Acasă Actualitate Timişoara se îneacă în praf

Timişoara se îneacă în praf

DISTRIBUIȚI

Timişoara – mai prăfuită ca niciodată (II)

Timişoara e plină de praf. Nu poţi să te plimbi prin oraşul de pe Bega fără să iei o gură serioasă de praf. Peste tot e praf – pantofii dacă îi iei dimineaţa – seara te trezeşti cu ei plini de praf de parcă ai fi parcurs o zi în deşert. Cu maşina la fel – degeaba o speli dacă după ce traversezi oraşul pe ea poţi să desenezi harta urbei de pe Bega cu degetul prin praf. Timişoara tuşeşte rău din pricina prafului de pe străzi, de pe trotuare… dar unde nu este praf? O dovedesc şi statisticile făcute în ceea ce priveşte depăşirea indicelui PM10 – pulberi în suspensie cu un diametru mai mic de 10 microni. În cursul lunii februarie a acestui an au avut loc depăşiri mai mari decât în 2010 în aceeaşi lună – februarie. În martie 2011 – pe Calea Aradului au avut loc cu trei depăşiri mai mult decât în maritie 2010. Am avut 11 depăşiri la sta’ia TM 3 Carani, 20 la Calea Aradului şi 27 de depăşiri la Calea Şagului de la începutul anului. Acest valori au fost înregistrate la staţiile special amplasate pentru măsurarea calităţii aerului. 58 de depăşiri de la începutul anului. Timişoara are permis pe total an 60 de depăşiri…

Vor începe din nou să spele străzile

“Când s-au prezentat depăşiri ale acestui grafic de calculare a pulberilor imediat România a început să se mişte. Timişoara s-a mişcat. Nu foarte bine sau nu cum ne dorim dar Timişoara s-a mişcat. Nu este suficient. Anul trecut s-a început bine cu spălarea drumurilor – s-a şi văzut pe monitorizare că s-a scăzut concentraţia de pulberi dar s-a oprit pe motivul că e foarte scumpă această spălare. Polonia a fost amendată cu 600.000 de euro pe zi până a ajuns la îndeplinirea acelor condiţii de mediu”, a spus prefectul de Timiş Mircea Băcală. Pe Calea Aradului au început lucrări de curăţare a drumului iar prefectul a insistat să se scoată acele cisterne cu apă cât mai repede. Vasile Ciupa – directorul Direcţiei de Mediu din Primăria Timişoara spune chiar că acest lucru este deja în plan şi de la mijlocul lunii în curs va începe din nou spălarea străzilor. “Din 15 aprilie vom începe şi curăţirea pe acele parcări alternative. Suntem în programul de instalare al plăcilor şi din 15 vom începe cu curăţirea acestor artere. Sperăm să facem asta toată vara. Noi ştim exact ce avem de făcut şi sper că în următoarele luni vom putea să limităm praful din Timişoara”. A declarat Ciupa.

“Încercaţi să fluidizaţi traficul!”

La nivelul Instituţiei Prefectului Timiş există o comisie care se ocupă de problema prafului şi are întâlniri pentru a găsi soluţii necesare ca praful in Timişoara să devină istorie. Din păcate, acesta este încă prezent. Mai mult, e mai prezent ca şi anul trecut. “În ceea ce priveşte traficul rutier există semafoare care nu funcţionează pentru a veni în beneficiul celor angajaţi în trafic. Nu mi se pare normal să stau la un semafor cinci minute, după aceea trei minute –la fiecare pornire poluează. Încercaţi să fluidzaţi traficul!”, a spus prefectul. “Sunt multe trasee sincronizate. Am avut o mică problemă pe Calea Lipovei”, a spus Culiţă Chiş, directorul Direcţiei Transporturi din Primăria Timişoara. Pe Calea Aradului încă mai sunt tiruri deşi e deschisă centura. În plus, toţu au remarcat că maşinile mari cu diferite încărcături care ies de pe şantiere de multe ori nu sunt bine curăţate, cu furtunul pe cauciucuri sau să treacă printr-un bazin cu apă. Astfel lasă pământul pe carosabil… Unele dintre şantiere ar putea fi închise din această cauză.

“Într-un an de zile Calea Şagului va fi sufocată”

“Cu toate întâlnirile noastre am avut un număr mai mare de depăşiri decât cele permise pentru anul 2010. Situaţia nu este foarte pozitivă. În noul plan de gestiune a calităţii aerului să lucrăm ţintit, să încercăm o diminuare cât mai rapidă a factorului PM 10 care are aceşti indicatori de depăşire”, a declarat Gabriela Lambrino, director al Agenţiei de Protecţie a Mediului Timişoara. Garda de Mediu din Timişoara a şi făcut controale în problematica prafului. În echipele mixte, conform datelor, au fost identificate 201 probleme pe raza municipiului Timişoara şi zonele limitrofe. Din cele 201 probleme 36 au fost rezolvate, 120 parţial rezolvate şi restul nerezolvate. S-au dat 26 de sancţiuni contravenţionale. Gabriela Lambrino a ceut şi o strategie în ceea ce priveşte transportul în comun care să meargă până acolo încât la staţiile de la periferia Timişoarei să existe parcări unde omul să-şi lase maşina şi să circule cu mijloacele de transport în comun. “Să faceţi presiune să se poată termina lucrările cât mai repede la centură pentru că vă spun că într-un an de zile Calea Şagului va fi sufocată. Pe Calea Şagului am făcut o bandă specială pentru autobuze dar din păcate nu se respectă”, a spus Culiţă Chiş. Cauze sunt multe iar soluţiile se pare că nu prea dau rezultate. Între timp, Timişoara respiră tot mai greu…

Comentarii

comentarii