Acasă Actualitate Simona Neumann, director executiv Asociaţia Timişoara – Capitală Culturală Europeană: În cazul...

Simona Neumann, director executiv Asociaţia Timişoara – Capitală Culturală Europeană: În cazul în care titlul european va reveni Timişoarei, dorim să devenim o sursă de inspiraţie din punct de vedere al civismului

DISTRIBUIȚI

simona-neumann-1-cover-800În ultimii cinci ani, Timişoara a testat nu mai puţin de trei concepte de candidatură în pregătirile pentru competiţia Capitală Europeană a Culturii 2021 (CEaC 2021). De la “Revolutionary”, ideea ce punea accent pe energia civică timişoreană, s-a ajuns la “Channel of cultures”, o referinţă la Canalul Bega şi calitatea lui ca punct de legături istorice, comerciale şi, implicit, culturale.
Dar, când lucrurile s-au mai aşezat, tema luminii le-a întrecut pe celelalte şi ideea finală a luat forma: “Shine your light – Light up your city!”. De ce? Timişoara a fost primul oraş cu iluminare electrică stradală din Europa şi face parte din reţeaua oraşelor construite pe baza principiilor Iluministe.
Ştim de la Simona Neumann (directorul executiv al Asociaţiei Timişoara – Capitală Culturală Europeană), care ne-a spus şi atributele principale cu care porneşte Timişoara în competiţie: europenitatea şi capacitatea de a asimila uşor diversitate culturală, accesibilitatea geografică, viaţa culturală dinamică şi, nu în ultimul rând, istoria foarte bogată, vizibilă inclusiv la nivel arhitectural.
Toate acestea au fost considerate pe parcursul definirii programului “Shine your light – Light up your city!”, al cărui element principal ţine de “descoperirea de sine şi transformarea socială”, obiectivele ţinând de valorificarea moştenirii culturale timişorene.
Schimbările în oraş au început deja să se întâmple, iar bugetul local acordat culturii s-a dublat faţă de 2011.
Detalii despre tot ce a implicat candidatura Timişoarei în competiţia pentru CEaC 2021 aflăm de la Simona, în continuare:

Candidatura la CEaC 2021

Primele demersuri oficiale cu privire la candidatura Timişoarei au fost făcute în 2010, când societatea civilă, oameni de cultură, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi operatori culturali au exprimat intenţia oraşului de a candida la titlul de Capitală Europeană a Culturii, iar administraţia locală şi judeţeană s-au alăturat acestei idei, susţinând-o.

Încă de la început, procesul candidaturii a fost unul participativ, comunitatea locală fiind informată şi implicată prin intermediul conferinţelor de presă, al reţelelor de socializare, sesiunilor şi campaniilor de informare, atelierelor de lucru, consultărilor publice.
De-a lungul celor aproape cinci ani de pregătire, Timişoara a propus şi a testat trei concepte de candidatură. Acest fapt demonstrează un oraş implicat, care a analizat în profunzime şi a căutat plusurile şi minusurile sale, fără a le masca.
Primul concept, Revolutionary, punea accent pe puterea energiei civice specifice oraşului şi afirmarea lui pe plan european, în ideea de a contribui la unificarea Europei, aşa cum a făcut-o în decembrie ‘89.
Prin parcursul său istoric, Timişoara a experimentat principiile care stau la baza Uniunii Europene de astăzi, iar valorile înrădăcinate în identitatea Timişoarei au dus la cel de-al doilea concept care a fost supus testării, Channel of cultures, cu referire la Canalul Bega care-l traversează şi care are multiple conotaţii istorice, comerciale, dar şi valenţe culturale.
Anul 2015 a însemnat verificarea rezultatelor obţinute şi a urgenţelor oraşului, prin organizarea a 21 de ateliere de lucru, aplicarea de chestionare, campanii de consultare şi informare pe platformele online, implicarea în evenimente organizate în oraş.
Prin feedback-ul primit, s-a constatat că Timişoara – care face parte din reţeaua oraşelelor construite pe baza valorilor Iluminismului şi primul oraş european cu iluminat electric stradal – este un catalizator şi un punct emergent de răspândire a valorilor şi culturii locale.
Fiind produsul unui experiment, acesta a dat naştere unor idei inovatoare, fiind supranumit oraş al premierelor. Astfel s-a ajuns la conturarea conceptului cu care, de fapt, oraşul a intrat în competiţie, şi anume: Shine your light – Light up your city! (Luminează oraşul prin tine!).
Câştigarea titlului va contribui la recunoaşterea oraşului în plan internaţional, creşterea numărului de turişti, internaţionalizarea producţiilor culturale şi dezvoltarea industriilor creative locale, dar şi la o mai bună coeziune a comunităţii.
Proiectul candidaturii Timişoarei (TM2021) îşi propune să devină un experiment deschis, care să depăşească pasivitatea Europei zilelor noastre. TM2021 stimulează energia interioară a indivizilor, care devine strălucire şi uneşte comunitatea, oraşul şi întregul continent. Toate acestea, prin forţa culturii.

