotul ar fi trebuit să aibă un mesaj de întâmpinare, de genul „dacă doriţi prelungirea asigurării, apăsaţi 1”, ca sî mai poţi închide. Evident scopul nu a fost informarea corectă ci înşelarea consumatorului.

Romtelecom şi Astra încalcă simultan mai multe prevederi legale

Contractul dintre Romtelecom şi Astra încalcă simultan mai multe prevederi legale printre care: dreptul la informare corectă, dreptul de a dispune de datele cu caracter personal şi dezvăluirea acestora către terţe părţi, validitatea contractului prin inexistenţa unei înţelegeri semnate de ambele părţi nu de către intermediari în numele uneia dintre părţi fără nici un acord de reprezentare, modalitatea ilegala de a solicita semnarea unei cereri pentru a se renunţa la un contract ce nu a fost nici măcar semnat, dar care se consideră acceptat din oficiu şi pentru care vor decurge obligaţii pentru ambele părţi, impunerea unor termene până la care se pot parcurge diferite etape contractuale fără a exista un acord în prealabil, impunerea condiţiilor contractuale fără ca acestea să fi fost în prealabil negociate între părţile direct implicate, competiţia neloială şi poziţia de forţă adoptată de Romtelecom SA prin asocierea cu alte firme şi oferirea directă a informaţiilor personale ale clienţilor în condiţii ilegale, în scopuri nedezvăluite public dar vădit comerciale.

UPDATE:

Drept la replică de la Romtelecom SA

In urma unui parteneriat cu Astra Asigurari, Romtelecom a oferit clientilor sai posibilitatea de a beneficia gratuit de o polita de asigurare a locuintei pentru o perioada de trei luni si, in cazul in care clientul opteaza pentru prelungirea acesteia, de o reducere de 50% a pretului asigurarii pe o perioada de un an. Aceasta initiativa a Romtelecom a avut in vedere faptul ca in curand acest tip de asigurare va deveni obligatoriu pentru toti proprietarii de locuinte. Mentionam ca in cadrul acestui partneriat prin care Romtelecom ofera un nou beneficiu clientilor sai, compania actioneaza conform prevederilor legale in vigoare in materie de protectia datelelor personale ale clientilor, informand in mod corect si complet consumatorii.
In cazul in care un client nu este de acord sa beneficieze de aceasta asigurare, acesta poate cere anularea politei prezentandu-se la orice magazin Romtelecom sau apeland 1930 (apel gratuit din reteaua Romtelecom) in termen de 10 zile de la data facturarii, inscrisa pe prima pagina a facturii. In cazul doamnei Gabriela Izsak, citata in articol, aceasta nu va fi nevoita sa plateasca nimic pentru perioada de trei luni oferita gratuit. Cei 10 euro la care doamna Gabriela Izsak face referire ar urma sa fie platiti de un client numai daca acesta isi manifesta intentia de a  prelungi polita de asigurare pe o perioada de un an, la sfarsitul celor trei luni de asigurare gratuita oferite de companie, prin apelarea unui numar de telefon special pus la dispozitia clientilor Romtelecom in acest sens. Avand in vedere faptul ca doamna Gabriela Izsak si-a exprimat dorinta de a renunta la asigurare, aceasta nu va datora cei 10 euro, care sunt platibili doar in situatia in care se procedeaza la prelungirea politei de asigurare.
Odata cu acest beneficiu, Romtelecom a transmis clientilor o instiintare in care se arata ca aceia care nu isi manifesta vointa in sens contrar in termen de 10 zile de la data facturarii, inscrisa pe prima pagina a facturii, se va considera ca acestia accepta ca Astra Asigurari sa aiba acces la datele lor personale, urmand a fi contactati de un reprezentant Astra pentru prelungirea perioadei asigurate, Astra urmand sa informeze in mod complet si corect clientii cu privire la drepturile si obligatiile rezultand din prelungirea politie de asigurare pentru care clientul plateste.
Conform parteneriatului dintre Romtelecom si Astra Asigurari, Romtelecom este contractantul politei, iar clientul Romtelecom este beneficiarul acesteia, de care poate dispune gratuit timp de trei luni fara a semna vreun document sau a avea alte obligatii.

Cristina Popescu
Director Relatii Publice
Romtelecom SA

 

Comentarii

comentarii