Acasă Actualitate Timişenii încă visează… la autostradă…

Timişenii încă visează… la autostradă…

DISTRIBUIȚI

“Cred că vom avea autostrăzi când statul se va implica aproape deloc în construirea lor”, spune deputatul PNL Claudiu Ţaga

Drumurile Timişului sunt, în mare parte, groaznice. Drumuri comunale, judeţene, naţionale şi care mai sunt pe aici. Gândul timişenilor a fost tot timpul la aceste drumuri şi la gropile din ele sau la valurile de asfalt care te fac să crezi că te afli într-o aventură în largul mării, fugind de piraţi cu nu ştiu câte noduri pe oră. Problema e că te afli pe asfaltul încins al judeţului Timiş, iar maşina ta pare să sufere cu fiecare groapă, cu fiecare val… Aşadar, timişenii nu au avut prea mult timp să se gândească şi la autostradă, dorind corectarea erorilor de pe drumurile pe care deja circulă. Autostrada e clasată în general la nivelul de… vis. Asta deşi guvernanţii dau în noi cu promisiuni cum că va fi, se va face şi se va drege. Peste nu mult timp ar trebui să înceapă construcţia unei autostrăzi ce leagă Aradul de Timişoara şi puţin mai încolo, a uneia care leagă oraşul de pe Bega de Lugoj. Dar oare îi mai crede cineva? Chiar dacă văd începuturi de lucrări, organizări de şantier, oamenii au cam încetat să mai creadă. Sunt lucrări începute de mult timp, care au îmbătrânit în faşă… Şi aproape că nu mai crezi… Mai ales atunci când ieşi din ţară şi vezi că sârbii au autostradă, în Macedonia mergi pe autostradă, Grecia-autostradă, Ungaria – autostradă, iar exemplele pot continua la nesfârşit… Începi să te întrebi dacă e ceva în neregulă cu noi. Cum de reuşim să avem drumuri atât de proaste şi… lipsă autostradă… Că proiecte şi promisiuni avem cu carul… că doar nu-i doare gura…

“Primul proiect de studiu de traseu al autostrăzii l-am făcut în 1994”

Interesant e că unele proiecte se întind pe zeci de ani şi par să nu aibă sfârşit. Oare de când se dorea să se facă autostradă în zona Timişului? “Eu ştiu că primele măsurători, primul proiect de studiu de traseu al autostrăzii l-am făcut în 1994, când am făcut nişte măsurători să vedem la ce distanţă de pista de aeroport din Timişoara să treacă viitoarea autostradă”, spune deputatul PNL de Timiş Claudiu Ţaga. Deputatul Ţaga este de profesie geodez şi a lucrat mult timp în acest domeniu. Geodezul este un matematician care umblă pe câmp. Măsoară şi transpune în documente cartografice suprafaţa terestră, planuri, hărţi şi chiar documente făcute prin metode satelitare. Fiind geodez, a lucrat tot timpul în proiecte de infrastructură, măsurători şi tot tacâmul.

E mai uşor să faci autostradă în Timiş

“Problema e mai uşoară în Timiş faţă de autostrada Transilvania, un factor pozitiv, care nu ar pune piedici în timp, în Timiş s-a lucrat destul de serios la partea de cadastru. Avem o mare bază pusă la punct a proprietăţilor. Ceea ce nu s-a întâmplat în Bihor în privinţa cadastrului, nu corespundea hârtia cu câmpia. Relieful Timişului permite, nu sunt probleme mari, treceri peste munţi, străpungeri, se poate face în aceste condiţii, clima destul de constantă. Problema e vechea poveste că suntem prea departe de Bucureşti. Nu vin banii iar majoritatea politică care este şi acum, puterea a fost ţinută de cei care ştiu să risipească banii, nu să-i facă. În 94 a existat o intenţie”, mai spune Claudiu Ţaga.

“Un gestionar privat nu ar face de trei ori acelaşi lucru”

Deputatul Ţaga crede că poate fi construită autostrada bine şi la termen, dar pentru asta trebuie îndeplinite câteva condiţii. “Trebuie o voinţă disciplinată şi cred că vom avea autostrăzi când statul se va implica aproape deloc în construirea lor. Dacă un sector de autostradă era concesionat unuia care ştia să facă o autostradă atunci el îşi făcea şi era treaba constructorului. Un gestionar privat nu ar face de trei ori acelaşi lucru. Şi-ar drămui mai bine resursele financiare”, spune Claudiu Ţaga. Cu autostrăzi sau fără drumurile Timişului trebuie să fie totuşi circulabile, dar din păcate multe sunt sub orice critică… “Referindu-ne la reţeaua de drumuri, judeţul Timiş a avut o infrastructură bună. Acum 10-15 ani. Reţeaua s-a păstrat, păcat că ea nu a mai fost întreţinută… Toată infrastructura creată a fost creată la un nivel de flux de trafic care era acum 30 de ani”, spune Claudiu Ţaga.

Comentarii

comentarii