Evenimente şi acţiuni în cadrul programului

Pentru timişoreni, cultura reprezintă o componentă ce accelerează schimbarea la nivel politic, religios, economic, educaţional şi social.
Prin urmare, programul pe care îl propunem pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii se va extinde asupra tuturor acestor sfere de activitate.
Dorim să creăm o platformă comuna de dezbateri şi intervenţii culturale, care să faciliteze regândirea sistemului în sensul implicării individuale şi colective în problemele culturii şi ale societăţii, acţionând în scopul integrării industriilor creative în strategia economică pe termen lung a oraşului şi a regiunii, dar şi al promovării diversităţii culturale a oraşului şi a regiunii, graţie experienţei multi- şi interculturale a zonei.
Programul, Shine your light – Light up your city!, implică un proces al descoperirii de sine şi al transformării sociale ce dă naştere unor noi înţelesuri.
Ne dorim ca oamenii să pornească în căutarea luminii lor interioare, să-şi împărtăşească poveştile şi experienţele în comunitatea în care trăiesc, contribuind astfel la dinamica schimbărilor sociale, alungând pasivitatea, stimulând energia civică, generând implicare şi interes pentru cultură.
Prin intermediul programului nostru artistic, desfăşurat pe parcursul anului 2021, sperăm să contribuim la revigorarea unui climat al diversităţii culturale, al dialogului şi convivialităţii, reintegrând în cotidian aceste valori fondatoare ale oraşului, adaptate contextelor specifice acestui secol.

Atuurile oraşului

Avantajele majore ale Timişoarei sunt europenitatea conferită de trăsăturile ei multi- şi interculturale şi inclusive, integratoare. Este un oraş care absoarbe diversitatea de orice fel, cu uşurinţă.
Un alt avantaj îl constituie poziţia geografică – Timişoara fiind un important pol euroregional aflat în vecinătatea Serbiei şi a Ungariei cu care construieşte punţi de legătură; este totodată un oraş uşor accesibil cu avionul şi pe autostradă, dinspre vestul Europei.
Apoi, urbea are o viaţă culturală bogată, existând aici trei teatre de stat în trei limbi – fapt unic în Europa -, o filarmonică şi o operă, galerii de artă private şi muzee, centre culturale, festivaluri care se organizează periodic fie în oraş sau în regiune (de exemplu JazzTM, Revolution/ Exit, Plai, Festivalul de Jazz de la Gărâna, Timshort, Simultan ş.a.).
Este un oraş tânăr, vibrant, cu peste 50.000 de studenţi ce studiază în 8 universităţi. Spiritul civic al timişorenilor a făcut ca aici să izbucnească Revoluţia din 1989, împotriva unui regim totalitar, iar 20 de ani mai târziu, ideea de a construi candidatura oraşului pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii s-a născut tot din rândul societăţii civile.
Nu în ultimul rând, Timişoara are o bogată moştenire istorică şi arhitecturală, numărând peste 14.500 de clădiri-monumente istorice şi este locul în care s-au născut mişcări artistice de avangardă precum Sigma, 111 şi formaţia Phoenix, care făcea dizidenţa faţă de regimul comunist.

Specificul local şi aspectele europene

Shine your light – Light up your city! este mesajul central al candidaturii noastre. Tema luminii reprezintă o excelentă sursă de inspiraţie pentru artişti şi activişti civici, oferindu-le ocazia să prelucreze în mod creativ tema patrimoniului cultural local dintr-o perspectivă europeană contemporană.
Prin provocări şi dezbateri, prin analiză şi reinterpretare din perspectiva temei luminii, intervenţiile culturale din cadrul programului nostru reinventează moştenirea culturală şi o readuce la viaţă.
Cultura Timişoarei şi a regiunii Banatului prezintă o mare diversitate de forme de patrimoniu cultural precum şi forme de artă tradiţională.
Valoarea acestora nu rezidă doar în caracteristicile lor fizice, istorice, culturale şi artistice, prin intermediul cărora se conturează identitatea locală şi cea regională (în mod special caracterul multi- şi intercultural al Timişoarei şi al Banatului), ci şi în semnificaţia pe care acestea o au pentru cetăţeni, comunităţi şi grupuri diverse, datorită memoriei subiective ce determină identitatea individuală. Toate acestea vor fi valorificate în programul cultural propus pentru anul 2021.

Strategia de promovare

Esenţa strategiei noastre de comunicare se centrează în jurul mesajului central al candidaturii noastre. Ne propunem ca prin acesta să conectăm Timişoara cu celelalte oraşe din ţară şi din Europa.
În campania noastră de promovare a candidaturii vom folosi nu doar canalele clasice de comunicare, ci şi ambasadorii TM2021, diaspora, reţelele de socializare şi mijloacele digitale. Un plan detaliat va fi pus la punct în acest sens în următoarea perioadă şi va fi prezentat în cel de-al doilea dosar de candidatură pe care-l vom înainta, în vederea selecţiei finale.

Beneficii pentru timişoreni

Prin intermediul sloganului Shine your light – Light up your city! şi prin programul cultural pe care îl propunem pentru anul 2021, ne dorim să transformăm locuitorii în timişoreni activi şi implicaţi şi în cetăţeni europeni.
Acest lucru este valabil mai ales pentru tinerii aflaţi în căutarea unei viziuni, voluntarii care doresc să-şi pună energia în slujba comunităţii, seniorii care îşi doresc un oraş în care valorile şi patrimoniul sunt respectate şi grupurile vulnerabile care deţin perspective importante asupra societăţii noastre.
Deja, etapa de preselecţie pe care am parcurs-o a adus schimbări majore în oraş: adoptarea oficială a unei strategii culturale pe termen lung (2014-2024) dezvoltate într-un context de cooperare transfrontalieră, dublarea bugetului local alocat culturii în 2015 faţă de 2011, o efervescenţă culturală deosebită în oraş de la zona instituţionalizată până la cea underground, numeroase lucrări de reabilitare a pieţelor istorice şi a spaţiilor publice, conceperea de planuri integrate pe termen lung de dezvoltare economică şi turistică a oraşului în care cultura capătă un rol important, fiind văzută ca generatoare de venituri şi de locuri de muncă.
În cazul în care titlul european va reveni Timişoarei, dorim să devenim o sursă de inspiraţie din punct de vedere al civismului, pentru întreaga Românie, promovându-i valorile culturale.
Intenţionăm să găsim împreună tot mai multe ocazii concrete pentru ca individul să iasă din zona sa de confort, să păşească în spaţiul public, să lase în urmă pasivitatea şi să experimenteze implicarea prin cultură. Doar în interiorul acestui spaţiu comun cultura poate genera opinii şi poate influenţa actul decizional.
Cu alte cuvinte, cultura este, în cele din urmă, spaţiul propice de manifestare a libertăţii de a fi cetăţean european.
Suntem poarta de vest a ţării nu doar din punct de vedere geografic, ci şi din perspectiva simbolică, adică a valorilor europene împărtăşite de-a lungul istoriei, oferind României un spaţiu deschis experimentelor de tot felul şi oportunitatea integrării ei europene mai rapide.

Sursa: iqads.ro

Comentarii

comentarii